AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.002

Nya dubbdäck vilka är bäst nokian eller continental

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej min far måste ha ny däck till vintern och vill inte åka dubbfritt längre vilka är bäst av nokia hakkepellita 7 / 8 antar 8an är det. eller continental ContiIceContact våre bra om någon testat båda kanske
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Det är nog jämt skägg, har inbillat mig att Nokia är bättre lämpat norrut och Conti söderut men det har säkert jämnat ut sig på senare år.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag är inne på min 2a uppsättning hakka 7 på ena bilen och har varit väldigt nöjd med dom hittills.
Continental har ju fått en del bra testresultat,
men jag stör mig på vinterdäck utan rotationsriktning utan bara in / utsida.
Mao jag inbillar mig att det alltid är bättre att ha ett däck med rotationsriktning än ett utan för att enklast optimera greppet för tillverkaren med sajpning och däckmönster,samt att man inte behöver hålla reda på hur däcket roterade sist för dubbens skull.
Fundering:
Däck som har in/utsida kan optimeras på annat sätt. Styvare mönsterklackar där det behövs, d.v.s. på däckets utsida. Däckmönstret innanför kan vara mjukt och har stor yta tillgodo.

Med rotationsbundna däck krävs två styva sidor vilket innebär mindre yta tillgänglig för mjukt mönster. Å andra sidan kan däcket optimeras för en viss rotationsriktning.

Kompromisser hur man än vrider och vänder på det.

mvh/ Anders
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Var det inte AMS som gjorde ett test för något år sedan och satte på de rotationsbundna däcken fel med flit och kom fram till att det skilde absolut ingenting när de mätte de olika momenten i däckstesten jämfört när däcken satt rätt...
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Nokian Hakkapeliitta 8 verkar intressant, borde väl dyka upp i något tidnings-test i oktober så man kanske får se hur det står sig mot IceContact. Hakka7 tog väl hem de flesta vinsterna i däcktesten förra "rundan".
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Jag tyckte att Conti var rent ut sagt obehagliga att köra med på asfalt, is och hårdpackad snö. Spårkänsliga och svajiga som satan. Så jag bytte till Hakka 7:or istället som funkade MYCKET bättre. Så mitt råd är nya Hakka 8 eller ett bra pris på 7:or.

Hans Olof

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Trådlyft! Finns det fler erfarenheter så här dryga året senare?
Står just nu inför att byta ut Hakka 4orna på E39an. Inte en torrspricka i dem och fortfarande med godkänt mönster men lite obalans pga ojämnt slitage. Tillverkade 2003...
Det står alltså mellan Conti IceContact och Hakka 8, eventuellt Hakka 7 om någon kan övertyga. 205/60 eller 215/55 på 7x16" fälg.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Förra vintern slog i alla fall ContiIce Contact Hakka 8 rejält i Teknikens Världs test.
Har icecontact på min. Första 2-300 milen var svajiga. Nu funkar dom riktigt bra. Kör 3.2 bar i 225/45-18
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@alla

Läs däcktester! Enda sättet att få en rättvis jämförelse mellan olika däck och modeller.

Det finns däcktester att läsa i Vi Bilägare, AMS, Expressen, Aftonbladet, Teknikens Värld och så vidare.

Såhär sa Vi Bilägare i höstas om Hakka 8 och ContiIceContact
Länk
>> Bästa dubbdäck 2014 blev Nokian Hakkapeliitta 8 som
>> fick hela 88 av 100 poäng i årets däcktest. Continental
>> ContiIceContact fick en silverplats med 76 poäng vilket
>> var 1 poäng mer än Pirelli Ice Zero som stannade på
>> 75 poäng.

Och såhär sa Teknikens Värld i höstas om samma däck
Länk
>> I årets stora däcktest av 18 vinterdäck blev Continental
>> ContiIceContact bäst i test med 115 poäng. På andraplats,
>> med bara 2 poäng mindre, rullade Nokian Hakkapeliitta 8
>> in.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Conti har stort dubbutstick - bra isgrepp, men låter mkt..
Verdi
dd88,
Oj, ska man verkligen ha 3,2 bar? Jag kanske har alldeles för lite som har 2,6 bar? (samma däck, samma dimensioner)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Som sagts, läs däcktester som bmw-slangen länkat och jämför de olika "delgrenarna" för att se vilket som passar dig bäst. Nu är väl testerna ofta utförda på något smalare däck än vad du har tänkt dig men jämförelserna ska ju funka i alla fall.
Verdi: ja det är rätt mycket, men efter förra årets problem med antispinn så experimenterade jag fram den siffran tillsammans med en däcktekniker på en firma i stan.

Nu varnar den lite runt 100-120 km/h, men inte alls som förra året. Det enda är väl att livslängden kan förkortas men det gör mig inte något.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jisses, vad antispinnet verkar vara känsligt. Har sett flera trådar de senaste åren där problem uppstår vid just byte av hjul till andra fälgar/däck.

Förutom livslängd så försämras såklart däckets egenskaper om man avviker rejält från rekommenderat däckstryck.
Rekommenderade tryck för 225/45-18 M+S på F31 är 2.9 fram och 3.4 bak.

Tror inte 3.2 fram och bak blir några problem.
Verdi
Så jäkla mycket alltså? Blir inte komforten lidande?
Nej det skulle jag inte påstå, lite stötigare kanske men generellt så är det inga problem.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jisses, vilka däcktryck - jag är ju mer van vid 2.0 fram / 2.4 bak som det ska vara i mina 205/50R17 :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.