AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.059

Oljeläckage 530i E39, vanliga ställen att börja kolla?

da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Hej!
Var inne och besiktigade min 530i idag. Var med under bilen och kikade och bilen var väldigt blöt av olja över ett stort område. Tycker att det ibland luktar bränd olja när man står på tomgång. Ibland är det även en liten pöl under bilen ( ca 5-10cm i diameter) efter att den stått en natt.

Efterom bilen är så blöt undertill så är det jäkligt svårt att se var oljan kan tänkas komma ifrån. Därför undrar jag om det finns några typiska ställen en E39 kan börja läcka ifrån. Känns som man får köra uteslutningsmetoden nu...

Mvh Danne
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Oljefilterhusets packning brukar bli dålig.
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Har läst lite om den men kan det verkligen resultera i att bilen blir såpass nedsölad undertill?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Eller ventilkåpspackningen! Denna video visar hur min såg ut, skall vara gummi. Länk

Ta bort motorskyddskåpan och kika vid oljebrunnarna där tändspolarna går ner. Den packningen är den jag knäcker på videon, den läckte hårt. Har du olja i brunnarna vid tändspolarna samt nere vid värmeskölden vid grenrören så kan de behövas byta packning. Byt även packningarna till ventilkåpsskruvarna om de nu e den som läcker. Min luktade starkt med olja i kupen innan bytet. Nu e de perfekt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jag fick alltid torka upp en bit ned efter motorn, det läckte aldrig så pass mkt så de kom ut på vägen. Men de kan vara värt att kika iaf.
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Har nu googlat lite och verkar som att vv kan vara en bov i dramat även den så verkar som det får bli en heldag och bara felsöka allt man kan.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Den bytte ja samtidigt. Den va fräsch men ja bytte till den isolerade ventilen och alla slangar ist. Pain in the ass- jobb!

Men om vv e dålig så går ju ofta bilen inte så jämnt och bra heller.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror föregående talare är rätt ute, ventilkåpan och oljefilterhusets packning mot motorblocket. Läcker den första så luktar det bränt ibland och läcker den andra så är det kladdigt ner längs andra sidan av motorn och det är svårt att se varifrån det kommer pga allt som är ivägen.

Kolla ventilkåpan först (lätt!) och om det läcker på andra sidan så bit ihop och börja skruva... det är lite mera jobb men görbart hemma i garaget.

// Magnus

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tvätta motorn ordentligt och kör en kortare sträcka så är det enklare att hitta källan. Det händer att det läcker från oljetrågspackningen. Det kan vara ett resultat av att vevhusventilationen frusit någon gång så att ett inre övertryck har tryckt sönder packningen. Andra tänkbara källor: vevaxeltätning fram eller bak, kamkedjesträckaren (brukar inte vara några mängder dock)
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Bilen har isolerade vv-slangar så jag antar att den har fått dessa utbytta nångång i tiden?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, ingen E39 har isolerade slangar monterat från början.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Bero på vilken du kollar på. Returslangen ovanpå insuget är isolerad som standard. Då jag bytte så fanns de inte ens att köpa isolerade slangar. Totalt 4 slangar in till ventilen. Den som satt ovanpå insuget var isolerad innan jag bytte också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.