|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen har varnat för att jag ska fylla på kylarvätska under en tid nu men har varit lat och inte haft någon glykol hemma. har alltid kunnat se nivån i expansionskärlet så har tänkt att det varit lugnt men imorse när jag precis var framme vid jobbet (5 mils åkning) så går temperaturen över "kl 12" jag stänger då av bilen och konstaterar att det är för högt tryck för att öppna kärlet så jag gör det när jag slutar jobbet istället. När jag slutat jobbet så har nivån i expansionskärlet inte sjunkit utan det är översvämmat där. startar bilen och åker en bit tills den kommer upp i arbetstemp men nivån sjunken inte utan den går lite varmt nu också så ja stänger av bilen igen. Konstaterar att bara den övere kylarslangen är varm och inte den undre. den håller ibland rätt temp men ibland går den uppåt. Kan det vara luft i systemet bara? | |
| Bör tillägga att det var väldigt högt tryck i både övre och undre slangen även fast det bara var den övre som var varm. | |
|
Vad som är "högt" tryck kan vara svårt att veta, särskilt som lekman. Faktum är att det är helt normalt att det är ca 1 Bar eller lite över det, i en frisk motor, och då är kylslangarna tämligen hårda. Genom att via en ventil i locket till expansionskärlet öka trycket till dryga 1 bar så ökar man kokpunkten till en bra bit över 100° C, t ex har en SAAB 2,3 turbo ca 1,4 bar när den börjar koka! vilket den gör först vid 124 ° C I ditt fall verkar det vara luft i systemet, om det sen är just bara luft eller i värsta fall förbränningsgaser p g a en defekt toppackning är lurigare att veta. |
|
| Och normalt sett är det bara den övre slangen som är varm. För det är den som leder det heta vattnet från motorn, och den nedre leder den nedkylda vattnet till motorn igen. Så det ska vara stor tempskillnad på dessa slangar. | |
| Okej jag ska försöka lufta den imorn men den står inte så bra till just nu men kan nog ta mig till en backe som ligger i närheten så jag får expansionskärlet som högsta punkt. börjar man med att lufta den avstängd sedan startar man bilen och fortsätter lufta det sista? tänkte om det är luft vid termostaten så kanske det kan förklara varför den går upp i temp och sedan ibland håller stadig temp | |
|
Vissa motormodeller i E38 kan vara luriga att lufta korrekt, så jag rekommenderar att du får tag på en korrekt beskrivning och följer denna. |
|
| Har kollat lite på youtube och tänkte göra ett försök imorn. Har ju M52 motorn alltså ingen v8 i min e38. den står nämligen inte på min hemort så skulle vilja få hem den innan helgen så om det inte funkar att lufta den imorn så får jag väl ringa bärgningsbilen och det är väl rätt dyrt. | |
| Luftade den och fick i ca 1.7 l så nu går den som den ska igen och håller temperaturen. satte på tändningen och full värme i bilen sen lufta jag med hjälp av skruven vid termostathuset. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.