AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.182

Kylaren rasade E-46?

El
9
Eliips
320i -01
Kan gå tillbaka ett par månader vilket var i November -12 när jag senast servade bilen så konstaterade verkstaden att kylarslangen läckte lite smått och ville byta diverse slangar för en kostnad för 8000 kr.
Jag avstod erbjudandet och bilen har funkat prima fram tills idag.

På vägen till jobbet ca; 1.5 mil enkel så började kylarvätskenivån lysa (för första gången dessutom). Så parkerade vid en mack nära jobbet och köpte kylarvätska och väntade med påfyllnad tills motorn var helt kall.
Fyllde upp ca: 1.5 liter och började åka hem.

Halvvägs hem så börjar lampan lysa igen och tempen på motorn stiger hastigt, så jag stannar av och kollar under bilen och det ser nästan ut som det bokstavligt talat rann vätska under motorn.

Så nu har ju garanterat slangen gett upp men min fråga är kan något annat tagit stryk samt vad borde rimlig kostnad för diverse slangbyten kosta? 8000 :- känns lite överpris.

Väldigt tacksam för svar.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kolla om kylaren och expansionskärlet har svällt eller spruckit. Det hade mina gjort. Det kan vara lite besvärligt att se men värt det om du ändå är där och håller på.

///BMW - Was sonst!
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Även jag har bytt kylaren på en -01 för ett par år sedan. Den var kraftigt uppsvälld på mitten längst ner.
Köpte en kanonfin på skroten för 1000 lappen och jobbet är relativt enkelt.

Men som sagt tidigare är det lite svårt att se men man får försöka lysa ner vid fläkten.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Även jag fick byta kylare på min -01'a.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag bytte min kylare på E46 -01 när bilen var 9,5 år. Orsak Vattenpumpen gick och jag kunde inte stanna direkt. Jag fick också byta vattenpump, expansionskärl mm. Förebyggande underhåll är alltid billigare än att ta hand om en skada. Undersök skadan och laga allt som skadats, speciellt om du tänker behålla bilen.

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Bytte kyl på min -03:a förra året, köpte en ny på ebay.de för 1,5k med frakt om jag minns rätt, passade perfekt och ser fortfarande ut som ny!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.