AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.771

AC luktar sur gammal handduk E61

Sida 2 av 2
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Hur blandade du pulvret? Hittar ingen instruktion på påsen...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
50gram Virkon S till ca 5 liter vatten - 1%ig brukslösning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det ska vara 1%-ig lösning, dvs en 50 g påse räcker till 5 liter. Men det behövs ju inte ens 1 dl så påsen räcker ett tag... :)

___

Min bil: Länk
Patrick Persson: och crc airco kleen.

Har du en aning hur mycket R134a du släpper ut genom att använda produkten - dessutom två burkar...

två burkar motsvarar i stort sett en full laddning för en medelbils AC på ca 500 gram R134a.

det som verkar vara aktivt förutom R134a som är drivgasen är tydligen DME (kanske också avsedd som drivgas och ca 10% isopropanol.

---

Det finns en annan variant på produkten som heter airco cleander, också från CRC

förutom att också innehålla ca 20% gasolblandning, 10% isopropanol, DME så bör den lukta ammoniak, har någon form av glycoler samt tensider.

räknar man på viktprocenten i MSDS så fattas det en massa procent - antingen är det i form av vatten eller så är det R134a eftersom man undviker att skriva in just tetrafluouretylen, HFC134a etc. om det inte behövs (har hänt förr från olika sprayburktillverkare inklusive CRC)

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
så här kan det se ut på evaporatorn
inte konstigt att det luktar illa, lite tillväxt på den tid 7:00
iofs från en e39 men same same

man måste beundra killen, mycke skruva är det
och på endast 7,5 minuter lol
undrar hur lång tid det tid i verkliogheten

Sjukt jobbigt. Lite väl drygt för att tex behöva byta kupefläkten. Vetifan om man vågat sig på det
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nachtjäger: Det tar en och en halv arbetsdag jag har gjort detta på min, bara att byta evaporatorn när paketet är borttagen tar 2 timmar
thekinglives
Vad tror panelen om klorgas? alltså hypoklorit där saltsyra eller liknande frigör
kloriten?

Är inte det snabbare sätt....Kräver kortare kontakttid CT?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur bråttom har du egentligen?

Virkon S i vatten och spraya in med sprayflaska med fläkten igång - efter typ några minuter är det klart....

Klorgas användes som stridsgas under första världskriget - inget jag skulle vilja utsätta mig själv och omgivningen för!

Dessutom lär det ha en kraftigt åldrande effekt på diverse plaster i bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
thekinglives
Johan b: Nej...jag har inte så bråttom;)

Jag gjorde så här.

1)sprayade in microavfettning för att "tvätta av eventuell tillväxt, jag fick bekräftat att det funkade då en del "slime" rann ur dräneringen under bilen

2) körde klorgas i 10min...en rejäl klump oxalsyra i pulverform med droppande hypoklorit i....blev en grymt bra klorgas....gulgrön och aggressiv, släng dig i väggen Saddam med din senapsgas;)

3) Etanol 95% "brinevätska" spaya tills det är ordentligt sköljt...

4) 5-56 eller WD40 dimma i någon minut för att "smörja" så ingen oxidering börjar.

5) körde fläkten på max i 1,5 timme

Hoppas lukten är väck nu...........och att ingen dog av klorgasen.
Det är inte klorgaserna i sig som dödar när det gäller bakterier - utan kloroxiderna och underklorsyran är mycket bättre som tex. blir av hypoklorid. Dessutom är klorgas ytterst korrosivt...

Det känns lite som att du har använt slaktaryxa till ögonkirugi... och det blir lätt så om man inte känner till mekanismerna som ta kol på de små liven

Virkon S hade nog fungerat bättre då det är en mycket noga utprovad blandning av salter som skall avge underklorsyra (som bildas från vanlig koksalt!) i lite lagom takt utan att de är lika alkalisk som hypoklorid, har tensider (som också är bakteriedödande) så att det väter bättre och tränger in i bakteriefilmen etc.

Det finns en lång inlägg hur virkon S arbetar skriven av Kävlingepågen (som uppenbarligen jobbar med kemi/biologi-labb) och som kan läsas här ca 1.5 skärmsidor ned i tråden (andra inlägget av kävlingepågen) Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag ville inte ha in skiten i bilen, så jag öppnade framdörrarna, ställde luften på bara friskluftintaget, stängde mittutblåset, spjället på blått (mer flöde, hoppa över värmeelementet som inte behöver blötas ner), ingen återcirkulation, fläkt på max, motor och ac av (det går ju genom kondensorn hela tiden) och hängde sedan handdukar längs dörrarna för att fånga äcklet som kom genom systemet. Det blev ett jäkla blås ur de två sidoutblåsen som var aktiva så handdukarna fladdrade. :)

Sprayade sedan rikligt med Virkon S direkt in på fläkten genom luftintagen fram under huven. Stängde av några minuter o "lät verka". Lät sedan fläkten stå och gå en halvtimme efteråt för att torka ut.

Detta gjorde jag när jag köpt bilen, själv stänger jag alltid av ACn manuellt lagom mycket i förväg så att när jag parkerar kommer det ingen kyla längre. Har funkat utmärkt i flera år nu.
thekinglives
Man tager vad man haver;)

1 maj hade inte lantmännen öppet.

Hade jag fått välja metod hade jag uteslutande kört med ozon.

Hade jag byggt bilen hade jag givetvis monterat en uv lampa som belyste de tillväxtdrabbade ställena, detta borde vara standard på en premiumbil.;)

Såhär i efterhand är jag osäker på om det blev klorgas, gasen var visserligen gulaktig, men även lite rödbrun....klordioxid.....men hur skulle detta gått till?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.