|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Var gång jag startar bilen och AC:n börjar kyla ner kupén så kommer det en hemsk odör i ca 5 sekunder för att sedan försvinna. Vad kan det bero på? Kan det räcka med att byta nåt filter? | |
|
När byttes kupéfiltrena sist? Kan vara dom som luktar om dom är gamla. Mvh Martin |
|
|
Kan vara filtret till kupéluften, men mest troligt är det mikroorganismer som växt till sig i ac-systemet och de producerar sura och illaluktande rester. Det finns speciellt ac-saneringsmedel att köpa men det går lika bra att blanda till sådant själv genom att köpa en liten påse Virkon-S hot lantmännen eller liknande. Man sprayar in medlet samma väg som luften tar, så tar det död på de små baciluskerna. Firmor som sysslar med AC-anläggningar brukar också göra den typen av sanering mot en viss ersättning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag köpte bilen i Juli så jag vet faktiskt inte när de byttes. Är det en svår och dyr operation?? | |
|
Procedur: Länk Filter kostar mellan en dryg hundring och två hundra beroende på märke och om du vill ha aktivt kol i filtret eller inte: Länk Kostar säkert minst det dubbla hos Dyronomen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det fins flera trådar angående detta och det vara bra i samband med att du tagit ur filtren och innan du satt i den nya - att ha en blomflaska med löst virkon S i beredskap, dra på ventilationen så att det suger i springan och sedan med blomsprutan och munstycket satt i dimm-form så att dimman sugs in och den vägen fara igenom fläkten och och en stor del avsätts på evatoratorns flänsar och där dödar bakterierna som sitter på ytan. Färdiga sprayer som man köper på biltema mfl. jobbar på liknande sätt - oftast genom att tillverka flygig 'rakskum' som sugs in i systemet och sätter sig på evaporatorns flänsar och där skummet sakta kollapsar. Nackdelen med köpegrejorna är att dessa är ofta hårt parfymerade för att det skall lukta 'rent' och kan sitta i dagar efteråt, vilket är att tänka på om man är allergiker då virkon S är klart att föredra i dessa fall. Att det luktar illa gör det på alla AC förr eller senare - men slarvar man med kupefilterbyten så går det fortare att komma i det läget då bakterierna som lever på de fuktiga lamellerna i evaporatorn använder dammet som läcker igenom kupefiltret som 'mat' (pollen, jord och damm) och lämnar man dessutom evaporatorn fuktig när man parkerar så har bakterierna lång tid att växa till sig eftersom upptorkningen vid stillastående är ytterst långsam. har man möjlighet så skall man stänga av AC 5-10 minuter innan parkering och med förhöjd ventilation försöka torka ut evaporatorn innan bilen ställs i parkering någon längre tid. Största problemen med lukt brukar vara vår och höst då evaporatorn inte kondenserar så mycket (fuktigt på ytorna men inte rinnande fuktigt) - det blir mycket damm på ytorna som inte sköljs av flödigt kondens medans mitt på sommaren med högre luftfuktighet så rinner det mer kondens från evaporatorn och håller bättre rent mellan lamellerna. |
|
|
Tack! Ska genast kolla upp detta med Virkon S. Hittade kupéfilter på Skruvat.se för 3-400 kr / paret. Nån som har erfarenhet av aktivt kol? Såg att det fanns sådana filter. Är det nån fördel med att välja sådana? |
|
| Ricke77. Köp filter här levereras till dörren Länk | |
|
Jag såg att Biltema säljer kupéfilter med aktivt kol för 199:- Nån som har testat dessa?? |
|
| Jag har använt Biltemas kan då inte se något fel på dom. | |
|
Det får nog bli en sväng inom Biltema o köpa filter och Granngården för att köpa Virkon S. Såg även att Biltema säljer AC-rengöring men är lite skeptisk till det där med skum. Det lär ju spruta ut skum i hela bilen... En annan tanke... Kan det vara så att dräneringsslangen från AC:n är lite igensatt så den inte dränerar kondensvattnet ordentligt?? Om så är fallet så kanske man bör köra rent den med. Nån som vet hur man kommer åt den?? Måste man montera ner halva bilen då kanske?? |
|
| Glöm Biltema. Det fanns inte till min modell. Det framgick inte ordentligt på deras hemsida. På Biltema kan man göra ett tydligare modellval och då fanns inte kupéfilter... Det blev beställning från Mister-Auto istället. | |
|
Detta har jag använt ett par gånger genom åren med lyckat resultat, är både billigt och bra. Jag har använt 2 st när jag har gjort det. Länk |
|
|
Vart häller du innehållet sen? På kupefiltret? |
|
|
Medlet sprayas in i insuget efter man tagit loss kupéfiltret - tanken är som sagt att det skall fastna på evaporatorn och där döda baciluskerna som sitter där och producerar surt luktande gegg. När baciluskerna är döda och bortspolade av kondensvattnet behöver man inte medlet förrän nästa säsong i värsta fall... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man startar bilen och sätter ventilationen på max kallt samt ÅTERCIRKULATION, därefter ställer man den välskakade burken på golvet på passagerarsidan fram och aktiverar den med ett tryck. Stänger dörrarna och står UTANFÖR bilen i 10 minuter! Sen är det bara att vädra ur bilen ordentligt och hoppas på det bästa...:-)) Jag har gjort detta några gånger med gamla bilar och det har lyckats, lukten har försvunnit och inte kommit tillbaka. Jag har alltid ställt in 2 st burkar och aktiverat samtidigt. |
|
| Länk | |
|
...jag refererade till Virkon S-blandning.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Virkon S ska jag köra igenom när mina nya filter kommer. Köpte det idag på Granngården. En 50g påse för 59:-. Ska bara lista ut blandningen. Var även inom Autoexperten o kollade vad de skulle ha för filtrerna. Ett filter kostade 330:-. Exakt samma filter på ovan nämnda länk kostade 180:- styck. Snacka om skillnad. |
|
|
Virkon ska nog användas med försiktighet på aluminium dvs inte överdosera. Min BMW är också en riktig stinkbomb trots försök till sanering av BMW. |
|
|
Virkon-S funkade väldigt bra för mig när bilen luktade gammal strumpa. Jag sprutade in max 10 puffar per sida med blomspruta och lukten har nu varit borta flera år. Jag kör nästan aldrig kortare än 3 mil, det måste vara därför det inte blir unket igen. ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.