|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Wallner på DN är väl samtidigt en stor fantast av Volvo och lastbilar...så miljötalibanismen är inte helt trovärdig när det gäller DN. Wallner går igång på stora lastbilsmotorer och i de artiklarna är det sällan snack om att minska koldioxidutsläppen... Skriver de om personbilar så är det bara laddhybrider som gäller. /J.I |
|
| Nja, Collin har aldrig dömt ut bakhjulsdriften och det har inte jag heller. Collin, jag och de flesta andra hävdar bara att framhjulsdrift är överlägset bakhjulsdrift vid vinterkörning och det är vi faktiskt inte ensamma om. Konstigare än så är det inte. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hm gamla tvåtaktare o V4 fick man vända med och backa för att ta sig fram i ishalka på 60-70 talet säger de som var ägare av dessa fordon. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Gourmand: Kan du inte förklara varför framhjulsdrift är bättre vid vinterkörning givet 50:50 viktfördelning? | |
|
Är man en Gourmand, dvs äter extremt mycket, så ligger ju den extra vikten över framaxeln. Därav bättre med fwd i vinterväglag. Blev av detta påmind om om något som hände i min ungdom. Jag skulle starta i backe i en 205 GTI med två tunga svärföräldrar placerade på höger sida i bilen. Med öppen diff på grusebelagd asfalt kom vi inte igång. Det räckte att tjockisen bak hoppade ut så kom vi iväg. Inte helt lätt att förklara i det läget :) |
|
|
jhellström, Beträffande din Peg. 205 historia så kan man inte låta bli att försöka visualisera händelsen. Det kan inte ha varit lätt (i mer än en bemärkelse). Hehe ... mvh/ Anders |
|
|
Självklart är framhjulsdrift bättre på vintern i hastigheter under 5 km/h när man är nära att köra fast. Man kan vrida drivhjulen och behöver man svänga behöver hjulen inte överföra så mycket moment som med bakhjulsdrift för att flytta på bilen. Fördel FWD. Men i övrigt? En i grunden välbalanserad och neutral bil är det man vill ha! Dvs inte en Volvo V70. :) Och gärna då med RWD om man föredrar det. Man kan köra klart fort (are?) med en framhjulsdriven bil med rätt chassi och balans men det ställer krav på föraren som knappast många vardagsbilister är i närheten av. Högre krav än RWD. |
|
| Sen förväxlar många FWD/RWD med hög/låg markfrigång vad gäller framkomlighet också... BMW har ofta låg markfrigång jämfört med många andra bilar. | |
|
Med min förhållandevis ringa erfarenhet av bilkörning (har haft körkort i knappt 18 år) och den otrygghet som jag tycker framhjulsdrivna bilar inger i vinterväglag så är jag nog tyvärr förpassad till bakhjulsdrivna bilar ett tag till. Men, men...övning ger kanske färdighet... /J.I |
|
|
Det står nu en Saab på min gård (vete tusan hur den kom dit)men funderar starkt på att låta 525an slippa saltet i vinter.Blir det allt för jobbigt med felhjulsdrift får man väl backa till jobbet :) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Kämpa på Jacky, minns själv hur det var när man var nybörjare. Med lite rutin och erfarenhet så kommer du också fram till slutsatsen att framhjulsdrift är att föredra i vinterväglag :) |
|
|
Vad finns det för exempel på vanliga FWD-bilar som inte beter sig som en död fisk i vinterväglag? Dvs understyr å det grövsta. Det är en seriös fråga alltså, vore kul att få prova någon FWD-bil som inte gör att man blir förbannad och slår på instrumentbrädan i varje rondell. |
|
|
Renault Clio Cup? :) Minin sägs ju vara bra, lustigt att storätare och Colin inte upptäckt att BMW tillverkar fwd bilar sedan många år tillbaka. |
|
| min bästa vinterbil med 2wd var en bmw 535 e28 -85 diffbroms i klumpen med smala dubbdäck var den rolig och lättkörd . min nuvarande 530i touring med alla hjälpmedel hade nya dubbfria däck när vi köpte den och det var det sämsta jag kört men med dubbdäck funkar den bra men jag saknar en möjlig diffbroms och samtidigt kunna koppla bort spinn och sladd. smaken är ju olika | |
|
har kört saab i 6 år förut trillade in på bmw i sommras men det jag hitils har erarenhet av bmwn o vinter så (e46 320 touring mtech ) så är jag inget vidare impad av egenskaperna släpper oherört lätt var lite snökaos igår o vågade defenetivt inte köra om så som jag är van så .....men kanske bättrar sig? nyare bmw har säkert bättre egenskaper men för min del så så är jag inte specielt impad av bmw på vintern |
|
| för mig finns det bara bak eller 4wd och motor på längden. men min far körde saab v4 som tjänstebil och han var skogvaktare och visstades mest ute på små grusvägar på landsbygden och dom funkade bra men även folkvagnarna drog bra på den gammal tiden. bönderna körde omkring med mb (compakt) där jag kommer ifrån och då fick man lägga i en säck med foder ex 100kg sen gick dom fint med och i värsta fall trycka handbromsen ett par jack så bev det lite diff. | |
|
till Gourmand... att alltid framhjuldrift skulle vara bättre än bak är ett helt förvirrat utalanda min morsa har kört lantbrevbäring och när dom hadde egna bilar så var det hälften saab 99-900 och häften volvo 240 och min mor kunde inte köra framhjulsdrift men hon kund hantera volvo 240 och för hennes kolegor som körde saab var det säkert tvärt om. Det beror mycket på föraren tekniken och däcken. Idag ska alla förbanade biltillverkare tvinga en att ha breda vinterdäck bara för någon idiot bakom ett skrivbord kommit på det nej smala vinterdäck med bra fäste...och klyva snösträngar med bak eller framhjulsdrift nej tack jag har barn i bilen och då vill jag inte möta såna dårar . e23power |
|
|
Åker nu saaben sedan 1mån och visst man tar sig från A-B,bra värme är väl en av saker på "bra lista" och när jag tänker efter så är det nog den enda. Det mest positiva är ju att man får perspektiv på bilkörningen så när våren kommer så vaknar jag upp ur dvalan när dörren öppnas på E39an. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
"Bra värme" är oftast ett finare ord för "ineffektiv motor". :) /Martin |
|
|
robert coling var det inte han som sa att saab har tagit hjälp av en väldigt dålig bil på alla sätt när subaru var inblandad e23power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.