|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Onsdag kväll börjar bromsbyte, ok, skivor, slangar, belägg, etc. Kompisen kommer över senare på kvällen o ska hjälpa mig att fylla på/lufta när grejerna är på plats. Min fråga: För att inte söla ner farsans garage, hur förbereder jag mig bäst när det kommer till att lossa oken? Ska jag tappa ur all bromsvätska i nåt vettigt kärl på en gång eller brukar ni sätta nån klämma på bromsslangarna medans ni jobbar med annat och göra vätskebytet sist? Bör man tänka på nåt beträffande bromsvätskebehållare eller generellt några tips beträffande bromsbyte av denna art? Det är flera år sen jag bytte på en Audi S6 och jag är lite ringrostig. Därför tacksam för tips. Hälsn, Sb. |
|
Jag brukar ha en snutt silikonslang, som jag sätter en klämma på! Sen trycker jag bara dit den på bromsslangen. Töm inte hela systemet! Lägg nått absorberande under som suger upp ev små spill! Köp bräkleen för att tvätta bort ev spill och fett på bromsdetaljer, nya bromsskivor kommer infettade så dessa behöver tvättas av innan montering. Håll alltid nivån i behållaren över lägsta markerade nivå. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack för tips! Jag har "tänger" som är avsedda för att knipa åt bränsleslang, kanske de kan komma till nytta nu då. Ok, just det, bromsskivorna är ju rätt feta, stämmer som du säger när jag tittade efter. De får jag se upp med. |
| Slangtång fungerar generellt rätt dåligt för att stoppa bromsvätska, då de slangarna är armerade och ofta rätt hårda på lite äldre bilar. Jag brukar sätta press med en bräda mellan stol och bromspedal för att slippa spill. | |
|
Du kan även lägga en tunn gummifilm mellan locket och bromsvätskebehållaren - en engångshandske i latex eller vinyl fungerar utmärkt. Då blir det lufttätt där och rinner ut minimalt med vätska när du lossar slangen. Slangtång är inget bra alternativ av redan nämnda orsak plus att om du klämmer åt hårt kan du deformera stålarmeringen inne i slangen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för era tips! Jag kör det där med handske under locket då. Skippar tängerna. Bromsslangar skall dock bytas också, på rekommendation från Autopower. :-) Fråga: Om jag sätter bromspedalen i spänn med en bräda som Lus säger - hur kan det förhindra att vätska rinner ut och sölar ner? Jag trodde att det var just det som var syftet, att när bromsen tryck ned så åker vätskan ut i systemet? /Sb. |
|
storabjörnen: När du trycker ner bromspedalen så så går kolven i huvudbromscylindern förbi kanalen från bromsvätskebehållaren så det blir "tätt" precis som om du skulle sätta en gummihandske mellan locket och behållaren. Kolla på denna bilden så klarnar det :) Länk Du behöver alltså inte trycka ner pedalen hårt, för du är inte ute efter att trycksätta systemet, skulle den vara lite för hårt nedtryckt så gör det naturligtvis inget för trycket släpper när du öppnar en nippel på bromsoket. Ett tips när du ska lufta är att använda dig av exempelvis en luftman (kopplas till reservhjulet) se till att inte ha för högt tryck i däcket, jag brukar ligga runt 1-1,5 bar Länk OBS! töm INTE systemet då kommer du få in luft i abs-enheten som kan vara lurigt att få ut. utan sug ur behållaren och fyll på ny vätska och tryck igenom. Börja höger bak - Fyll på behållaren - vänster bak - fyll på behållaren - höger fram - kolla behållaren - vänster fram - fyll upp behållaren :) |
|
|
Ett tips till. Köp gärna hem lite bromsrör och nipplar (och koningsverktyg) finns billiga som fungerar till koppar/kopparnickelrör. För det är inte osannolikt att du inte får loss alla bromsslangar utan att behöva klippa av bromsöret. ps en liten rörtång är ett bra verktyg för att lossa bromsslangarna. Bromsrör = 3/16" Bromsnipplar = M10x1 Vissa av bromsnipplarna som går från abs-blocket har en annan dimension men brukar inte vara några problem att återanvända, när jag lossar bromsröret från abs-blocket så brukar jag klippa av bromsröret för att kunna lossa den med en sexkantshylsa. Lycka till |
|
Halloj! Dags för mig att avsluta tråden och rikta ett STORT tack till alla (än en gång) som svarat mig och bemödat sig med att skriva och tipsa! Ännu en lyckad gör-det-själv historia under bältet. :-) Skivornas lilla insexa var jag nervös för. Badade i 5-56 och slog med järnhammare på skivan för att skapa vibration i godset. Och försiktigt, utan att slinta med insexan kröp de till slut ur. Även okhållarna (för att få ur och i skivor) var lite tuffa att lossa, men till slut så. Delarna jag köpt in via Autopower-tips passade perfekt, och kompisen och jag använde en "luftman" som Daniel_80 nämnde. Tre luftningar gjorde vi och det blev fint. Ny vätska i. Bromsslangarna jag köpte till, bytte vi också, och de gamla släppte bra utan något trassel med motsv bromsrör som även nämndes ovan. Ja, och såklart nya belägg och medföljande slitagevarnare. Så tjusigt blev det: Länk (Nej jag glömde inte bygeln som ska på utsidan av ok/belägg) Nu ska allt försiktigt "bromsas in" ett antal mil. Ca 100 tänker jag. Hej o tack! /Sb. |
|
Härligt att allt gick bra, roligt när man lyckas :) Jag har själv dragit den där insexen rund ett par gånger :/ en bra lösning som alltid har fungerat för mig, är att borra ett hål i den, i nästan samma storlek som skruven, sen knacka in en torx, då brukar det släppa fint. |
|
Tack! Ja det var ett bra tips Daniel. Medan jag lät 5-56'an krypa lite i materialet surfade jag på det där problemet och det är inte få hobbymekar som fått ta till olika lösningar såg jag - oftast med våld inblandat. :-) Jag hade för en gång skull tur (olikt mig) att det släppte efter lite bra förberedelse. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.