AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.937

Hjälp med bult till bromsar E36

Sn
4
Snirr3
E36 325 Coupe -94
Har sökt och letat men har ingen ork längre så frågar om hjälp!

Jag har alltså en E36 som jag ska byta bromsar på, har bytt fram och hade samma problem där som nu i bak.

Problemet är runda bultar som jag inte kan hitta nya någonstans!
Vart inne på Mekonomen och svedol.
jag vet att dom är m12 och det går med hjulbultar så länge men inget jag vill ha en längre tid!

Här är en bild på dom Länk som jag menar! Hoppas ni förstår! Mvh!

Ingen Bmw firma i närheten?

Tools finns väl annars lite var som.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är bara att pinna till din närmsta BMW-återförsäljare och förklara vilka skruvar det. Troligtvis finns dessa i det Nordiska centrallagret (som ligger här utanför Malmö) och då har du dina skruvar redan dagen efter (om du beställer innan 16.00).

På nätet finns det reservdelsprogram som BMW använder, och som visar sprängskisser och reservdelsnummer.

Det ska dock räcka med att du säger att det är skruvarna som man skruvar fast bromsokshållaren i fjäderbenet med.

Här är sprängskissen för ditt bromsok fram. Som du ser där är det en M12x1.5 skruv dvs den har inte den "normala" gängstigningen utan den har 1.5 - dvs samma som hjulskruvar har.
Länk

Här är sprängskissen för ditt bromsok bak. Du kan se att här är det en vanlig M10 skruv med längden 26.5 mm, fast den har en stor krage och kommer med gänglåsning.
Men som temporär lösning bör du kunna ta en vanlig M10 skruv med längden 30 mm och lägga ett par brickor under (eller en kraftig M10 bricka). Har du gänglåsning så lägg en droppe på skruven, annars håll ett extra öga på skruvarna så de inte lossnar tills du fått nya från BMW.
Länk

Inte ovanligt att dessa blir runddragna. Till de tidigare ägare som drog dess huvud runda så är det högst rekommenderat att använda 6-kants hylsor med någon typ av design för att reducera att kanter dras sönder. Biltemas hylsor är utmärkta köp, de kallar sin design för RoundCorner. En sådan hylsa tillsammans med ett långt och kraftigt ledhandtag gör det enklare att lossa denna typen av skruvar med ett minimum av skada på skruvhuvudet.
Sn
4
Snirr3
E36 325 Coupe -94
Oj va snabbt svarat! Jag får tacka så jätte mycket ska ta en sväng förbi BMW i morgon! Ännu en gång tack så mycket! MVH Simon
Sn
4
Snirr3
E36 325 Coupe -94
Skriver vidare i denna tråd då jag fått nya problem!

Har sökt och letat igen och läst i "handboken" men inte hittat hur jag ska göra! Här kommer det, skratta inte för högt nu!

Jag får inte dit mina nya handbroms belägg! Hur i hela världen är det möjligt att få dit dom? det är nästan en centimeter från att fjädrarna kommer på plats! Vad gör jag för fel? Har läst hur man ska spänna mm men står inget om montering! Hjälp mig gärna med nån super duper steg för steg beskrivning! MVH!
Nu är jag inte 100% på din, men bör vara samma på E46. Bytte hjullager idag och har en bild på bromsbackarna där.
Glömde länken. Förlåt :). Här kommer den. Hoppas det kan hjälpa dig.
Länk
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Jag böt i helgen på min e46:a och det krävs nästan två pers, om man inte har specialverktyg. En som håller backarna på plats så att säga och en som med tång drar fjädern på plats.

//M
Precis som Decoy_81 skrev. Bytte själv på ena sidan och satte på fjädrarna med lite svordomar till hjälp. Underlätta när grabben höll emot på backarna, så jag kunde ta polygripen och dra fjädern och sedan trycka in den i hålet med skruv mejsel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, är inga större problem. Har monterat en hel del bromsbackar och det är bara ibland det strular.

Se till att justerskruven är i sitt kortaste läge.
Montera bromsbackar och en fjäder i förväg och häng dit hela paketet, sätt sedan dit de två fjäderbelastade skruvarna och vrid de 90 grader så det låser fast.
Sedan är det bara den sista fjädern som ska dit, troligtvis enklast att spara fjädern vid justerskruven till sist. Har du inget specialverktyg tar du en flatskruvmejsel och använd gärna ytterdelen av hjullagret att ta stöd emot och använd som hävpunkt.
Sn
4
Snirr3
E36 325 Coupe -94
Fick det att funka med lite våld och rätt ordning! Dock han jag bara byta ena sidan innan det började regna.. Tack åter igen för snabba svar och hjälp!
MVH Simon
gO
1.407
gOry
335i Touring
Använd 16mm 6-kantnyckel! Och gör rent skallarna ordentligt först!
Jag har nog ett gäng begagnade skruvar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.