AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.752

Insugsmembran 540 (M62) - vaccumslang borta?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Rekade inför ett planerat byte av insugsmembran och såg då att en av vaccumslangarna som sitter på membranet, den som sitter med de gula plastklämmorna till vänster i färdriktningen, var borta. Jag hittade ingen lös slang eller hål etc, vart går slangen som sitter där och vad har den för funktion?

Verkar fö läge att byta då det fuktade lite olja bakom membranet, men s*tan vad trångt! Jag hade ett litet spärrskaft med torx och testade men det kändes inte som att det skulle bli helt enkelt att få loss skruvarna som sitter sämst till. Ni som har bytt, vad har ni använt för verktyg? Bilen är en 540 -01 med M62-motorn.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Problemet är ju att torxskallarna är så grunda, så riktigt fräscha torxbits 1/4 spärrskaft kort förlängare och inga snedtag de kan sitta som faan. Jag fick dremla bort en bultskalle som blev skadad vet jag vid ett tillfälle.
Tålamod är en bra egenskap osså.
Gäller att plocka bort muffarna från luftfiltret
Sitter vanliga insex där numera med djupare skalle.
Ser ju ut så här på baksidan. en anslutning på för en klen vakummslang vid membranet. Men om det ska sitta nån där kan jag inte svara på rak arm.

Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ok, man kommer kanske åt aningen bättre om "muffarna" tas bort.

Länk så ser man att det sitter slangar på båda ställena på membranet. Bilen där är iofs en 99:as 740 men det är väl exakt samma motor.

Ev
14
Evensson
335d e91 -08
Ford Sierra Cosworth
Jag bytte på min 540 -98 för någon månad sen och det satt bara en vakumm slang på den andra anslutningen satt det en plugg och gul klämma
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ok! Då är det nog så att det inte sitter nån slang där, bilen borde ju även gå dåligt om en vaccumslang var helt borta.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Då var det bytt, ett lagom jobb för en söndag förmiddag :) I det stora hela ett rätt pilligt jobb som jag gärna slipper att göra igen, underlättade dock rejält att ta bort luftburken på passagerarsidan!

Var iaf nödvändigt med byte då det sölade rätt bra med olja i underkant på locket. Däremot var själva membranet helt (skruvade isär det), antagligen packningen som hade torkat och läckte gissar jag. Skönt att ha det gjort iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.