AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.516

Fråga om premiumgaranti och växellåda BMW 135

Köpte en BMW 135I för ca 8 månader sedan och nu ska växellådan bytas vilket täcks av premiumgarantin. De sätter inte i en ny låda utan en begagnad från 2006 som ska ha gått 600 mil. Är detta normalt? Alltså att de sätter i begagnade delar.

Vad kan det finnas för anledning till att växellådan gett upp? Vad är troligast misshandlad eller fabrikationsfel?
Bilen har gått ca 5 000 mil.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
vet inte vad som är normalt angående beg reservdelar men en växellåda från 2006 som endast gått 600 mil låter väldigt konstigt, dessutom så fanns inte 135 2006 så måste isf vara en låda från någon annan bmw modell.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Köpte du en med premium selection-garanti alltså? Ja, det låter ganska rimligt att du inte får en NY växellåda, (tyvärr). Växellådan i den bil du köpte var ju inte ny, så att du får nöja dig med en rekonditionerad begagnad växellåda är inte så konstigt.

För övrigt skulle jag tro att det är en kombination av misshandel och fabrikationsfel
Misstänker att lådan kan ha suttit i en 335 men lådan kanske även sitter i ngn annan modell. Det jag vet är att den ska ha suttit i en cab.

Hur långt växellådan har gått kan ju bero på när bilen skrotades men jag tycker det verkar lite konstigt om bilen skrotats 2007 och sen har lådan legat osåld i nästan sex år.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det är ju också sant förstås - att ha en växellåda liggandes i sex år låter ju lite lustigt. Å andra sidan så kanske just den lådan med just de monteringsstagen (whatever) bara passar i E87 och E93 - vem vet?

Vet du vad jag skulle göra om jag var du? Jag skulle fråga hur mycket jag själv måste lägga till för att få en ny originallåda. Vad har du för ägarhorisont på bilen? 1 år? 5 år? Har du en ägarhorisont på 5 år eller mer så blir ju även en halv växellåda en rätt låg kostnad.

Kolla på tyska ebay vet jag.
Nu är lådan bytt men det jäkliga är att 2an känns precis på samma sätt som tidigare d.v.s. att den är trögare än de andra växlarna och om jag varvar ur bilen till säg 5 - 6000 varv och försöker göra en snabb växling till två så är det ett tydligt motstånd.

Som jag ser finns det två saker som kan ha hänt.
1. Det ska vara så här på den här typen av växellåda. Kan den vara byggd på ett sätt som gör att tvåan blir trögare, kanske för att den ska vara starkare eller något liknande?

2. Det ofattbara har hänt och även den nya lådan är dålig?

Vet inte riktigt hur jag ska göra med det här, någon som har något förslag?

Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.