AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.647

Massa elfel e39

Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Har under den senaste månaden fått massa elfel på min 540 -98, det hela började med att batteriet va helt tomt några gånger när jag skulle ha bilen, så jag bytte tändnings relä, fläktmotstånd & batteri, efter ca 1 vecka började GPS enheten spöka, den stängde inte av sig, bilen gick inte in i sleep, bytte den till en MK3 enhet och då va det felet borta, i samband med det märkte jag att telefonen inte fungerade, jag knappar in pinkoden och efter det söker han ett tag för att sedan återgå till knappa in pinkod, i förrgår slutade ratten och stols inställningarna på förarsidan att fungera, jag har felsökt med INPA och stols modulen får jag inte kontakt med men alla andra moduler funkar,

Kan det ha blivit något general el fel som orsakar att grejer går sönder?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har du kontrollerat laddspänningen?
Med motorn på¨tomgång skall laddningen vara ca 13,8V. Vid ca 1500-2000 rpm skall du ha ca 14,2V.

Ett friskt och fulladdat batteri skall ha en spänning på ca 12,7V

Hur långa sträckor brukar du köra?
För att ladda upp batteriet efter en uppstart så får man köra ca 15 km.
Om man kör kortare sträckor bör man ladda batteriet med en batteriladdare emellanåt.

Mvh Håkan
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
batteriet mäter

Urkopplat 12.3V
Bilen Igång 14.1V

Jag använder bilen kanske 1-2 gånger i veckan, oftas korta sträckor. batteriet är uppladdat i 24 tim med ctex laddare flertalet gånger senaste månaden, har även testat att montera tillbaka de gamla batteriet utan förbättring.
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Någon som har koll på hur elektroniken till stolen & ratten fungera? Går de på någon gemensam box? Vart sitter den isf?
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Är det några mer elfel?
Tex tänds innerbelysningen när du kör?
Lägger vindrutetorkarna av ?
När detta hände på min bil ( även rattknapparna la av ) så var det ett kontaktstycke till tändningslåset som behövde bytas.
Du kan prova att fälla ner solskyddet och dra jalusiet för spegeln åtsidan så makeup lampan tänds och då skall rattknappar mm funka.
Om ovan stämmer så bör det vara kontaktstycket som behöver bytas.
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Detta kontaktstycke du pratar om skulle jag gissa på är tändningsrelät som sitter på rattstången, det pajade för mig först så det är bytt. och de fel som var då (blinkersindikering, radio) har inte kommit tillbaka.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ladda batteriet i 24 timmar.
12,3V är klent ska iofs mätas när bilen gått ned i sleep mode efter 16 minuter.
Gör bilen strömlös nån halvtimme så kanske stol och ratt fungerar igen. verkar vara typfel vid låg batterispänning/kapacitet.
När spänningen vid start sjunker för lågt pga kapacitetsproblem i batteriet så brukar det uppstå en del syntax error innan generatorn hinner få upp spänningen över 120 volt igen.
Det första man brukar märka när det är dags att ladda batteriet är att ABS/DSC systemets varningslampor tar 5-7 sekunder längre tid på sig att slockna än vid ett fullladdat batteri.
Problem upptår när batteriet håller på att ge upp även om man laddat det och har >12,7 volt så kan kapaciteten vara dålig i batteriet pga ålder.
EN 540 sk du ladda över natten minst en gång i månaden med extern laddare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Har under helgen haft minuspolen av och laddat batteriet sen i fredags med min ctex 4003 laddare som visade grönt, kopplade ur laddaren nu och mätte 12.7V anslöt minuspolen och testade att trycka på minnesknappen inget händer förutom att sidospeglarna ändra sig, ingen reaktion på ratt eller stolsknappar, pumpen till svankstödet fungera dock på stolen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säkringen är hel ??

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För att göra en korrekt batterireset så lossar man bägge kablarna från batteriet lägger ihop + och - kabeln några sekunder för att urladda ev kondningar. därefter väntar man minst 20 minutern innan man återställer kablarna på batteriet. En 540 ägare fixade ratt och stolproblem med detta förra veckan. en annan tråd.

Länk
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Läste denna tråd förra veckan och testade detta då utan lyckat resultat, säkring 13 (30A) i handskfacket mäter okej.
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Mätte lite nu i den stora kontakten fram under stolen, hade en tjock röd och en tjock brun kabel som mätte 12V.

Någon som har koll på om man kan mäta några andra kablar? Eller vet vart det sitter någon modul som sköter om stol & ratt?
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag vet inte om det är samma sak
Tändnings relä och tändningslåsets kontakt

tändningslåsets kontakt 61326901961.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Använd sök inlägg här på forumet
sökord : 61326901961 under 5-serien
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Det är det jag har bytt
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
När jag felsöker med INPA och går in i GM3 så visar den "SM BF no" som jag förstår ska vara minnet till stolen och när man kollar status på memory driver`s seat så säger den "The Pheripheral modul is not encluded"

Tyder detta på att den inte får kontakt med ratt/stols modul? och skulle detta då kunna göra så att stolen och ratten inte fungerar alls?

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Ratten kan inte justeras utan kontakt med stolsminnet. Elektroniken och minnet sitter i stolen, i själva lådan där stolsreglagen sitter. (har övat på detta då jag bytt från minnesstolar till manuella, fick ta med reglagen och "gömma" den lådan under stolen). Gissar att du antingen har något kabelbrott i stolen, eller att elektroniken gått sönder. Vet inte vad reglage-lådan (eller vad vi ska kalla den) kan kosta beggad om det är den som är trasig.
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Tack ronte, skruvade isär vid reglagen och hittade en kontakt som inte satt i riktigt. nu fungerar ratt och stol igen. =)
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Evensson, jag är lite nyfiken på hur länge du haft bilen och om du vet om historiken på den. T.ex var den kommer ifrån, varigt med om. Det du beskriver med en massa elfel käns bekant.

Har en arbetskamrat som gick o köpte en bil som visade sig vara en klon av en tidigare svensk regad bil som var totalkrockad. Så då hade någon smart tyckt att jag kan minsan ta den fina skrotade bilens chassi nr o flytta till en importerad bil som varit med om en översvämning i USA.
En ska salvage bil.
Den funka bra till en början men sen kom elfel efter elfel. Det var enheter som ärga upp innifrån. Det var kontakter som inte var isatta ordentligt efter saneringen.
Rost som kom på ställen som aldrig rostar annars.
Relän som la av osv.
Det var när man börja kolla på djupet så såg man att vissa chassie nr var utbytta, men ett var inte. Det nummret gick att spåra bilen till USA.
Detta var visserligen en Audi men det finns BMW som det klöddas med. Men ingen vet hur omfattande detta bedrägeri är totalt sett.
Men hoppas inte din är det.

Med vänlig hälsning,
/F1
Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Jag har haft den i 3år nu, fullstämplad servicebok och papper finns. inte varit ett enda fel fram tills nu, men det är väl helt enkelt så att man kan ha otur och massa grejer går sönder samtidig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.