|
|
|
|---|---|
|
Har en 320 touring, som har blivit orkeslös, och svarar inte ordentligt på gasen. Började med att bilen stannade, var svår startad, men gick igång efter ett tag, gick en bit för att sen stanna igen. Bogserade hem bilen, så fick den stå ett tag tills jag hade tid, gick aldrig igång när jag provade. Fick tips om o byta vevaxelgivare, gjorde detta, men fick inte igång bilen. Fick hjälp med o läsa av felkoder, och hittade en på Kamaxelgivare. Bytte den o bilen gick efter mycket malande igång till slut. Men är tokslö! Orkar ingenting, men soppa förbrukningen har stigit! Man märker även på varvet, om man håller full gas så "tvekar" den, som att den stannar upp i uppvarvandet var 500 varv, som att det skulle vara olika steg. Har bytt kat mot en sportkat, och bakre dämparen byttes också ut. Luftfilter och olja är också bytt. Både kam och vevaxelgivare kommer från M50B20 (med vanos). Någon som har något tips om vad jag ska prova här näst? Stift är inköpt, men inte hunnit bytas än, bränslefilter lika så! | |
| Prova rycka ur sladden till luftmassemätaren och se hur den uppför sig med den urkopplad. | |
|
Har provat byta den också kom ja på när du nämde de. Var dock innan avgassystemet byttes o provades bara stillastående. Ska prova igen! |
|
|
Då var luftmassemätaren testad o köra utan igen, med samma resultat. Fortfarande slö! :S Någon mer som har några förslag?? |
|
| Lambdasonden? Hade liknande problem med min när lambdan var kass. | |
|
Ska kolla dom.. Går det att mäta eller prova dom på något sätt? Eller bara ta loss o rengöra? Eller är ett byte ett måste? |
|
|
Enklast är att göra så här. Länk |
|
|
Hur sitter kontakterna till lambdasonderna? Kommer man åt dom uppifrån? Eller sitter de så jävligt att man inte kan mäta dom på plats? Och skulle någon vänlig själ ha kablage för felsökning i småland/östergötland, är jag VÄLDIGT intresserad! |
|
| Förresten så byttes tändstift igår, utan någon skillnad! | |
|
Lambdasonden tar du underifrån. Precis på mitten av bilen hittar du kontakten och sonden. God hjälp är special hylsa till den, annars är det 22mm nyckel. Åk och ta ett avgas test så ser du ju direkt vad värdena är. Vad gäller felkoder. Har du läst ut dom efter byte av givarna ? |
|
|
På m52 sitter väl sonderna i grenröret?? Var ute o kollade på bilen nu, för kontakterna till dessa är väl uppe på motorn? Eller är de fel kontakter jag hittat? Har ej läst koder efter bytet. Därav skulle ja gärna vilja komma över ett kablage för felsökning så ja kan kolla det. |
|
| Kolla om du har felkoder , vissa program kan nog visa sonderna i realtid om dom fungerar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.