|
|
|
|---|---|
|
bilen, 540 e39, har betett sig skumt och har gått dåligt/inte på alla cylar av och till och ibland tänds motorlampan, men inte alltid. felkoder finns inga att läsa i carsoft. misstänkte spole och plockade ur spolar och stift igår. 1ans spole har ~2,3Mohm i motstånd mellan mittstiftet och hatten till stiftet. övriga spolar ligger mellan 11-15Mohm. kan detta vara orsaken till att hela bilen står och gungar ibland av vibrationerna från motorn? inte testat rycka spolarna med bilen igång än. stiftet på 3ans cyl var helt nergeggat och hade fångat upp metallflis. körde in en mejsel och fångade upp lite gucka från kolven och det var spröda korn i det. har inte gjort komp/leakdown-test ännu. eftersom det är skräp i cylindern tänker jag att en kolvring pajat, men det kanske kan komma in hyffsat grovt skräp från trasig ventil/ventiltätning/ventilsäte också, eller? det går inga oljekanaler på så sätt att en trasig toppackning kan ha släppt in olja till cylindern och att en bit av packningen är det jag hittat i oljekletet? när jag kör leakdown och om det då blåser ur oljepåfyllningen, kan jag vara säker på att det är en ventil och inte topppackningen? bilen tappar en del olja. ingen obra färg på avgaserna. vet den droppar en del undertill någonstans, men bevisligen så går en del in i 3ans cyl också. | |
|
Det är troligen inte packningen du funnit i förbräningsrummet. Packningen brukar brinna av sakta. Det skulle krävas en ordentligt skev topp för att en bit av packningen skulle ha en chans att lossna o trilla in i cylindern. Men då skulle du nog märka att du får avgaser i kylvattnet. Din teori o den är mer troligare att du har en trasig kolvring och att den har slitit på cylinderväggen, därav metallspånen på stiftet. Det förklarar också oljan och de spröda kornen som är troligen bränd oljekoks. Oljan kommer in via smörjhålen i cylinder väggen men då kolvringarna är kassa så rensar dem inte undan oljan. Orsaken kan vara att du haft en dålig tändspole. Miständningen har lämnat oförbränd bensin i cylindern. Bensinen tvättar av cylinderväggens oljefilm. Utan oljefilmen går kolven varm o nöter mot cylinderväggen o tillsist så förloras kompet. Nu börjar förbränningen övergå till glödförbränning och det leder till förhjöd förbrännigs temperatur i cylimdern. Då kolven inte är tät går en del bensin o letar sig ner i oljan och gör oljan tunn. Detta gör att fenomenet sprider sig till andra delar i motorn, och motorras närmar sig allt snabbare. Oförbränd bensin får lambdasonden att reagera i tron att motorn går fett och minskar bränslet i insprutningen. Deta leder till mager blandning och än fler misständningar, ännu mer oförbrända kolväten, och högre motor temp. Lambdasonden minskar ytterliggare bränslet, och spiralen är igång. Detta påskyndar givetvis ovannämnda process. Motorlampan tänds oftast när lambdasonden inte längre kan reglera bränslemägnden. Det gäller på båda hållen fet och mager. Så det är bara just nu hoppas att jag har fel. Hälsning /F1 |
|
|
Jag har samma problem med mun E32 750. Fyra av de sex stiften på ena sidan var fulla med metallspån och joks dvs olja o metallflis. Den blåryker i början när den.är kall senblir det rätt bra när tempen.kommer upp. Det femte stiftet var "bara" bränt. Det sjätte har jag inte fått loss än pga behov av bebishänder o armar för att nå. Är min motor helt förlorad o bortom all räddning?? Jag köpte ju bilen för 5000kr och ALLT annat funkar på den tom ACn och den är helt rostfi o fin i lacken och har feta M5 fälgar på så jag tycker ju att den är bord att rädda men vill in |
|
|
te lägga ut 20-30tkr på den men om det höll sig inom o under 10tkr är det värt det tycker jag. Ska göra komptest imorgon. Den andra sidan av motorn går fint o allt ser bra ut där. |
|
|
Är ni säkra på att det är metallspån ? Funderade på om det bara är sot / koks som är så pass bränd o spröd och liknar metallspån. Blåryker en bil vid uppstart tyder det på ventiltätningar / styrningar. |
|
|
Var ute och drog loss den här beläggningen på stiften och testade om de var magnetiska och det var det. Då är frågan, eftersom det är mycket olja på stiften och den oljan måste ju ha kommit upp nånstans ifrån och hur många sätt kan oljan ha kommit upp än att den tagit sig förbi kolvringarna? Slitna kolvringar då eller? Och det magnetiska "kokset" på stiften är det då en blandning av att stiften smält sönder/samman med olja och därför blir/reagerar magnetiskt? För cylindrarna är väl av aluminium i V12an (M70) motorn och därför inte magnetiska, men ventiler na är ju i hårt stål men kan det verkligen vara ventilerna?? Har bilder men vet inte hur man lägger upp.. |
|
|
Oljan kan komma via insuget om vevhusventilationen inte funkar riktigt utan får med sig olja. /Mats J |
|
|
Oljan kan även rinna ner från ventilerna via styrningarna , metallspånen kan vara från kamaxlar , vevstakslager , kolvringar och kanske även från ventiltätningarnas fjädrar ? (tror det sitter nån slags fjäder o pressar ihop tätningarna?) Hoppas för eran skull att det inte är general ras på gång utan bara en enklare reparation. |
|
|
Ah Okej. Ska komptesta imorgon och om det ser bra ut skall jag köra igång bilen med de nya stiften och se om den går på alla cylindrar och sen se över vh ventil. etc? Har inte fått några feldiagnoskoder vid avläsning iaf. Eller bör man göra andra åtgärder innan man startar upp igen? Jag menar det är ju med 100% säkerhet nåt knas nånstans och även om den går på alla 12cyllar efter bytet istället för bara 6 (ena sidan) som innan så lär väl samma sak uppstå ganska snart igen så frågan är hur mycket man ska plocka bort eller var man ska börja felsökningen?.Tips var man börjar? |
|
|
Om det inte är för dyrt och jäkligt kan du kanske ta bort ventilkåpa och kolla om du ser något konstigt slitage på kamaxlarna. Är det inget fel på kompressionen tycker man att ringarna borde ha klarat sig. Är lite avundsjuk...vill också ha mycket kraft och cylindrar...fast fungerande |
|
|
Det är fetmycket jobb att lyfta ventilkåpan på en 750... Något av det sista man gör. Men spån från kamaxlar eller ventiltätningar hittar knappast in i förbränningsrummet, det finns ingen väg för spånen att ta, spånen kommer hamna i oljetråget. Testa och se hur fort stiften blir oljiga igen. Går det fort är det dåligt... Men jag tycker det låter otroligt att alla kolvarna på ena sidan rasat, mer troligt att vevhusventilationen är paj och insugsröret är fullt med olja, eller att ventiltätningarna är dåliga och det drar in olja den vägen. Eventuellt kan ju lite spån från ventilskaften komma med men då är ju ventilerna riktigt dåliga vid det här laget... Men låter knepigt att bara ventilerna på ena sidan är dåliga. /Mats J |
|
|
V8 blev plötsligt en 12a :) Till att börja så är V12an uppbyggd som två R6or med gemensam vevaxel. Vaje cylinder rad har egen pump, styrning, imsug, lmm, lambda, tändspole, osv. Så det är fullt möjligt för ena sidan att rasa. Men med tiden så kommer spån o skit hitta över till andra sidan med. Det andra är att om man måste lyfta en ventilkåpans så kommer det att kosta. Så fort du lossar insuget så kommer du få byta insugspakningarna och det kostar i dagsläget rum 3600kr bara för en sida. Nu är det så att om du har magnetiska spån i cylinderna så är det troligen från nermalda kolvringar, ventilskaft, ventilsäte eller andra järn/stål delar. Om spån ska leta sig från kammen o ner i cylindern så måste du ha stora hål i ventiltätningar och styrningar. Och det är inget som är troligt. Gör ett komptest och avgör om du har tillräkligt på alla cyllarna, det kommer nog att ge sig. Nästa steg är att tappa ur oljan och då ser du om oljan innehåller spån. Det bör finnas spån på magneten i oljepluggen om det är kolvringarna. Värre är att alusilhärdningen i cylindrarna kan ha skadadts och inte är utbytbar. Dess spån blir som slipmedel. Om så är fallet kan du räkna med att du måste riva motorn för att avgöra eller byta ut den för det blir troligen billigast. Tolvan är lätt att skruva med, men det tar tid och kostar. /F1 |
|
|
fick tid och gjorde leakdown på min 540 i helgen. 5% tryckte jag förbi ringarna på en frisk cylinder. 45% på 3an som är koksad och kletig. blåser rätt bra i oljenivå-röret Är väl bara att köra skiten tills den ger upp och oljan flödar rakt ut avgassystemet då... får plocka av kattarna först så man kan sälja dom iaf :p |
|
|
Kanske är dags att använda WD40 metoden på aktuell cylinder: Länk FAF |
|
| ja, det kan ju vara värt ett försök kanske! någon som har någon uppfattning om hur mycket som ska läcka förbi då ringarna fastnat vs gått sönder? | |
|
fyllde 3ans cyl med wd40 och tänkte att det skulle rinna igenom på någon natt. 1 vecka senare körde jag ner en mejsel och det var fortfarande en pool av wd40. drog upp kolven i toppläge och tryckte ur det som gick att få ur. gjorde nytt leakdowntest och nu visar den 15% läckage på 3an. testade 1an igen och den visade mellan 5-10%. ska ut och köra lite inom kort och sen göra nytt test och se om det var kvarvarande wd40 som tätade på 3an eller om det faktiskt löste problemet. vore ju underbart om det var så enkelt att fixa läckaget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.