|
|
|
|---|---|
|
Tja... Min originalstereo med Professionell GPS och AUX IN hade ett fel där förarens ljudkanal ej fungerade (vänster fram). Annars var det bra ljud med fint tryck i basen (dubbla basar i golvet). Så jag skaffade en begagnad från skroten (LAGA) efter guidning till rätt modellnummer. Jag fick hem den i dag och installerade den. JA! alla högtalarna fungerar! Men.... van fan! Ljudet är HELT KASST!!! Det låter som en patetisk köksradio! När jag försöker öka basreglaget så höjs en HELT annan frekvens än tidigare. Det finn INGEN botten i ljudet! Bara platt och tråkigt!!!! Därtill så får jag inte välja AUX IN längre. Den är endast gråmarkerad. Så, det verkar som om all konfigurering angående utrustning sitter i själva stereon!? Tankar? MVH Jerker Lindborg | |
| Enheten måste kodas. Kommer säkert inte från en bil med HIFI pro eller Logic 7. | |
|
Nu idag har bilen varit inne på verkstaden där jag blev informerad om att dom inte kunde koda om stereon jag köpt från skroten. Ingen stereo kan kodas om till en annan bil pga stöldrisken, enligt dom. Detta skulle ju då innebära en katastrofal kapitalförstörelse då man inte kan återanvända utrustning. Dessutom anmärkningsvärt att man inte kan förvänta sig en fantastisk kvalitet för det lika fantastiska priset 10 000kr som en ny installerad och kodad stereo kostar i utbyte. Är detta hela sanningen eller är sanningen snarare att BMW inte FÅR/VILL koda om stereon!? |
|
|
Det går med största sannolikhet alldeles utmärkt, det finns gott om folk här på forumet som kan hjälpa dig. Hade du bott på västkusten hade jag kunnat hjälpa dig, men det är ju en bit att åka. Eller så köper du en kabel på ebay och surfar runt en vecka på lite utländska forum så lär du dig att koda om den själv! Här är ett bra ställe att börja på: Länk |
|
|
Jag hade gärna låtit någon göra detta åt mig då jag inte riktigt finner tid att göra det själv. Någon från Stockholm kanske?? |
|
|
Själv bor jag i Uppsala så det är bara att höra av sig. Alternativet är att jag testar att byta förstärkarkretsen som jag misstänker ha brunnit i ena kanalen på min originalstereo.... |
|
|
Ok. Idag bytte jag styrkortet för programmeringen och satte mitt kort i utbytesstereon. AUX fungerade och alla högtalarna. Men ljudet lät återigen som en köksradio. I morgon skall jag testa byta några andra kort i kedjan. Det sitter sammanlagt 3st kretskort i min stereo varav ena är programkortet som sitter i botten av stereon. |
|
|
Så! Bytte de 2 korten som sitter på sidan av stereon och ljudet (EQ'n) blev perfekt igen. NOTERAS bör att (BMW)/tillverkaren av BMW's stereo EJ har applicerat kylpasta mellan förstärkartransistorn och kylblocket!!!!! J*vla oprofessionellt om Ni frågar mig! Såg att kontaktytan bara varit till hälften på min trasiga förstärkartransistor. ALLA, och jag menar ALLA inom musikutrustingsbranschen har kontaktpasta eller liknande silikonmellanlägg för att få så bra kylning som möjligt. J*kligt anmärkningsvärt att detta inte görs på en stereo som kostar Dig drygt 8000kr + 2000kr i installation!!!!! FY SKÄMS!!!! |
|
|
PS. Om någon vill att jag lägger upp bilder på korten är det bara att hojta till! |
|
|
Bra jobbat! Helt sanslöst att det inte sitter någon kylpasta där! Ibland sitter det ju en liten silikonlapp under som fungerar som termisk ledare, fanns inte den heller? Lägg gärna upp en bild så kanske det kan hjälpa nästa stackare som råkar ut för samma problem! |
|
|
Här är lite bilder. Min stereo har Professional Navigation. Länk |
|
| Hej efter dessa dagar med -30 så har nu mitt ljud i stereon tappat all bas! Hur går jag tillväga för att laga detta kort som förmodligen fryst sönder! Eller vad kan ha hänt tror ni? Mitt batteri var jag även tvungen att ladda vet ej om detta hör samman. | |
|
Hej, Sitter med antagligen samma problem (?) Fick via laga.se tag på en beg. stereo till min E61 som jag satte in. Nu klipper basen hela tiden även vid låg volym. Kan detta ha med att den inte är inkodad att göra? Mvh /Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.