AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.403

Har min Växellåda rasat?

jc
6
jcottrell
Bmw 735ia -02
Fick upp detta då jag skulle starta bilen imorse

POSITION P, R, N, D possible.
Forward travel only in 3rd/5th gear. engaging gear without brake possible. have the problem checked by the nearest bmw service..

BMW 735 - 02,11000 mil
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Låter kanske lite märkligt men mår ditt batteri riktigt bra?

Av egen erfarenhet vet jag att just e65 gärna uppvisar en massa skumma elfel som kommer och går om batteriet inte är helt hundra.

Mitt var slut och efter ett byte till ett AGM-batteri så försvann alla märkliga Gremlins som ett tag verkade bo i bilen.

AGM-batteriet är dyrare än ett blybatteri men står bättre pall för kortkörningar. Kostar runt 3000 pix original på BMW om minnet inte sviker.

Niklas

Fransosen
jc
6
jcottrell
Bmw 735ia -02
Tack för svaret.
Har själv kollat runt lite angående detta med batteriet.
Har laddat det nu under natten, och ska ta hit en polare som kan läsa koder i bilen.
Men de senaste veckorna har jag faktiskt fått laddningsvarningen om jag låtit bilen stå med avstängd motor men tändning aktiv....
Så det kan absolut vara som du trodde, tack för inlägget och återkommer med resultat.
jc
6
jcottrell
Bmw 735ia -02
Nu lästes bilen av...

Kod p1720 hoppar tillbaka hela tiden, datorn får ej heller korrekt kontakt med bilen, kan inte diagnostisera den.
Läst runt lite, ska kunna vara kortslutning i någon ecu tex.
Någon som har erfarenhet
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Hej,

Hur gammalt är batteriet? Dessa bilar äter batterier och livslängden är inte superlång med tanke på alla förbrukare som finns.

Utan ett friskt batteri blir din tid som E65ägare ett h-vete och så är det ju så att en ordentlig urladdning kan räcka för att göra att batteriet inte funkar som det ska i fortsättningen.

Mina pengar satsas på byt batteri!
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Ja byt batteri först (och registrera detta i INPA!!!!), eller låna ett bra batteri.
BMW:n är nästan en elbil, t.ex så drar min bil c:a 11 A efter jag har tagit ur nyckeln...
Visserligen bara i några minuter (15 ?) men ändå.

Jag har en teori om varför dom är extra känsliga för ett dåligt batteri.
Detta pga att laddningen på dessa bilar reglerar "långsamt", det tar lite tid att justera spänningen snabbt vid en hastig/plötslig strömförbrukning
Tror att laddningsökningen är max 10A/ sekund.
Vid en spänningsdipp så kan då någon modul sättas i nödläge eller dylikt.
Och att det är extremt mycket förbrukare, och då hjälper inte ett nyladdat dåligt batteri.
Men som sagt detta är en gissning...

/Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.