AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.757

Går det att svetsa i bränsletanken?

Hej alla glada! Har en 335 Sedan 2010 som någon borrat hål i botten på tanken!!!
Är det någon som har koll på vad et är för material? Hoppas det går att laga, Ny tank är DYR!
Tacksam för svar!!!!

Försäkring???
O tanken är väl i plast på en bil från 2010, gissar jag...Har plasttank på min bruxis från -96...
We
159
Weelie
435D GC-15
Kemisk metall fungerar till det mesta.
Biltema har en som man kan blanda själv till den konsistens man vill ha.
Sinnlos: Bränsletanken är i plast. Rapportera skadegörelsen till ditt försäkringsbolag så borde de ta kostnaden mot att du betalar en låg självrisk.
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Borra till närmast större dimension för gänga och kör en gängtapp. Dra sedan i en skruv med någon gänglåsning el liknande som tål bränslet och ev en tredo bricka. Denna lösning är snabbt fixad och håller. Får du sedan ny tank på försäkringen kan du ju varje fall köra bilen medans du väntar på verkstadstid.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Inget illa menat men ska man verkligen laga en så ny bil på det sättet?
Bit i det sura äpplet, byt ut den på försäkring.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Den kemiska metall som fungerar är Hagmans/stålplast Läcktätare/kemisk metall. Finns på mekonomen. En karosseriskruv med bricka och kemisk metall bör funka att laga ett hål.
Biltemas kemiska metall klarar inte olja och bensin mm.

Rallylagning med att gnugga en tvål mot läckan fungerar också bra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Det går att svetsa en tank men... Innan man gör det bör man ta loss den från bilen och fylla den med vatten (ja inte just där man svetsar men). Tyvärr när det gäller BMW är det dyra inte tanken utan arbetet att ta bort den. Först måste avgassystemet ner, sen diverse skyddsplåtar. Därefter kardan. Nu ska alla kopplar till tanken bort bränsleslangar och elkopplingar. Nu äntligen ska tanken bort. Det luktar bensin sista delen - inte nyttigt. Sen är det bara att sätta ihop igen. Och du glömde väll inte att märka upp kardan så du inte vrider den ett kvarts varv...

E
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På en så pass ny bil har du väl en helförsäkring hoppas jag. Då har du ju bara att ringa till ditt f-bolag och berätta att någomn idiot sabbat bilen, bärga den till närmaste verkstad, få tanken bytt mot en med bara det antal hål som den kommer med från fabrik och betala självrisken.

Oftast är dessutom självrisken på skadegörelse lägre om du har vad bolagen brukar kalla för plus eller extra eller så.

Jag har extra allt försäkring på BMW Original och då landar självrisken på 1000 spänn vid skadegörelse.

Även om du bara har helförsäkrat måste det ju kännas bättre att betala en högre självrisk (det är grymt sura pengar jag vet) hellre än att alltid ha i bakhuvudet att tanken kan börja läcka när som helst. Eller så resonerar jag i alla fall.

Så börja med ett samtal till ditt f-bolag!

Niklas

Fransosen
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Just eftersom det är en fin bil skulle jag se en fördel i att INTE byta tanken om det innebär mycket rotande med bilen mtp rostskydd, clips etc

/Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med tanke på rostskydd är väl att ta ned tanken det allra bästa om man passar på att rostskydda samtidigt för ovan tanken finns det nog inte en gnutta rostskydd mer än lite grundfärg på en modern bil ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sant!
Men då ska man kanske göra jobbet själv, vilket iofs brukar gå bra för försäkringsbolaget.

/Martin
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Precis. Försäkringsbolaget kan ju ha fast pris på en åtgärd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.