|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Haha, man blir slaktad som vanligt när man tycker att en låg BMW som min gamla E91 (320i 2006) är bland de sämsta vinterbilarna jag ägt. Är 40+ och kommer från Luleå. Det kommer alltid upp det här med att sladda osv. men det är framkomlighet jag menar. Risken att fastna med 320:n pga. (för den bilen) mycket snö var klart större än olika blandade bilar jag kört. Nu pratar jag mycket snö men orkar knappt ge mig in i debatten. Att köra på väg i fart är en sak men att ta sig fram sakta i mycket snö känns klart stabilare med valfri FWD bil och det står jag för. Kör 4WD nu så nu behöver man inte tänka så mycket mer :) | |
|
Körde själv fast med min E91 i vintras hemma på lokalgatan (en dag efter ymnigt snöfall). Grannarna med Subaru, xDrive och Quattro passerade förbi utan problem...likväl håller jag fast vid bakhjulsdriften som har sina fördelar under årets övriga 364 dagar. Hade jag varit bosatt i Norrbotten hade jag kanske sett annorlunda på saken. /J.I |
|
|
Nu kan jag ju inte svara för Saab då jag aldrig ägt en, men våran Audi A4, som möjligen har en jämnare viktfördelning än en gammal Saab, är väldigt problematisk att komma upp för backar med. Då är den utrustad med nya Nokia Hakka 7 som ska vara ett av de bästa dubbdäcken man kan ha. Vår 520D har Bridgestone RFT dubbfria och tar sig upp betydligt bättre uppför backarna. |
|
| Svår kompromiss mellan "riktningstabil" bil aka slägga med skaftet bakåt och en balanserad bil som kan svänga även vid halt underlag. Körde en V50 förra vintern och den ville ju bara rakt fram i kurvorna, snacka om trafikfarligt! Då hade den även bättre däck en vår skruttiga E39:a. | |
Karl-Hilding |
Rakt fram och över snösträngar på mitten när man gjorde omkörningar var inga problem med Saab 900/9000. Allstå dom riktiga Saabarna. Aldrig ägt en Saab när Saab blev Opel. Däremot lite aktiv körning med en Saab ja då gick det bara rätt fram! |
| En framhjulsdriven bil kräver en annan körteknik och den tekniken bör man lära sig behärska. Det finns ju ett skäl till varför SAAB vann det mesta i rallyväg på 2-taktarns tid och detta mot idel bakhjulsdrivna bilar med mångdubbel motorstyrka - skälet var att framhjulsdriften var överlägsen. Detta gällde då och det gäller än idag. Naturlagar går ej att maskera i längden, hur många elektroniska hjälpsystem man än hänger på bilen för att hålla ekipaget på vägen. | |
| DTM ,F1, Le Mans, Nascar, champ car, mm mm har aldig sett något med sork drift där? | |
| burt, de race du räknar upp körs ju ofta på vinterväglag... | |
|
Segrar i Svenska Rallyt före 1981 (och fyrhjulsdrift) kan ses här: Länk mvh/ Anders |
|
| Nä än sen då RB..........Läst alla inlägg? | |
|
Gourmand, du har ju gett många tecken på att du är ett troll, men jag ska ge dig en chans till. Du skrev ju att framhjulsdriften per definition var överlägsen. Du kunde inte ange denna definition. I stället kom du med ett fullständigt irrelevant exempel med häst och vagn, som inte hade minsta tillstymmelse till att vara en definition eller ens ett argument för framhjulsdrift på bilar. Nu hävdar du att det finns naturlagar som gör framhjulsdriften överlägsen. Kan du ange dessa naturlagar? Jag har en gedigen utbildning bakom mig där fysikens grunder (vilka rimligen bör räknas till de så kallade naturlagarna) var ett stort inslag. Jag har antagligen ingen svårighet att förstå de naturlagar som är relevanta, så upplys mig tack. |
|
| Om signaturen Nockenwelle nu blir så provocerad av att jag och en del andra har oförskämdheten att hävda framhjulsdriftens fördelar och överlägsenhet i vinterväglag, så bör man kanske betänka att det finns en mottagare. Den mottagaren är t.ex. du själv. De reaktioner som du som mottagare visar prov på vid denna oerhörda provokation får du ta ansvar för själv. Det gör inte mig till "troll". I övrigt tycker jag rätt illa om den typen av infantil internetslang. Jag har heller inget som helst intresse av att diskutera "fysikens lagar" med dig. För mig räcker det alldeles utmärkt med att Robert Collin, resten av motorjournalistkåren och de flesta andra bilförare konstaterat det enkla - nämligen att framhjulsdriften är överlägsen bakhjulsdriften vid vinterkörning. Det konstaterades för 50-60 år sedan. Att denna enkla, välkända sanning väcker vrede hos en del på ett bilforum som detta förvånar knappast någon, men det gör inte framhärdandet i den antika bakhjulsdriftens välsignelse för vinterkörning mindre korkad. | |
|
Gourmand, håll nu i ratten: Länk mvh/ Anders |
|
|
Om inte AKN´s länk räcker är följande vintertest läsvärt: "Har du hämtat dig från chocken? En bakhjulsdriven bil kommer i topp i ett vintertest! BMW:s femma är så bra en bakhjulsdriven bil kan bli. Utsökt balanserad med ett antispinnsystem som är mycket duktigare än alla jämförbara system är den ett nöje att ratta på hal och spårig väg." Länk Ja jag såg att SAAB 9-5 vann testet men jag ser också att det beror på bättre värme och ljus samt lägre utsläpp inte på att den hade bättre köregenskaper i halka. Men Gourmand som verkar befinna sig 50-60år bakåt i tiden har säkert rätt i sitt påstående om att alla inser framhjulsdriftens överlägsenhet förutom några lättstötta entusiaster på Autopower, och Teknikens Värld´s samt AMS testlag. Nåja du har Robert Collin på din sida det är alltid något. //Bjersér |
|
|
Jag äger och har ägt lite olika bilar av äldre modeller, lätt bästa vinterbilen jag ägt är min 9-3 Aero trots att den är till åren och saknar antisladd tex. Visste den är inte lika rolig som tex min Volvo 965 som går på bredden hela tiden, men den har ju tendens att gå på bredden även på landsväg i 90 vilket inte är jättespännande. Det ska bli kul att se hur min 335i Touring funkar i vinter och om BMW:s klimatanläggning är lika vass som Saaben. Var det något Saab var bra på så var det klimatanläggning och stolar. Ibland läser man rätt mycket skit om andra märken från fanboys här. Bmw är fina bilar att köra och titta på men bättre än de inte... |
|
|
AKN tack. Har följt tråden med intresse. Att Collin kallar mig idiot tycker jag visar på synnerligen dåligt omdöme. Oavsett vad man säger om jämförelsen mellan BMW och SAAB så måste jag (tyvärr) konstatera att den förträffliga framhjulsdrivna bilen SAAB gått i konkurs och sålde som mest 100 tusen bilar per år. BMW går med vinst och säljer över en miljon bilar per år. Så det finns således över en miljon "rika" idioter världen över som köper en ny BMW varje år. Hur dessa idioter blivit så "rika" att de har råd att åka BMW? Collin vet nog svaret. För vissa är en bil fyra hjul som tar dem mellan A och B. Skit samma vem som byggt den bara den är säker, tillförlitlig och drar lite soppa (billig). Jag har stor respekt för om Collin väljer en sådan bil. Jag kommer inte kalla honom idiot för det eller någon annan heller för den delen. E |
|
| Förstår ni inte att gourmand's riktiga namn är robert collin och han är bara ute efter att skapa kaos på vårt älskade forum. | |
| Att bara totalt döma ut bakhjulsdrift eller för den delen framhjulsdrift som enskild princip är enfaldigt. Det är rätt kombination av en rad faktorer som ger en bil säkra, roliga eller praktiska vägegenskaper. De lyckade kombinationerna finns i både framhjuls- och bakhjulsdrivna bilar. Att en "stor" motorjournalist som Robert Collin dömer ut en enskild faktor som han gör tyder väl inte på någon seriositet kan tyckas. Men på t.ex. aftonblaskan är väl inte sakliga diskussioner det viktiga utan kanske mer att röra om i grytan och skapa heta debatter... | |
Verdi |
Körde mina E9x på dubbade 225/45-17. Ringde precis och beställde 225/45-18 till min F31. Blir nog en bra kompromiss mellan utseende och funktion. |
Verdi |
Oj, svarade på ett gammalt ämne. :) Apropå Collin och Aftonbladet så tänker jag faktiskt inte döma ut honom. Han spelar väl en roll och skriver för Aftonbladets tänkta målgrupp. De allra flesta struntar i om bilen är rolig att köra eller ej bara den är praktisk, säker och billig. Collin skriver för dem. Inte för oss. Sen har vi DN och deras "bilartiklar" som mest verkar gå ut på att minimera koldioxidutsläpp och liknande. Väldigt sällan som det här med bil skildras som något lustfyllt, även om jag nog tror att herrar Wallner och Swärd gillar BMW bättre än Prius innerst inne. :) Men DN har väl den "medvetna medelklassen" i och runt Stockholm som målgrupp och där finns det alltför många miljötalibaner för att de ska kunna skriva om V8:or och en massa hästkrafter. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.