AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
978

728an tappade orken och beter sig slött när jag försöker varva upp den, vad är felet?

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
I en uppförsbacke, som jag körde upp efter 35 mils färd, högg det till i bilen och plötsligt tappade den orken. Det går fortfarande köra men den beter sig nästan som om den hamnat i något nödprogram. Det har dock inte kommit några pling eller felmeddelanden i displayen.

Bilen gick att köra vidare, så jag körde de sista 10 milen jag hade kvar, även om det var lite omständigt. Den växlar till alla växlar utan att protestera när jag kör i steptronicläget, men den har ingen ork som sagt.

Det går som sagt att köra, men när man trycker ner gasen och varvar så händer inte mycket. Jag kommer väl upp i ca 100km/h som mest på femman på 2500varv. I neutral eller cruising så ligger den på ca 1500 varv vilket väl är en aning mer än det brukar vara. Förbrukningen verkar normal enligt färddatorn.

När jag varvar så börjar bilen vibrera lite och det brummar lite skumt också, både med växel och i neutral när jag står still.

En detalj är att jag bytte motoroljan själv härromdagen och detta var den första turen jag körde efter det. Oljan ser dock ut som den ska på stickan och inga varningar har kommit i displayen.

Bilen är min 728iA -99 med m52TU motorn. Den har gått ca 17750 mil.

Är det någon som har några bra förslag på vad som kan ha hänt? Jag är 45 mil hemifrån och skulle gärna kunna få hem bilen antingen med någon hyfsat snabb och enkel lagning eller att jag får limpa hem och lämna in den till GW så fort jag kommer hem. Vågar man köra så långt med bilen?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
prova att koppla bort batteriet i ca 30min så brukar nödlägen o så försvinna.. Kan vara kamaxelgivare eller vevaxelgivare som bråkar.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tack för tipset! Jag funderade också på att det kunde vara någon av de där givarna, så det kanske kan ligga något i det. Får testa att koppla bort batteriet imorgon och se om det blir någon skillnad.

Vågar man köra bilen med trasiga kamaxelgivare och/eller vevaxelgivare? Kan något ta skada eller är det bara högre förbrukning och sämre prestanda man får leva med?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Sådär, då var pärlan fixad!

Peter på Göteborgs bilservice i Partille hittade felet och åtgärdade det blixtsnabbt. Vilken service de har där, jag ringde i morse och de tog in bilen samma eftermiddag och fixade den på en knapp timme medan jag väntade! Bilen gick som en klocka när jag åkte därifrån.

Det verkar som att det var jag själv som klantat mig när jag bytte tändstift för ett tag sen och ett tändstift och två tändspolar hade gått sönder, så jag antar att motorn inte gick på alla cylindrar när den gick sådär dåligt.

Jag vill passa på och tacka för alla inlägg i forumet med tips om Göteborgs bilservice och jag kan bara stämma in i hyllningskören!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.