AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.448

Saab vs BMW på vintern

Sida 2 av 6
På ett bilforum som detta, så argumenterar folk ofta för det de gillar, t.ex. bakhjulsdrift och dubbfria vinterdäck. Båda dessa företeelser är definitivt sämre per definition, än framhjulsdrift och dubbade vinterdäck. Jag skulle också vilja påstå att dubbdäcken är särskilt viktiga i Stockholmsområdet och Mälardalen, där det ofta är barmark och underkylt regn (is) under perioder av vinterhalvåret. Skulle nog hellre köra dubbfritt i Norrlands inland än i Stockholmstrakten på vintern.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Gourmand, kan du dela med dig av den definition som visar att bakhjulsdrift är sämre än framhjulsdrift?

Att dubbdäck ger bättre grepp på is är klart, men ett däck är en kompromiss mellan många olika egenskaper. Frågan är då först om något av alternativen presterar alltför dåligt i någon av de egenskaper man lägger vikt vid. Det alternativet går då bort. Om inte så handlar det till stor del om hur man viktar egenskaper.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Collin har alltid rätt :))) Länk
Alldeles riktigt, Collin har för det mesta helt rätt i det han skriver. Han är en av de få i "motorjournalistbranchen", som besitter den ovanliga egenskap som kallas integritet. Tycke egentligen att det räcker att läsa det Collin skriver i länken, det säger det mesta.
Men, för enkelhetens skull, så kan man förklara det ännu enklare. Man låter inte hästen skjuta på vagnen bakifrån, man spänner hästen framför vagnen. Framkomlighet och riktningsstabilitet för en framhjulsdriven bil är alltid överlägset en dito bakhjulsdriven.
Vad gäller dubbdäcken är dess överlägsenhet lika tydlig. Två bilar som ligger jämsides och bromsar på isigt underlag har i 50 km/tim 15 meters skillnad i bromssträcka, till den dubbdäcksförsedda bilens fördel, naturligtvis. Man hinner skada eller köra ihjäl rätt många på 15 meter.
Is är för övrigt ett ständigt inslag på vintervägar, inte minst när det är barmark, eller en blandning av snö, modd, is och barmark. Det handlar alltså inte om att man behöver köra på ren blankis för att dubbdäcken ska visa sig oöverträffade, det handlar om vanligt vinterväglag, där is är ett ständigt inslag.
Collin ska ha heder av att han skiter i om han stöter sig med bilfabrikanter (Mercedes t.ex.), politiker (Ulla Hamilton, t.ex.) eller märkesentusiaster som ofta blir kränkta när någon uttrycker något negativt om deras ögonstenars egenskaper.Det är stort att tänka själv och det är stort att uttrycka det !
No
5.161
Nockenwelle
Collin har måhända integritet, men kunskaperna är bristfälliga och då hjälper inte integritet.
Det är stort att tänka själv om man tänker klokt och välunderbyggt. Jag har varit ifrågasättande till Collin ända sedan den tiden då han på 1980-talet skrev för teknikens värld (då jag själv mestadels körde framhjulsdrivna VW Golf).

Resonemanget om hästar och vagnar är helt irrelevant. Fysiken bakom en bils rörelse är alldeles för komplicerad för att hanteras av sådan jämförelser.
Dessutom är det helt enkelt inte sant att framkomlighet alltid är bättre med drivning bak. Det handlar om många fler saker än var drivningen sitter.

No
5.161
Nockenwelle
Måste för övrigt utveckla detta med häst och vagn.
Det finns flera anledningar till att man sätter en häst framför vagnen och inte bakom. En är att kusken måste kunna se både vad hästen gör och vägen framför. Det blir svårt att klara det om hästen finns bakom vagnen, men det är inget som har någon som helst relevans för bilkörning.
Ett annat skäl är att om man sätter hästen bakom blir ekipaget i praktiken bakhjulsstyrt, vilket är mer komplicerat att rikta rätt (vilket alla som backat med släp fått erfara). När det gäller motorfordon så är alla relevanta exempel på bilar framhjulsstyrda, vilket gör att denna egenskap hos häst-och-vagn är irrelevant.
Slutligen misstänker jag att det är lättare att konstruera seldon som fungerar bra för hästen om hästen finns framför ekipaget, men det är inte heller relevant för bilar.
Däremot åstadkommer hästen exakt samma drivkraft, oavsett om den står framför eller bakom vagnen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tycker Collin sällan har några vettiga poänger utan osar mest av egen självgodhet. Att kompensera kunskap med självgodhet ger sällan ett bra resultat.

Att sedan arbeta för en tidning som Aftonbladet och prata om personens integritet? En omöjlig kombination i mina ögon.

8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag kan använda den länkade Collin artikeln för att visa exempel på det jag menar.

"Och när argumenten tryter drar de till med: Men titta på Formel 1!
Bara det. Vem orkar titta på Formel 1?"
Här när Collin inte har något svar så är hans kommentar att han inte orkar titta på formel 1. Vad har hans brist på ork med saken att göra? Detta är ett typexempel på när han ersätter kunskap med självgodhet.

"Vid regn eller vinterväglag eller på grus – där är framhjulsdrift det enda som gäller."
Rent nonsens, detta är ju en direkt lögn. Det rullar och har rullat miljontals mil i Sverige, där alla dessa fmiljöer finns, med bakhjulsdrivna bilar. Tänk på att alla Volvo fram till 90-talet var bakhjulsdrivna, men tydligen hade ingen svensk då tagit sig fram genom regn, vinter eller grus. Måste varit jobbigt på 50,60,70 och 80-talet då bilar endast gick i solsken på sommaren.

"Men eftersom det hela tiden föds nya ­idioter, och påfallande många av dem ­verkar behöva visa upp att de har fått det bra ställt, så säljs det fortfarande BMW och Mercedes."
Här visar Collin något sorts mindervärdeskomplex eftersom han hyser ett sådant agg mot en person som väljer att konsumera en sydtysk bil att han automatiskt klassar dem som idioter. Är detta kanske ett prov på hans integritet?

Sen andra bevis på självgodheten: "Jag är inte den som tjatar om ”vad var det jag sa” för att sedan skriva: "För hur var det jag skrev då i maj 1999?"

Nockenwelle
Gourmand, kan du inte föra fram sakliga argument i stället för att vädra åsikter om hur det brukar låta?
Verdi
Ni får väl ha i åtanke att Collin skriver för en vänstertidning. Tror inte han privat har samma hat mot Mercedes och BMW. Däremot passar det väl in i tidningens profil. :)

För övrigt är det ju märkligt att säga att något är bättre per definition när det gäller något så komplext. Bakhjulsdrift är mycket bättre för uppförsbackar t ex.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Collin är väl den sämsta motorjournalist vi har i landet. Han låter ju gärna sina åsikter om BMW och MB komma fram i ljuset "för att visa att de har råd" etc etc.
Jag skulle vilja se honom göra samma resa i en Saab 900 med V6 och 245 däck som i Gran Coupen.

När det gäller att komma upp för backar vintertid är en modern BMW överlägsen en framhjulsdriven bil. Jag har kört två vintrar med dubbfria RFT däck på min 520D och saknar inte min XC70 ett smack.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Liknelsen med häst och vagn är ju idiotisk. Hur många knuffar husvagnen framför bilen?

Gourmand -> Du kan ju fråga vilken fordonsingenjör som helst vilken drivning han anser ge bäst fordonsdynamik.

Att sedan bakhjulsdrivningen har många andra nackdelar (dyrare, tyngre, sämre verkningsgrad, mer utrymmeskrävande etc) är väl ingen hemlighet och det är väl självklart att biltillverkare som inte har fordonsdynamik som säljargument har gått över till framhjulsdrift.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Hur gör ni förresten med gräsklippare, barnvagnar och kundvagnar? Drar ni de bakom er??
Verdi
Hästar är väl som en BMW med xDrive. Driver på alla fyra, men mest där bak. :)
Det Collin framför, är just argument för den överlägsna framhjulsdriften då det gäller framkomlighet och stabilitet i vinterväglag. Dessa argument har aldrig någonsin haft sin motsvarighet när det gäller den antika bakhjulsdriften.
Ingen motorjournalist, nationell eller internationell, har hävdat att bakhjulsdrift skulle ha något annat än negativ inverkan på bilen i dessa sammanhang. Och jag kan konstatera att ingen av de hitillsvarande inläggen här, ej heller har lyckats få den argumentationen trovärdig.
Sen tror jag att Collin är mycket medveten om att BMW inte är en bil som främst förknippas med högavlönade, högutbildade förare, utan snarast av småkriminella smågangsters. Jag tror inte heller att Collin längtar efter att identifiera sig med dessa figurer. BMW:s varumärket är sedan rätt många år väldigt förändrat och det alldeles oavsett bakhjulsdrift eller ej. Men, var så säker, även BMW kommer med framhjulsdrift och då kan även BMW bli en duglig vinterbil.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
"småkriminella smågangsters" alltså..? Det låter väl underbyggt, detta.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gällande framkomlighet så är detta det som är viktigt:

1) Friktionskoefficienten. Det du kan påverka på en bil blir däcken.
2) Vikt över drivhjulen. En fyrhjulsdriven bil har här 100%.
3) Drivhjul, bakhjulsdrift är bättre än fram eftersom vikten flyttas bakåt vid acceleration. Desto lägre grepp, desto mindre blir denna effekt men den blir aldrig noll så länge bilen tar sig lite framåt.

Om du misstror detta så kan du göra en friläggning av krafterna som påverkar en bil vid acceleration och se själv.

Kommentar för person som inte förstår varför den upplever att teori och pratik inte stämmer med deras personliga erfarenhet. Det är den höga vikten över framhjulen som ger vissa bilmodeller med drivning fram god framkomlighet. Vänder man på bilen så får den även bättre, därför ser man ibland framhjulsdrivna bilar backa upp för branta vägar de inte klarar framåt. En bakhjulsdriven bil blir sämre backandes, därför ser man inte någon, vid sina sinnens fulla bruk, gör det. Men man kan inte automatisk säga att framhjulsdrivna bilar har bättre framkomlighet för de brukar vara framtunga. Alla framhjulsdrivna bilar är inte framtunga, och det finns även baktunga rwd, läs Porsche 911.

Jag talar om en allmänt utbredd bild/föreställning som många har av BMW-ägare. Att bilden BMW-ägare skulle vara liktydligt med högutbilade höginkomsttagare var nog rätt länge sedan. Detta har dock föga med bakhjulsdriften att göra, utan var en kommentar om de omdömen som ges av R. Collin bland vissa här.
Gissningsvis är max en promille av BMW-ägarna aktiva här och det här är enda sammanhanget där någon på fullt allvar hävdar att bakhjulsdrift är det bättre alternativet vid vinterkörning. De flesta känner knappast ej till detta forum, så det repesentativa urvalet är rätt klent. Jag har aldrig i något sammanhang hört någon motorjournalist hävda något annat än att bakjusldriften är något annat än en nackdel i vinterklimat. Oavsett hur många elektroniska anti-system som de bakhjulsdrivna bilarna överlastas med, så kommer de ofrånkomligt till korta när de jämförs med de framhjulsdrivna dito.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.