|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Är professor i ämnet Maskinelement och känner en person som doktorerat i åtdragning av skruvförband (jobbade tidigare på en fd svensk biltillverkare). Han visade i sin doktorsavhandling att man kunde återanvända skruvar även om de vara dragna in i flytgränsområdet dvs sträckta. Jag skulle nog själv utan att tveka våga återanvända skruva 2-3 gånger utan att tveka om jag viste historian och om de inte varit utsatta för annat övervåld. Detta är ett område där det finns möjlighet till besparing men tillverkarna vill förstås alltid vara på den säkra sidan av olika skäl (belastning, felanvändning, dåliga gängor etc). Var noga med med att gängorna är rena och att använda ett bra smörjmedel. Man kan lätt förlora 50-80% av momentet i friktion i förbandet. Detta moment skulle ha blivit förspänningskraft. Ett sätt är förstås att dra till givna vinklar men denna metod har också risker. Sättning (relaxering) förekommer i bägge fall. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Håller helt med dig i dina tankar och forskning vad gäller momentdragning. Själv drar jag aldrig en skruv i bilen utan moment om den är kritisk eller ej. Som praktisk civilingenjör, maskin från Chalmers så har jag sedan 1969 jobbat med bilförband och redan då arbetat med momentnyckeln som bästa vän....Inte alla förband skall ju dragas smorda bla annat då risk föreligger att förbandet gängar upp sig då låsning saknas. Aktuella skruvar sitter i drivflänsen vid bakre hjulen. Vid en tidigare reperation på en E34 så flöt en torxskruv och small av innan angivet moment var uppnått. Kontakter med BMW visade att DIS:en hade ett felaktigt momentvärde som var ca dubbelt mot monteringsmomentet. Demontering av dessa förband måste göras med gassvets då BMW-fabriken hade monterat med permanent gänglåsning. Alltså hade de haft problem med att förbandet lossade Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.