AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.162

Kamkedjesträckare M62TU

Undrar om det är vanligt förekommande att kamkedjesträckaren blir sliten/tappar trycket på M62/M62TU motorer som gått lite längre?
Har haft ett flertal bilar med dessa motorer,och aldrig tidigare haft nåt problem med oljud/rasslande
vid start när motorn inte varit startad på ett par dagar.
Nu har jag en bil med M62TU motorn som gått c:a 17000 välservade mil. Ibland, och inte alltid,kommer
det "rasselljud"vid kallstarter .Det låter som om tryckarna tappar trycket, men börjar lura på om det skulle kunna avhjälpas med att byta kedjesträckaren!
Medveten om att på vissa mindre BMW motorer hade en kampanjåtgärd att byta till en modifierad sträckare!
Så att om jag byter sträckaren,hoppas jag att ljudet försvinner.Tänkte även jag skulle byta till tjockare
olja, typ 5/30 istället för den ,i mitt tycke alldeles för blaskiga SLX/Edge( Castrol ) oljan!
Eftersom bilen/motorn är av årsmodell -02 har den 2500 mila intervaller,och jag byter olja minst
1 gång om året(högst 800 mil),å borde jag väl kunna använda en helsyntetisk "standardolja"istället
för en LL olja ?
Skulle vara skoj att höra från nån som har erfarenheter/synpunkter på detta !

De rasslar ibland vid kallstart. Jag tror att det är vanos eller ventilerna som låter. Jag bytte kamkedjesträckare på min men den rasslade lika mycket för det.

Det är nog inget att oroa sig för. Men byt kamkedjesträckare ändå. Det skadar inte.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
M62tu kräver enbart. LL-98 godkänd olja. En 5w-40 är lämplig. Shell helix ultra el Valvoline synpower .skippa castrololjan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.