|
|
|
|---|---|
|
Hej! tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med en sak. Ska kolla på en Bmw M3a -95 till helgen, hur kan jag se om dom "fifflat" med regulator skruven? Enligt honom är vanosen mm bytt för 150mil sedan. Tacksam för svar | |
| Skall finnas en "färgklick" på regulatorn har jag för mig... | |
| Hmm okej, om det inte finns då? någon som kan bjuppa på bild hur det ska se ut? :) | |
| Den grå "blippen" på bilden...Skall vara obruten...Är den bruten så har någon sannolikt vara där o skruvat, skriver sannolikt för det kan tänkas att den kan bli bruten av värmen/vibrationerna med. Oavsett så skall de iaf vara i fas, men helt säker på att ingen skruvat kan man inte vara, kan ju vara skruvat exakt ett varv tex om nu "blippen" är bruten... Länk | |
| hmm, den grå blippen? :P (sry) | |
| aha den "färg"fläcken ? | |
| Yes, blippen/färgfläcken/whatever | |
| thx | |
|
Så du köper hällre en m3 som går sämre men med orörd regulator? Folk tror verkligen man sänker trycket med 50 bar så vanos tappar sin funktion och på så sätt blir tyst? Det är ingen tex som mätt upp vanos när den knackar tex utan man har bara hört om en snubbe som sänkte trycket på en tyst vanos. Kan vara att trycket kan öka tex och får skruvarna att gå av till locket på magnetventilerna. Och just detta händer ju på endel m3or. Som sagt. M3 e46 blev hjälpt med ny regulator med missljud innan. Min m3 hjälptes av att skruva ut 1/2 varv. Bottenvridet kom tillbaka och motorn kändes allmänt frisk. Men alla gör som dem vill men rätt ska vara rätt. Mvh |
|
| Det har jag inte sagt, frågade bara | |
| Jag skall trixa lite med min ena i höst..Har precis fått hem nya oringar till soleonidena, nytt vanosfilter, ny regulator, nya skruvar till soleonidlocken o nya kamgivare både till avgas och insug... Bilen går som den skall, visst låter Vanos en aning, men är ändå nyfiken på om "renoveringen" gör nån skillnad...Kamgivarna byter jag för att min bror sa att han kände att den "ryckte" nån enstaka gång på jämt varv (3000 varv typ) när han körde hem bilen åt mig (en trip på 60 mil). O när han hade samma på sin E36 328 så var det just en kamgivare som var på g, o andra sida ryckte den bilen typ en gång va 10:e min, o min påstår han att den ryckte 3-4 gånger under 60 mil...Konstigt nog har jag själv inte märkt dessa ryck alls, trots att jag verkligen känt efter nu när han sa att den "ryckte", o kört långa rundor för att få fram det utan att lyckas...MEN nya kamgivare kan aldrig vara fel :). Skall även lyfta bort insuget i vinter o byta vakuumslangar/bränsleslangar o allt annat som ser suspekt ut:). | |
|
Fint, någon som vet varför det ser ut som att man svetsat på den ena men inte på den andra? Krockad? Försökt googla runt men inge napp. På bilderna ser dom flesta ut som "svetsade" :o Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.