|
|
|
|---|---|
|
Som sagt så dånar det om bromsarna, låter som ett flygplan typ :S Svårt å förklara.. Bromsarna är nya fram, kört ca 100mil med dom. Det byttes skivor till hålborrade/slitzade med mintex belägg. Bak är det hålborrade zimmermann från ebay med zimmermann belägg och bromsbackar. Allt började när mina framskivor från zimmermann (hålborrade) vart skeva och det vibrerade som fan i ratten när ja bromsa i lite högre farter. Nu är skivorna/beläggen fram bytta till helt nya. Men nu dånar bilen? Ibland kan det vibrera i ratten, men väldigt sällan... Mekanikern slipade av all rost som fanns under och smorde med kopparpasta innan han montera allt det nya. Vad kan det vara som dånar? Håller på å bli galen... Är en 525d 2008 e60 | |
|
Har varit med om något liknande som jag skulle kunna beskriva med ordvalet "dånar". Då var det bromsok bak på en V70 som kärvade. Trycket balanseras inte så att det blir lika på båda sidor skivan vilket kan leda till mystiska friktionsfenomen och ljudvibrationer. Värt att kolla att oken glider lätt. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Hur kollar man oken? | |
|
Låter som om kolven kan kärva i ett ok, troligen pga rost på själva kolven. Börja med att kolla det ok som orsakade vibrationerna först. Man kan lyfta försiktigt på manschetten som tätar mellan ok och kolv och titta efter rost - är det rost under manschetten är risken stor att kolven nyper mot gummitätningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag vet ju inte vilket ok som orsakade alla vibrationer.. Ska man ta av oken å kolla gummitätningen & rost eller? | |
|
Det är nog enklast att lossa oket från okhållaren/bygeln, så du ser ordentligt, men du behöver inte lossa bromsslangen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Titta noga på skivorna yta och se om du kan misstänka att något belägg inte ligger ann med samma tryck. Kan ju vara svårt att se om det är på insidan. I mitt fall blev bromsen också var då oket inte avlastades på grund av att det kärvade. Det luktade lite "varmt" och fälgen var något varmare än ljummen. Ljudet kan variera om du svänger på grund av hur hjullagren belastas (mer på yttersidan i svängarna). Detta kan ge lite vägledning. Utgår från att beläggen är ok och att de inte är fulla av smuts eller fett. Annars kan det låta så om man har metallisk kontakt. Hur är det förresten med bromsbackarna? Har varit med om att det blir ljud om friktionsmaterialet släpper från stålet (det är ju bara limmat). cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
| Gör så här: Kör en sväng på 2-3 mil, helst landsväg. Använd bromsen minimalt/inte alls...Stanna. Känn på fälgarna. Fälgen som är märkbart varmare har ett anliggande ok. | |
| Bromsbackarna är ca 400mil gamla. Handbromsen biter på bra när den ska användas. Ska testa imorgon å köra en sträcka å sen känna på fälgen ifall nån e varmare än resten. Man kan väl renovera oken? Kan tänka mig dom kostar en slant :/ | |
| Jag har varit med om att slitsade skivor kan "dåna" en del när dom är nya, har blivit bättre när man kört ett tag så att skivorna blivit lite inslitna. | |
| Har haft slitsade skivor på tidigare bilar, har aldrig råkat ut för detta. Om det inte är anliggande bromsar, vad kan det vara då? För när mekanikern bytte mina frambromsar för ca 100mil sedan så bytte han bromsoljan oxå. Borde inte han ha sett då om nått av oken var "trasigt"? | |
|
GE: Slitsade skivor kan låta precis som du skriver, det gör mina med, speciellt när man bromsar ordentligt, hörs dock bara med öppen sidoruta... Underdog: Ja man kan renovera de, renoveringssats kostar i storleksordninge 300 kr på Dyronomen. Kan vara värt o kolla vad ett nytt märkes-ok kostar på ebay.de, ibland är det förvånansvärt billiga... Nytt ok "Budweg" (helt OK fabrikat!) kostar ca 100€ inkl frakt Länk |
|
| Repsats typ 30€ inkl frakt Länk | |
| Tack Dawwe, köper nog hellre ett nytt isåfall än å renovera. Då vet man att de håller bra många år till. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.