AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.851

Bmw Orginal försäkring eller Trygg Hansa...

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej Kollegor,

Fick förnyelse av försäkringen idag ifrån bmw original, till min stora förvåning hade försäkringen stigit ifrån 768:-/mån inkl storbil till 917:-/ per månad from oktober....
Ringde till Bmw försäkringen och frågade hur det kunde blivit sådan skillnad?, samt att vi samlat både hem och olycksförsäkring hos dom.... till förklaring fick jag att bmw skadorna har stigit på e39(525 touring) så alla blir drabbade med höjning.... ok så långt.... försöker förhandla, utan något större resultat, har inga skador sen tidigare.

Ringer Trygghansa och kollar med dom eftersom jag tycker att 917:- i mån är lite saftigt... Hos TH får jag pris på 598:- samma försäkring och samma tillägg med hyrbil och djurkollision, osv...

Så till min fråga är att jag undrar vad ni har för erfarenheter av TH? Hur är dom när något händer?
Har ni goda erfarenheter av dom?

Bmw ersätter tydligen 120% vi komplett skada... men är det värt dom ca: 300:- kr i mån... vad tycker ni??

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har trygghansa på alla mina försäkringar och är helt klart nöjd. Aldrig varit några konstigheter dom få gånger de nu hänt något.
Både originalförsäkringar (IF) och TH är stora och etablerade bolag så.
Byter du till TH så flytta över dina andra försäkringar allt eftersom dom löper ut, då får du 5% rabatt per försäkring du tecknar

Jag skulle lätt bytt när de handlar om över 3500:- i skillnad per år.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
TryggHansa marknadsför sig som ett bolag som är lite dyrare, men med bättre service och villkor. Hittills stämmer det bra; är också helkund hos TH och de är väldigt bra (för att vara ett FB) att ha att göra med.

Mtp på att du har en så pass gammal bil (om du ursäktar) så kan jag inte se något skäl att stanna kvar hos IF/BMW Original.

----
BMW CS/SC #6212
Ha
14
Hasselbacken6
BMW [E92]325 CiA -06
BMW [E85]Z4 3.0 -03
BMW [E39]530i -01
Är helkund hos TH och helnöjd med det. Betalar 4.943:-/år för en Z4:a (helförsäkring, max 1.000 mil, landsbygd).

Haft två blixtnedslag via elnätet som slagit ut hemelektronik och ett stenskott på bilen som tog med sig en vindruta. Aldrig varit några problem med vettig och snabb skadereglering.

Fick ett dörruppslag på förra bilen som TH:s skadereglerare förhandlade fram en mycket rimlig kontantersättning med motpartens försäkringsbolag. (fixade själv och fick pengarna insatta på konto).

TH har/har haft(?) kampanj på 10% rabatt på nytecknad försäkring om första året är skadefritt...

Oavsett vilket, betalar jag nog alldeles för mycket med tanke på min skadehistorik...

Lite av tjusningen med bilkörning är de avundsjuka blickarna från de långsammare trafikanterna...
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Varför ha helförsäkring på en så gammal bil? Räcker det inte med halv och sen ta smällen?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har också enbart positiva erfarenheter av TH.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tack för svaren kollegor, då vet jag att det är ok med trygg hansa, får byta på måndag.

Ang halvförsäkring, så är det inget av intresse trots att bilen är så "gammal" om olyckan skulle vara framme så får man iallafall nån slags ersättning, men med halv så får man inte ett öre, om man nu skulle vara den skyldige...
Skiljer inte många kronor på halv och hel, för min del bara dumsnålt. men det är upp till var och en att besluta om det är värt eller inte..
Bilens värde borde ligga på ca: 45-50.000:- så för en hundring mindre och köra halvförsäkring, njaaa men inget för mig.

Tack ännu en gång att ni delat med er av era erfarenheter.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bli medlem hos motormännen och ta försäkring genom dom så sjunker preminen drastiskt, i mitt fall ville TH ha 35 tusen för fria mil via M 9200 kr
Tackar för tråden.

Ringde TH igår för att kolla priser.

Idag har jag BMW original, full bonus, liten stad, 29 år, 1000 mil
6000:- självrisk, helförsäkring, ca 10.000:- per år.

TH skulle ha 6300:- på exakt samma premisser, flyttar även över en annan bil och hemförsäkring och får 10% ytterligare rabatt. Känns jävligt bra!

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har allt hos TH och får 20% och är nöjd då har jag Villa,bilar,barn och mig själv och bra service
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har också TH på det mesta, bil, hem, person och tycker det funkar bra hittills. 20% samling rabatt blir det.

Mvh Martin
Konstigt det här, jag har alltid haft BMW Originalförsäkringar på alla mina bilar och de har alltid varit billigast, även för 2 år sedan när jag köpte Zätan. Det var av ren slump jag kollade TH. Visst, nu är det inga astronomiska summor jag sparar men man kan ju unna sig en extra flaska whisky varje månad nu istället :)
Ni måste skämta min 750-99 kostar dubbelt så mycket på TH jämfört med If som jag har nu. Nästan 17000 vill TH ha och jag betalar nu 9300 på If. Original försäkringar var 2000 dyrare för mig.
TH är bra.
För mig är TH dyrast.
TH helförs 8616 kr, Original helförs + storbilextra + drulle 6418 kr.
Skulle jag bara ha helförs hos Original så är dom ca 3000 kr billigare än TH per år!!!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har också bara bra erfarenheter av både TH, Original och If... I mitt fall är TH någon tusenlapp billigare på cabben men jag har Original ändå därför att att de har en bredare omfattning på maskinskadeförsäkringen. Den täcker mer grejer helt enkelt.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Min erfarenhet av trygg hansa. Personskada vid bilolycka
Nada hjälp extremt svårt att få ersättning fick gå via advokat för att ens komma någonstanns. Aldrig att jag skulle ta försäkring vi dom
Eller med andra ord dom suger fett när man behöver hjälp som mest.

Bmw orginal...har inte haft någon person skada men bilen har fått ett flertal små smällar...aldrig några problem. Vare sig med rep/ersättningar eller konstighter med ev skuldfrågor.
Så min syn på det några lappar mer om året är väldigt lite för att få hjälp/ersättning när ngt händer
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Vet inte vart ni bor i landet men för mig har i princip alltid LF vart billigast. Gäller både tidigare ägda Saab:ar och nuvarande BMW. Bor i Sundsvall, bilen står på frun som är 36 år gammal. Både TH och IF/BMW var vid senaste jämförelse bortåt 4000.- dyrare på helåret. LF har alltid vart grymt bra att ha att göra med när det händer nåt, vilket heller inte är helt oviktigt.
Vad skiljer i maskinskadeförsäkringen då?
@alexanderK
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag kan inte sitta och räkna upp allt, men IF och Original täcker mer. Du får lusläsa villkoren i detalj för att se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.