AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.699

Lätt panik, tappat "låshjulbulten" - har BMW sån?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Ska byta bromsar men jag som brukar vara världens mest noggranna verkar ha sumpat "låsadaptern" till hjulbultarna. Obegripligt. Hur gör jag, jag tror att jag har BMW original - fråga: har BMW dessa adptrar på sin verkstad?

Grannen har en 320 och hans adapter passar bara nästan. (För få splines)
Blir galen, precis när man ska av med hjulen.

Tips tack

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
BMW har säkert - annats finns "däcktjuv-packet" :-) men olika låsbultshylsor hos biltillbehörsfirmorna, kan inte lova att någon här passar men kanske:
Länk

/Patrik

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Finns att köpa på BMW. Jag lyckades glömma en låsadapter kvar i hjulet när jag skiftade mellan vinter- och sommardäck. Den såg jag aldrig mer, men Novation hade rätt modell hemma så jag fick en ny för rimliga slantar.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ok! Tack för svar! Så jäkla nojjig när jag planerat allt och lånat garage o så och en kompis kommer över på kvällen från andra sidan stan för att hjälpa mig lufta o så. Så typiskt, jag är så sjukt noga med det där, men det måste varit när jag panikservade glidpinnarna, att den råkade bli kvar i bulten. Grrrr!

Var hos två olika däckskrängarfirmor och de hade massa adaptrar, men inte min typ. De sa det var BMWs egna.

Grannes (320i 05'a) passade bara näääääästan. :-/

Ni
966
Nip
320i-04
När jag skulle skaffa en sådan bult fick jag besked att man köper 4 bultar plus nyckel till dessa - en sats. Det är så det blir meningsfullt att det inte är en och samma till alla.

Men hur man bäst gör när man blir av med nyckeln är ju relevant fråga.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag vill inte ha en sån sats alls. Jag vill bara att BMW hjälper mig få av dem och sen vill jag ha "vanliga" bultar istället. Om tjuvarna vill ha mina gamla fälgar är de galna med tanke på vad de kan bemöda sig att stjäla istället. Och OM de prompt vill ha mina fälgar så tar de dem ändå även om jag har nya bultar. Sånna är de.

Men jag håller med dig, det är satser som biltillverkaren säljer. I mitt fall vill jag bara låna en adapter i 5 min.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Bmw auktoriserad verkstad har alla original låsmuttrar i en sats.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kostade mig runt 180kr för en ny nyckel sist jag slarvade bort en till BMW.

-------
//Lövet
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Topp!
Jag sätter mitt hopp till BMW Danderyd imorrn.
Hoppas man kan ramla in oanmäld och ändå få service/hjälp med detta. Tid är det jag har minst av.

Tack för alla svar!

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
För att avsluta tråden:
Nervositeten minskade inte direkt när BMW lät mig testa mellan 8 och 10 adaptrar, där ingen passade. Efter lite om och men kom en låda med äldre adaptrar fram, och i den, DÄR hittade jag min vän.

Så nu är de ur. Brrrrrrr! Obehaglig historia.

Tack för era inputs!

Sb.

och du har kollat överallt, handskfacket, dörrsidor, nån lucka som sitter på bakluckan , under reserverhjulet.
Det var inte så sist att du råkade se den sitta fast och lossade den och la i fickan för att ni skulle göra något "och sen lägga den i bilen" och glömde det så den följde med hem och ligger i nån låda där man lägger allt krimskrams?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla vad en ny "nyckeladapter" kostar (de går att köpa löst om de inte utgått ur sortimentet pga. "ålder"), troligen kostar den mycket mindre än fyra hjulskruvar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Johan B, min var så pass gammal så sånt har man inte till försäljning längre.
Jag hade kunnat köpa en ny sats med skruv och allt såklart. Så hade jag haft en hylsa att sumpa nästa vecka också. :-)

Delorian - kollat klädena jag hade på mig den kvällen och alla möjliga skrymslen och vrår och hyllor och garagegolv etc etc. Till och med gått rännstenen upp och ner för att se om den suttit kvar och ramlat av när jag kört iväg.

Men nu är det löst iaf. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.