|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag lättade på mattan I trunken på min Z3 från 1998 utrustad med en 2,8 liters 191 hk motor och konstaterade att tydligen behöver man inte ha en kraftfull Z3M för att slita sönder punktsvetsarna där den s.k. sub-framen är fastsatt mot golvet. 5 av punktsvetsarna till vänster hade lossnat, men I övrigt var allt annat oskadat under bilen. Att de lossat kunde man se genom att det var en liten ring runt själva svetsen och även rostdamm på mattans undersida. Kunde även köra ned ett litet knivblad från en fickkniv i punktsvetsens periferi. Punktsvetsen hade ej sjunkit i sitt hål. Ingenting var deformerat. Mitt mål är att stoppa att inte ytterligare svetsar lossar. Nu har jag satsat på en enklare, billigare och snabbare lösning än den Randy Forbes ombyggnadssats erbjuder och Kornknarr dokumenterat så utmärkt, och hoppas att min lösning håller om man inte har 320 hk under huven. Jag borrade ur samtliga 5 punktsvetsar upp till 8 mm hål. Därefter drog jag i rostfria 8 mm bultar med 4-kantig 25 x 25 mm planbricka på ovansidan och rostfri rundbricka och låsmutter på undersidan. Nu får vi se om det håller i långa loppet med min "klena" motor. Min verkstad säger att en punktsvets kan hållfasthetsmässigt ersättas med 8mm rostfri bult. Jag har läst på en del amerikanska forum att lösningen kan fungera rätt bra om man inte kör allt för hårt. De krafter som uppstår fördelas på en betydligt större yta än befintlig punktsvets. Skulle det inte hålla, får man gå på en annan lösning, större svetsyta eller Randy Forbes kit. Jag har inte mycket att förlora. Själv tycker jag att den stora ytan som planbrickan erbjuder borde hjälpa. Det blir även lätt att inspektera inför framtiden. Skriver även detta, för att tydligen kan vi med 2,8 liters motorer ej känna oss säkra. Detta är tydligen tyvärr ej enbart ett Z3M problem. Ta ut era mattor, kolla punktsvetsraden precis framför verktygslådans ram. Ser ni bruna damm-ringar på mattan där den har legat mot punktsvetsarna har ni en skada. | |
|
Och har man någon gång haft anledning att klippa i golvets plåt inser man att den är väldigt tunn. Så gör man som du gör bör man vara uppmärksam i framtiden! En annan sak är att man behöver titta på själva fästet till differentialen i balken (det är ju det det är frågan om och inte subframe egentligen, subframe är ju egentligen bakaxelstället). Det är vanligt att den också utmattas och spricker. Trist att du behövde upptäcka det för man blir ju orolig. En lösning som verkar vanlig bland engelsmännen är att ersätta punktsvetsen med en svetssöm runt hela balken. |
|
|
Hej Kornknarr, tack vare bl.a. dina fina bilder vet man exakt vad man skall titta efter under bilen, exempelvis fästörat för differentialen. Har även studerat många andra bilder på internet för att veta var man skall titta. I mitt fall går det inte ens att se en rörelse i underedsmassan mellan balk och golv. Jag kan inte se någonting skumt hur mycket jag än tittar under bilen, som tur är. Har naturligtvis även tittat efter vid balkens infästning vid dess kortändar. Detta kommer oväntat för min del, en 2,8 liters med automatlåda och 12.000 mil! Automatlåda köper man knappast om man vill köra extremt sportigt eller göra burn outs. Jag tror knappt att det är möjligt att "lägga lakrits" på vägen. Som sagt, vi får se om det håller. Studerar punktsvets närmast bult med stort intresse. |
|
|
Om jag kommer ihåg rätt (efter mycket forum forskande) så skall det även ha funnits enstaka fall på 1.9 orna också(?). Frågan är hur det uppkommer egentligen?Burnout med automat går väll inte ens? Jag letar 'rätt' z3 för mig nu och det lutar åt en svagare variant bland annat pga oro för detta problem (jag har inte Kornknarrs kapacitet till fixande :-). Hoppas din lösning håller och återrapportera gärna, vore intressant om det fungerade bra för dig (håller tummarna). |
|
| Jag tror inte heller att mina hästar räcker till en burn out. Kanske är det så att punktsvetsarna lossar p.g.a utmattning genom vibrationer. j Som jag nämnde, jag har ingen deformation, svetsarna satt kvar på sitt originalställe. Jag har ett svagt minne av att jag sett diskussiner om att man får inte dessa skador om man byter till ett annat gummi i upphängninspunkten. | |
| Jag tror inte heller att mina hästar räcker till en burn out. Kanske är det så att punktsvetsarna lossar p.g.a utmattning genom vibrationer. j Som jag nämnde, jag har ingen deformation, svetsarna satt kvar på sitt originalställe. Jag har ett svagt minne av att jag sett diskussiner om att man får inte dessa skador om man byter till ett annat gummi i upphängninspunkten. | |
|
Bussningarna till bakaxelstället kan kanske påverka hur mycket differentialen kan röra sig. Örat är ju så att säga den tredje punkten i en triangel. Sedan kanske man om man inte har de motorstarka kan ta det lugnt men kolla någon gång per säsong så att det inte händer något. En del av sanningen kring det här är nog också helt enkelt dåliga punktsvetsar. Att alla M-bilars ägare bör kolla ordentligt kan jag säga eftersom jag av de visserligen få men ändå M-bilar som jag tittat i baken har alla haft problem. Det var också därför jag köpte en med problem, fick en rejäl prissänkning och såg det som en del av vad en sådan här bil kostar. Med Randy Forbes kit i bakvagnen känner jag mig trygg och man måste faktiskt inte vara så våghalsig som jag och göra det själv. Det tråkiga är vad det här kan innebära för våra bilars värde. För mig är det inget problem att lägga pengar på kit och se det som ett en del av kostnaden. I övrigt är de ju faktiskt oftast väldigt problemfria. Men så resonerar ju inte alla. |
|
|
Jag har läst vidare på internet och det var någon som påstod att produktionskvaliteten var inte bra i Spartanburg, speciellt inte vid Z3 linjen, den var lite vid sidan av, lite experiment som nog inte skulle bli så långlivat. Han ville påstå att punktsvetsarna kunde vara precis som Kornknarr antyder, varierande i kvalitet. Ibland sjönk punktsvetsarna ned som kratrar allt för mycket i materialet, för att strömmen var felinställd och därmed blev fogen tunn. Flera av mina punktsvetsar är inte horisontella mot plåten och riktningen och djup varierar, vilket tyder på handarbete. Ingen robot där! Jag spekulerar nu om det är så att sönderrivna balkar och fästöron mot differentialen beror på råstyrka i motorn, även upprivna punktsvetsar. Själv undrar jag om min typ av skada är exempel på materialutmattning som kommer från vibrationer. Det som tyder på utmattning är att det är exakt rund spricka runt hela punktsvetsen, inga rivmärken i intilliggande plåt, svetsen sitter kvar i sin ursprungliga position, skadan börjar alltid direkt över fästörat och skadan kommer efter ca 15 år. Dessutom så finns brunt rostpulver som damm på mattans undersida, exakt där punktsvetsen sitter. Där finns inget vinddrag. Är det vibrationer som skapar och sprider dammet, jag misstänker det. Vem vet? Då borde 8 mm bultförband fungera. Min BMW expert med ca 25 års erfarenhet skulle vilja reparera med svetsning, men då vill han slipa upp betydligt större hål och yta än originalsvetsen. Att borra och fylla igen originalhål i motsvarande storlek är tämligen meningslöst. Han tycker dock att det är lönt att prova bultningsmetoden. Slutligen, jag är fullt medveten om att bultförband är ett provisorium som kan fungera, den ultimata lösningen på en felaktigt konstruerad bil är dock Randy Forbes kit. Det är alla överens om. |
|
| jag gjorde som din 25 åring i branschen sa till dig.detta hållde ca 4 veckor av lite hårdare körning (var tvungen att provocera lagningen) har nu gjort lagningen med bultar och detta verkar vara den bästa lösningen på problemet (enklaste). problemet är inte som jag ser detta att punktsvetsarna är för dåligt gjorda utan att det är på tok för tunn plåt för att svetsen ska hålla i längden. | |
| Det var därför jag skrev att var och en som har klippt i den plåten förstår att det inte är särskilt genomtänkt och varför en förstärkning är en bra idé. | |
|
Tack mannen 47, nu sover jag mycket bättre! När man börjar en sådan här tråd undrar man just om det finns någon därute i Sverige som provat bultning, eller gjorde man en idiotgrej som spricker igen om en månad. Man vill titta in i framtiden redan idag. Mannen, you made my day! Några i USA skriver att det klarat sig bra, egentligen skriver ingen att bultning har misslyckats. Använde du också rejäla brickor på ovansidan, eller ett långt gemensamt järn? |
|
| En god idé vore att kombinera bultningen av detta långa järn med att lägga lim i hela dess längd mot golvet. Ännu bättre om du har ett motsvarande järn även på undersidan, även det limmat. | |
| Det du beskriver nu tycker jag verkar en bra idé så att man sprider ut kraften. | |
|
jag gjorde ett försök med att förstärka punktsvetsarna med 1,5 mm plåt över varje punktsvetsfack borrade sedan 8 st 5mm hål och satte i skruv o brickor |
|
|
Hej Har ett komplett Randy Forbes kit till salu PM mig om nu någon är intresserad. |
|
|
Har du kvar Randy Forbes kit? |
|
|
Hej Ja jag har setet kvar. Maila mig på: tradera8554 "At" gmail.com |
|
| Lire feedback. Kan berätta att nu efter ett år har min bultning fungerat bra. Inga ytterligare skador på ej utbytta punktsvetsar har skett. | |
|
Har samma uppfattning som prins valliant |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.