|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har faft eller har en bmw 520 (39)? hur e motor? Är den för klen för bilen ? | |
|
Beror på vilka krav du har... Jag sitter själv och svär över att min 528 känns slö ibland! Bug |
|
|
Klen är ett starkt negativt ord :-) Motorsvag i förhållande till bilens märke/vikt/storlek: Ja. Men mot pris/behov/hastghetsbegränsn etc så är den bra Har själv 525 som är Ok och tycker väl att skillnaden i och för sig inte är våldam och önskar väl en 530 innerst inne men hade inte råd. |
|
|
Rekomenderar att du provkör och avgör själv om motorn känns för klen! Jag hade nog satsat på 523.... mvh Kalle |
|
|
Heter det inte, mycket vill ha mer!! Efter tag så suktar man efter mer hk oavsett var man startar..Framförallt om man provkör något annat i samma serie som sin egen fast med mer motor:) //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Märket BMW förknippas ofta med lite större motorer. Därför klankas det "ofta" i bl.a div motortidningar att 2-liters sexan i 5-serien är för klen till den karossen. Men bilarna dem jämför med har inte(tycker jag)speciellt mycket mer att komma med heller. M.a.o allting är relativt... Som skrivits tidigare:Provkör en själv o bilda dig en egen uppfattning. Mvh Janne. |
|
|
Hej! Beror på om du menar en ny eller en äldre, 97-00 hade den 150hk och ca 190Nm och 01- nyare 170hk och 210Nm så den nyare är bättre anpassad till storleken. Om det är en äldre du funderar över, så prova 523i 170hk och 245Nm går bra, även om man alltid vill ha mer, men vid vardagskörning räcker det. Thepe |
|
|
Det är ju ingen streetracer precis. Tycker att den är hyfsad om man åker 1-2 pers. Men med 4-5 pers och bagage, då känns den väl lite slö är klart. Jag köpte min för att den hade ett mycket bra pris. Kan inte sticka under stol med att jag skulle vilja he en 530i, får se om man har råd med det nästa gång. Har du råd rekommenderar jag en 523i elller större. "Natural born BMW-Freak" |
|
|
520i är fullt tillräcklig om man vill åka bekvämt och snålt, jag saknar bara bättre bottendrag vid kraftiga backar i stadskörning. Kör på straxt över 0.8 l/mil vid blandad landsvägskörning och runt 1.0 i stadskörning. För övrigt är den helt underbar i motor och växellåda, spinner som en katt och har all utrustning som E39:orna med större motorer har! LaKa |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har i och för sig en e34 (touring), men min erfarenhet är att bilen har annorlunda utväxling på 520, eftersom den är svagare. Därför varvar den mer, ex ca 3000 varv/min vid 100, vilket jag störs lite av. Min nästa bil blir nog en med större motor, främst för att få bättre bottendrag men också för att få lägre varvtal vid normal landsvägskörning. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Min 97:a manuell varvar 2700 vid 100 km/h på mätar`n. Kan nog stämma att det blir cirka 3000 vid 100 då. Nån som vet felvisningen vid 100-110 sådär på en E39:a? Håller med Rolf Ohlsson i viss mån. Fast en BMW trivs ju på höga varv. En gammal arbetskamrat till mig hade provkört en 320i, och störde sig väldigt på att den var så högvarvig. Han åkte Volvo annars, så jag sa till honom att fortsätta åka traktor:) "Natural born BMW-Freak" |
|
|
Glömde att fråga: Har touringmodellerna annan utväxling än sedan? (dom är väl lite tyngre) "Natural born BMW-Freak" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För en jämnförelse vid 3000 varv så har jag 170 kmh på mätarn då. MVH Hasso |
| Har en 520i -97 med manuell vxl. Man bör ju jämföra denna mot andra bilar med 2-liters motor, och då står den sig bra! Det är bara att titta på BMW's siffror: 0-100 på 9,9 och 220 i toppfart. Borde räcka i Sverige. Fantastisk ljudnivå och bensinförbrukning - kör i snitt på 0.8/mil. Vilken annan bil på 1,6 ton med 6-cyl motor matchar det? Har också en 328i, och då blir det andra bullar. Men man får ju som sagt vad man betalar för. Lycka till! | |
|
Fredrikg: 9,9 sek 0-100 är väl den nyare med 2,2 litersmotorn va? 2 litersvarianten(den äldre 520i-motorn) uppger BMW i broschyr från 97-98 nångång, ska göra 0-100 på 10,2 sek. Däremot såg jag i nån biltidning för några år sedan att dom mätt upp "den gamle" till just 9.9. "När vår Herre skapat världen och ville kröna det hela med nåt riktigt,riktigt fint, det var då BMW kom till!" "Natural born BMW-Freak" |
|
| Problemet med 520 är inte att den är långsam utan att den saknar vridmoment på de lägre varven. Detta leder till en låg utväxling och att föraren tvingas köra sin bil som en fjunig artonåring med keps. Enligt mig bör motorsvaga bilar ha en platt effekt/vrifmomentkurva. 318 1,9 har sådan karaktär och upplevs piggare än 520. | |
|
Jo du har nog rätt, bjoerk. Men skulle inte en seriell programmering göra sig särskilt bra på en 520i? Får den inte lite bättre vrid en bit ner i registret då. Jag vet att inte chippning gör några underverk, men något kan det väl göra i alla fall. Jag tror att jag ska prova. Nån som har erfarenhet. Skulle va väldigt kul att höra om nån har chippat en 520. Utväxlingen är ju som den är såklart men...äähh får väl köpa mig en M5:a:) "Natural born BMW-Freak" |
|
|
Jag håller med om vridmomentet, det är den största (enda?) svagheten med denna bil. Dr Krall: Jag hade en 92 320i (E36) som jag chippade + KN luftfilter. Det gjorde inga underverk (med anledning av din hänvisning till Skapelsen:-), men en märkbar skillnad. Framför allt blev den villigare på låga varv, tendensen att "knyta sig" var borta. Bilen blev helt klart piggare utan att dra mer bensin. Nu hade inte den motorn VANOS, men jag tvivlar på att chipning ger mindre resultat på en sådan. Chipet jag köpte var från Motor Nord. OBS! Glöm ej luftfilter - tror det är viktigt! |
|
|
Jag var spekulant på en 523iAT E39 för ett tag sen och av diverse anledningar (läs den var grymt repig och bucklig utvändigt) så blev det ingen affär. Dock har jag nu siktat in mig på 540:n istället då 523:an var ruggigt slö, har ej provat 528:n men efter att ha kört en 540 var jag fast, en sån ska jag bara ha! www.malte-racing.com |
|
|
>>Malte Min 528iT 5vxl. är i princip lika snabb som polarens 325iC -92 (med sportsystem+sportfilter). På 5-an i 100km/h så drar ja ifrån honom, medan han är lite snabbare på 4-n i samma fart. Prova en sån om du har möjlighet. Mvh Marin |
|
|
En E46 328:a försökte dra ifrån mig ut ur E20 rondellen i Arboga för en vecka sedan... Men se det gick inte det! :D Tycker ändå bilen är slö.. jag är nog bortskämd med effekt.. Bug |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.