AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.443

Saab vs BMW på vintern

Sida 3 av 6
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker en BMW 5-serie är mycket tryggare att köra på landsväg med vinterväglag än en Saab 9-5, Volvo V70, Audi A6 etc. Måhända de tar sig av en oplogad parkeringsplats lite bättre, men på landsväg är de hopplöst framtunga och dartpilskänslan är påtaglig när man är van en mer optimal viktfördelning. Detta har inget med BMW-patriotism att göra utan grundläggande fysikaliska lagar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man kan säga att det finns bilar med bra och dåliga vägegenskaper både av framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna (jag äger både och), men bland stora framhjulsdrivna bilar hittar jag inte så många som tilltalar mig vad gäller väguppförande. De är ofta släggor med skaftet riktat bakåt..
Vägegenskaper kan vara bra, mindre bra, eller t.o.m. usla. Men, en bakhjulsdriven bil är alltid sämre en motsvarande framhjulsdrivna bil i vinterväglag, om detta står nog världen rätt enig. Och det är naturligtvis inte bara den eminente Robert Collin som kunnat konstatera detta.
När jag stod i valet att göra mig av med en av mina bruksbilar, varav den ena var en BMW E91 och den andra en Volvo V50, så avgjorde vinteregenskaperna det som gjorde valet enkelt. Volvon är så oerhört mycket bättre än BMW:n som vinterbil, inte bara tack vare framhjulsdriften, utan även i övrigt. Men, framhjulsdriften var det absolut viktigaste och avgörande för valet.
Att hobbybilen är bakhjulsdriven är däremot ok, men den kommer aldrig att rulla på vintervägar, så där slipper man bakhjulsdriftens mest uppenbara nackdelar.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Konstigt att du säger alltid?...Kan ju hända att du är en osäker automobil chaufför annars kanske?
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Var tvungen att köra V50 en vinter då jag fick ta över en befintlig tjänstebil. Värdelös vinterbil, for runt som en vante på vägen.

/Johan
Verdi
Vilket troll...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, jag håller med och skäms lite för att jag upptäckte det så sent. Men man lever och lär!

Jag håller med min namne Anders, det finns bra och mindre bra bak resp. framhjulsdrivna bilar. Det viktigaste är vad man trivs med och kan hantera bäst. Det är min erfarenhet efter ca 100k mil bakom ryggen.

Att som Gourmand benämna Collin "eminent" framkallade dock dagens skratt. :-)

mvh/ Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Kan inte bara Storätaren gå något slags förarkurs och lära sig njuta av bakhjulsdriften istället?
Komiskt att Volvos sämsta bil senaste 10 åren dras fram som bra väghållningsmässigt.
Maken till pubertala och osakliga kommentarer har jag inte sett på länge.
Tänk, att det som är en självklarhet för resten av världen, ska vara så svårsmält för denna lilla grupp s.k. märkesentusiaster. Vad händer med er, den dag BMW börjar tillverka framhjulsdrivna bilar ?
Hoppas ni klarar den påfrestningen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gourmand: Låtom oss alla bli vår egen lyckas smed ;)
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Gourmand Även om dom bygger dom trehjuliga så kommer de alltid vara världens bästa bil!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Kan vi inte diskutera skottkärror istället för häst och vagn?
Om jag skall välja vilken av mina bilar jag skall köra på vintern så är valet enkelt.
Saaben tar sig fram över allt vilket inte BMWn klarar av. Klarar inte ens köra in BMWn i garaget om inte uppfarten är skottad. Då har jag en liten lutning framför garaget. Colin har rätt även om de flesta i den här tråden inte vill erkänna det. Självklart är 4-hjulsdrift bäst.
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Marjan: Vilka däck har du då på respektive bil?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Låter mer som skit bakom spakarna.

FWD är trist, sunkig och obalanserad styrning jämfört med bakhjulsdrift som är både enklare och skönare att ta en sladd, förberedd som oförberedd. Med dessa smarta system i dagens läge så tycker jag att det känns tryggt att köra BMW. Där finns körglädjen tack vare RWD, samtidigt som det är "status" :D haha, som man fått läst. Kör BMWn ist för Saaben tycker jag. Eller lär dig köra med RWD i halt underlag, stor parkering eller ensam väg är bra att börja med. Det handlar lite om att våga samt lite självsäkerhet. Man måste lita på bilen.

@Ulfis

På Saaben satt det odubbade vinterdäck som var slitna, 3-4 mm. Har gjort mig av med dem inför denna säsong. På BMWn odubbade vinterdäck, 4-5 mm.

@F-Tar
Du kan vara saklig i din argumentation.
Har aldrig påstått att Saaben är roligare att köra men den är säkrare på vintern enligt mina erfarenheter. För din information så vet jag hur man provocerar fram en sladd och sedan häver den.

BMW ligger varmare runt hjärtat men jag är objektiv.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Bakhjulsdriften bjuder på ett annat sätt att styra sin bil i snöigt/halt väglag. Menar inte att man skall sladda runt i tid och otid, bara att det verkligen kan vara en god hjälp om man vet att hantera bilen rätt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Okej, ja alla kanske inte njuter av bakhjulsdriften, eller helt inte enkelt litar på drivningen.. Rädd för att fastna eller få bredhäng. Jag personligen skulle aldrig ha en fundering på att inte välja BMWn oavsett vädret. Det enda som jag skulle gnälla på är väl att snön ibland går över trösklarna samt framspoilern och fastnar överallt. Jag är perfektionist då de kommer till bilen, det är löjligt men sån är jag :)

Jag har haft FWD och de var inge roligt alls, fastnade här å var och alltid understyrning. 4-hjulsdrift var bra! Egentligen är de dumt att jämföra det med FWD och RWD eftersom framkomligheten med alla 4 är grym.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Min personliga reflektion (förhoppningsvis någorlunda saklig i denna ibland osakliga debatt) är att framhjulsdrift definitivt har sina fördelar vintertid ur framkomlighetssynpunkt. Har ägt och kört både Saab och BMW vintertid (som ju tråden ursprungligen avsåg jämföra) och menar av erfarenhet att risken att köra fast i djupsnö är större med en bakhjulsdriven bil. MEN, frågan om framkomlighet anser jag vara ett mindre problem då svagheterna med bakhjulsdrift oftast uppträder vid manövrering i låga hastigheter, exempelvis på en igensnöad lokalgata eller uppfart...och därmed oftast ej är relaterad till trafik- och körsäkerheten.

Baksidan med framhjulsdrift vintertid är mer av trafiksäkerhetsteknisk karaktär; det handlar om att det i en framhjulsdriven bil finns en större risk att få överraskande bakhjulssläpp i halka. Fick själv uppleva min hittills enda "otäcka" trafikincident vintertid för några år sedan i en framhjulsdriven Saab. Körde sent en novemberkväll på en icke halkbekämpad krokig landsväg, och överraskades i en kurva när hur hjulen på bakaxeln helt utan förvarning och blixtsnabbt tappade greppet. Som tur är var det ingen mötande trafik vid tidpunkten och situationen redde upp sig...den enda påföljden var ett hjärta i halsgropen och ett stukat självförtroende. Upplever under sådana omständigheter bakhjulsdriften som körsäkrare med en tydligare kommunikation till föraren och också en mer direkt förvarning om när något hjul, oavsett axel, håller på att tappa greppet med vägbanan.

/J.I
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.