AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.729

523 E39 Svart box under förar sätet, vad är den till för? Airbag lampa lyser

Ph
2
Philless
523iA -98
Jag har en BMW 523 där Airbag lampan lyser i intrumentpanalen och jag tror det beror på en svart box/ modul som sitter under framsätena men är inte säker.

Bilen blev besiktigad innan jag köpte den, fick en anmärkning på Airbag lampa, som en mekaniker fixade och besiktigade om den. 1 dag efter att jag köpte bilen så började den lysa igen. O.o

Under förar sätet så sitter det en svart box med 1 Brun, 1 Vit-Gul, 1 Vit-Blå kabel som går igenom 3 hål. Sen är det 1 Gul-Röd som sitter i hopskarvad på utsidan med en Vit kabel och en Gul-Brun som är skarvad med en Vit kabel. Troligtvis har ju någon försökt fixa Airbag felet.

Det finns 6 hål som går igenom denna box, bara 3 används då 2 andra sladdar ligger på utsidan, när jag lös med lampa så såg jag att det bara var hål rätt igenom boxen, så jag undrar varför kablarna går igenom där, jag undar också om det det är någon som vet vad denna svarta box/låda är till för/ vad den kallas för så att jag kan söka mer på internet. Kan airbag lampan lysa pga dem 2 skarvade kablarna?
Tack
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Finns boxen här? Länk

___

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det sitter en stor kontakt under stolen med flertalet kablar passerande igenom, till bältesträckaren och till stolsvärmen mm.
Bältesträckarkablaget är oftast problemet med glapp i kontakten, så därför byggs det om med en ombyggnadssats med en separat kontakt bredvid den stora.

Att gissa vad det är för fel är meningslöst, kan lika gärna vara andra stolen som är felaktig tex En felkodsavläsning är nödvändig. Det räcker med en sekunds glapp nånstans i systemet så tänds lampan och den måste släckas med diagnosprogram ev airbagåterställare

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ph
2
Philless
523iA -98
Tack för era svar!

pbengtss: Jag hittar tyvärr inte boxen på någon av de bilderna.

hasso: Du vet nog vilken kontakt jag snackar om :) det är tyvärr vanligt på E39:or att det blir glapp i kontakten. Har jag tur så har någon fixat problemet men inte återställt airbag lampan. Jag får ta en tur till BMW någon dag innan besiktningen o koppla in en dator :)

En annan sak som jag tycker är konstig är att när jag trycker in stolvärme knappen på förar sidan så slocknar den av sig själv efter 3 sekunder, alltid.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Sitter det boxar under båda sätena fram ?
Tänkte på om det var nån som monterat extra bashögtalare under stolarna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att stolsvämen slocknar betyder att det är avbrott på slingan nånstans, förslagsvis i kontakten under stolen. Dags att se över den.
Har hittat äggkartongen, petflaskor under stolarna som påverkat glapp i kontakten vid flera tillfällen. En del är ju inte så nog med städningen.
Skaffa eletronikspray ta isär kontakten och spraya får du se om du får igång stolsvärmen. Annars får du Ohmmäta värmeslingorna och se om nån är trasig.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Po
137
Poudi
520i Touring -02
Kan även bero på sensormattan i passagerarstolen. Finns motstånd att köpa på ebay för en hundring som man kopplar in under stolen och "lurar" bilen att sensormattan är hel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.