AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.480

Överspecad 520d Xdrive?

Sida 1 av 2
di
14
diesel-erik
320dA Touring-06
530iA -89
Hej!

Det är dags för en ny, större familjebil och eftersom vi är väldigt nöjda med vår E91 känns det naturligt att ta steget upp till en F11. Alternativet har varit en E250T CDI 4matic men det känns som BMW passar oss bättre. Fyrhjulsdrift är ett krav efter att ha haft XC70 och ett antal andra 4wd inom familjen.

Mitt "problem" är nu hur jag ska tänka med utrustning... Jag har två offerter på F11, en 520d Xdrive och en 530d Xdrive. Jag har en del krav på utrustning så några måsten är:

Dieselvärmare
Aktiv fartpilot
Förarassistanspaket
LED-ljus
Dragkrok
Läderklädsel
Navigator

Jag är inte villig att kompromissa med utrustningen och välja en 530 med mindre utrustning t ex. Det som skrämmer mig är att säljaren varnar mig för en 520 med ovanstående utrustning eftersom de inte kommer att vara attraktiva i andra hand. En 530 med denna spec blir helt enkelt för dyr för mig så det alternativet finns egentligen inte.

Det som ligger i tankarna nu är att antingen strunta i säljaren och beställa en 520 med riktigt mycket utrustning. en bil såsom jag/vi verkligen vill ha den - eller att importera en 525 eller 530 Xdrive med ca 3 000 mil från Tyskland. Då slipper man själv ha ångesten att speca, någon annan har ju redan gjort det. Tyvärr lär jag gå miste om en del säkerhetsdetaljer såsom assistans och fartpilot vilken inte verkar vara så vanliga tillval.

Vad säger Ni på forumet - finns det risker med att "överspeca" en 520d Xdrive? Bruttopriset är ju någonstans kring 600 tkr för en 4-cyl på 184 hk... Är det vansinne?

Bilen köps privat och ska behållas i minst fem år.

Tacksam för lite råd!

/Erik
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad snackar säljaren om? Klart en 520dX med mycket utrustning är attraktiv i andra hand. Dock kommer den tappa en del i värde, men det gäller ju alla bilar.

Sen kan man ju diskutera om detta är anmärkningsvärt mycket utrustning eller ej på en 520dXT. Tycker det känns ganska rimligt.

Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag fattar inte heller vad säljaren pratar om. Nog för att man får räkna med att det är svårt att få igen mer än en liten del av pengarna man lägger på extrautrustning, men knappast några spekulanter på en begagnad bil lär skrämmas bort om vagnen har mycket originalmonterad extrautrustning.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Varför inte en 330xd F31 från England, se tråd Länk

Så får du en fullt utrustad 330xd för ca 500 tkr!
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Jag antar att det säljaren menar är att det blir svårt att få igen pengarna du lägger på extra utrustning på andrahandsmarknaden(om man exempelvis vill sälja igen om ett år).När du kommer upp i de större motorerna så finns det en annan köpgrupp som är beredda att betala för lull-lull.

Tror för övrigt att trenden med motorstarka fullspecade vagnar är på väg att vända till de mindre dieslarnas fördel, har sett många 520d som är riktigt välutrustade nu...

Men ska du ha kvar bilen i fem år så lär du få ett kraftigt värdetap oavsett så mitt råd är - köp bilen som DU vill ha den, det är du som ska köra & njuta av den.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Håller med. Köp den bil du vill ha. Tyvärr får du aldrig igen pengarna när du sedan säljer. Mycket utrustning kommer åtminstone innebära att eventuella köpare hellre väljer din bil före andra bilar så den blir lättsåld och du kan säga priset i den övre halvan av utbudet om skicket och milen är bra.

Efter att ha haft en ganska snikutrustad E61 525dT och sedan en F11 520dAT med ganska mycket utrustning kan jag säga att jag hellre väljer en välutrustad 520d än en snikutrustad bil med en sexa i. I en naken 530d skulle jag ångra varje dag att jag inte hade mer utrustning men i en välutrustad 520d kommer jag att sakna 6:an någon enstaka gång så och då.

Mina nya F11:a kommer att ha ytterligare lite utrustning och hamnar på ca 515.000 brutto.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skulle inte kalla det en extrem spec på något sätt. Dieselvärmare, dragkrok, läder och till viss mån navigator är saker som många ser som självklara / mycket uppskattade. LED och aktiv fartpilot är väl de två sakerna som jag skulle hoppat över om det gjorde att jag kunde gå upp till en 530d istället. Fördelen med att beställa nytt är att du får en LCI, vilket (trots väldigt subtila förändringar) känns bra rent mentalt.

Har du provkört 530d?
Helt rätt att köpa en lite bättre utrustad 520d. Den kommer vara mycket eftertraktad i och med alltför många beställer sina 520d med tygklädsel och utan navigator och då står du ut samtidigt som du njuter under åren du äger den. Ska man ut med så mycket pengar som en F11 kostar varför snåla? Panorama, komfortstolar och softclose hade jag lagt till.

Det är inga större problem att hitta en Tysk F11 med S5DFA aktiv farthållare, dock är S5ATA ett nytt paket som kom med LCI (köassistans kommer i november på bakhjuldrivna så det får du ändå inte). Om du är ute efter de nya LEDstrålkastarna kom även dem med LCI. Dem verkar helt fantastiska! Härligt att kunna strunta i att blända av och låta bilen flytta ljuskäglan

Den här 530dn är bra utrustad om du vill ha en begagnad Länk

Mvh Stephan

di
14
diesel-erik
320dA Touring-06
530iA -89
Hej och tack för Era svar!

Känns nog ändå som en ny 520dx ligger närmast till hands. Någon 530 har jag inte provkört, någon av Er frågade ju det. Däremot 525dx, tror Ni att en 520 blir slö med Xdrive?

Tyskland lockar väl något med möjlighet till både 525 och 530 till lägre pris än ny 520 men LCI, LED och helt ny bil är också lockande!

Vad gäller vinterhjul, vad ska man välja? Är det verkligen ett måste med RFT? Och vad ska man ge för en uppsättning?

/Erik
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har aldrig haft RFT på vintern. Inga problem alls hittills, bara fördelar.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Någon här på AP skrev att assistans inte gäller om man inte har RFT på och bilen är standardutrustad med det. Det vore ju synd om det skulle vara så.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Köp då assistans via Falck för 400kr om året. RFT är hemskt för bilens uppträdande.

-------
//Lövet
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Ang 525 vs 520, jag har haft båda med xDrive (kör nu 520 xDive) och det är en tydlig skillnad i kraft mellan dem. Ska dock tillägga att 525:an rullade på 17" och 520 på 19". Tycker 525:an kändes klart snabbare vid omkörningar i motorvägsfart 110-140. Skillnaden upplever jag subjektivt som rätt stor, större än förväntat. Inte går den avgjort snålare heller. Körde 35 mil i högt motorvägstempo och snittade 0,8 med tom bil och 1 person i 520:n. Körde 525:an med takbok, dubbade däck, full packning och 3 vuxna också på 0,8 på i stort sett samma sträcka och ungefär samma fart (troligen lite långsammare i snitt men högt motorvägstempo)

Slutsats för mina preferenser: 520 räcker men är ingen raket direkt och jag hade gärna haft en 525 motor...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Assistans gäller självfallet även om bilen har RFT, däremot kommer den i vissa fall inte vara gratis om det visar sig att du med RFT-däck skulle ha kunnat rulla till en verkstad.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Räkna lite på hur ofta ni får punktering/använder assistanstjänsten. För mig och de bekanta jag har som kör BMW så är detta en ickefråga. En av dem har fått en punktering på 15000 mil med sina två senaste bilar och han kunde själv köra till en verkstad, utan rft. (Spiken satt kvar i däcket)

jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Strunta i försäljarens dyngsnack. Det enda man kan säga är att du inte kommer få så mycket för elektronik och navigation om fem år. Detta oavsett motor.
Köp bilen som du vill ha den.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Får man punktering med RFT-däck så kan det sluta med att man hamnar hos BMW eller däckhandlarn som vägrar laga RFT. Givetvis har dom inte rätt däck hemma så man får ställa bilen några dagar tills dom har fått hem däcket. Eller så får man välja ett annat RFT-däck och då givetvis byta bägge däcken på samma axel.

Diesel-Erik: du kan väl posta hela specen på bilen?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som jhellström skriver - sluta titta så mycket åt vänster och höger vad andra gör. Köp den bil med den spec du själv vill ha!

Det kommer alltid finnas argument för och emot i princip vartenda tillbehör.

----
BMW CS/SC #6212
di
14
diesel-erik
320dA Touring-06
530iA -89
Hej!
Någon frågade efter min spec, här kommer den:

520d Xdrive Touring
Glaciärssilver metallic
Svart dakotaläder
Komfortpaket
Navigationspaket
Sportpaket
Komfortöppning
Fällbart drag
Solskyddsgardiner i bakdörrarna
Svankstöd
Ambient light
Dieselvärmare m fjärr
Adaptiva LED-ljus
Helljusassistent
Lane Change Warning
Driving assistant plus
Hifi Högtalarsystem
Speed-limit-info
Takreling, borstad aluminium
18" LM 365 Stjärneker

Det jag inte gillar är att det med Ambient light blir kromlist på dörrhandtagen, det tycker jag är riktigt fult. Men jag vill absolut ha komfortöppning och då kan man inte välja bort Ambient light...

Jag gillar heller inte den kromade "plattan" på framskärmarna utan blinkers - helt meningslöst! Den går väl inte att bli kvitt hur man än väljer eller?

Är det någon som har något tips vad man kan göra åt detta kromelände?

Jag var också inne hos säljaren idag och pratade och han hade ändrat uppfattning om det där med "överspec". Vad gäller motorstyrka hoppas jag också att det blir tillräckligt.

Nu gäller det bara att fundera lite till och lägga order i nästa vecka...

//Erik
Ta softclose (du kommer bli irriterad över att behöva slå igen dörrarna en extra gång annars) och åtminstone elstyrda sportstolar om du inte direkt tar komfortstolar. Kika i tråden där ägaren av en F10-14 irriteras över att man behöver två händer för att flytta stolen när man inte sitter i den. Inte kul på en i övrigt bra utrustad 5a. Trevligt att du valde äkta silvermetallic, något som tyvärr färre väljer idag än för 5-15 år.

Du kommer kunna åtgärda kromet när eftermarknaden fixar svarta skärmplattor för LCI Länk
Ba
328
Basilika
E39 530im
Har du budget med en 530 + specen du vill ha så klipp den hellre. Mkt trevlig motor o bra vrid =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.