|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hjulinställning gjord...bilen spårar absolut inget. Har beställt svinbilliga belägg och skivor på ebay bara för att testa med. Kanske slog sig skivorna igen efter svarvning? Länk Men innan jag testar med nya skivor ska jag byta höger hjullager i helgen bara för att utesluta det. Då är hela framvagnen renoverad inkl stötar fjädrar och fjäderbenslagringar. |
|
| olaO då är det väl bromsservo det är fel på? | |
| Åh fan tror du, har jag inte tänkt på. Hur kollar man den tro? | |
|
Update på långbänken. Bytte det sista i framvgnen, höger hjullager. Ingen skillnad. Körde in på en besiktningsstation och gjorde ett bromsprov. (Tack Opus i Väsby) Mätarna fladdrade på båda hjulen ca 10 kg. Det där känns i bilen sa han. Vilket det också gör, en pulserande känsla. Monterade nya nya skivor och belägg av troligtvis crapkvalitet då hela kitet kostade 780 kr ca på eBay. Märke Atec. Bara för att testa. Bilen blev klinisk, nu minns man plötsligt hur det ska kännas. Helt vibrationsfritt. Nu till det märkliga, jag åkte upp till killen som svarvade skivorna och vi mätte om dem och slaget är absolut noll. Ändå blir det med dessa skivor en som sagt pulserande känsla i bilen. Mycket konstigt tycker jag. Vill ju hellre åka på EBC-skivorna men vad kan vara felet? Rent teoretiskt återstår bara att något är fel på Red-Stuff beläggen jag haft på till EBC-skivorna. /Ola Länk Min bil: |
|
|
Jag hade ett slag på runt 50 hundradelar fram. Enligt Haynes kan det vara upp till 10 hundradelar. Lyckades få ner det till 5 hundradelar med en mycket tunn metalltråd på den del av skivan som behövde komma längre ut från navet. Lite special men funkar bra (konstigt nog). Den bör vara ung 10-15 hundradels mm eftersom den sitter i höjd med bulthålen. Dvs rätt nära centrum. Lite fusk med då slipper jag slänga rätt nya bromsskivor. Vet egentligen inte om det är navet eller skivan. |
|
| Ola. Jag var med om en liknande grej på min frus caddy för några veckor sen. Det kändes helt plötsligt en dag precis som en bromsskiva spruckit inne i ventilation kanalen. Men den skaka riktigt kraftigt. Eftersom jag själv jobbar i mekanisk verkstad så mätte jag för skoj skull upp skivorna med indikatorklocka. Blev förvånad av att dem var helt raka. Framgången var det inget glapp i. Så jag misstänkteatt en skiva fått sprickbildning. Trots att jag bände rejält med en kraftig skruvmejsel ner i ventbkanalerna kunde jag inte se att dem ville separera. Jag lyste ner mellan slit ytorna men det syntes ingenting. Jag beslutade att byta skivor ändå. Jag bytade först en för att få reda på vilken sida det var. Det var höger sida. Sen la jag inte ner mer energi på det. Men det jag ville säga var att om det är någon spricka så kan det se bra ut när man mäter men bete sig konstigt när klossarna pressar på skivan vid inbromsning. | |
|
Mr henke tack, det skulle kunna vara en förklaring. Jag har ju vibbar från båda sidor och skivorna är ju inga lågbudgetgrejer så de borde inte spricka tycker jag. Min bil: Länk |
|
|
Nu har jag lånat en klocka och kollat kastet med monterade skivor. Höger 0.05 längst ut på skivan. Inom toleransen. Vänster däremot 0.20 längst ut och vid hjulbultarna 0.08! Alltså måste felet vara en skada på insidan på skivan där den ligger an mot navet. (Detta förklarar varför den mäter helt plant avmonterad) Jag smärjlade innan jag monterade sist på insidan och såg inga synliga skador. Kanske går det att fräsa av insidan? Min bil: Länk |
|
|
Hej Min erfarenhet är att de flesta problem med skakningar i framvagn gäller ovala fälgar som kräver att fälgarna måste till däcknissen för kontroll. Det är känt att många aluminiumfälgar slår sig när man kört ned i potthål. |
|
|
CASE CLOSED!! Felkällan hittad! Helt sjukt egentligen. Det visade sig att på en av de skivor av märket EBC som jag monterat vid trådstart så var godset i mittdelen på skivan ojämnt tjockt! Inget lätt fel att hitta... Detta resulterade i ett slag på över 0,2 mm längst ut på skivan vilket känns rejält vid bromsning. Har nu lämnat skivorna till en mekanisk verkstad som kanske kan fräsa av mittdelen men det kunde va lite trixigt sa de. Just nu åker jag runt med ett par andra skivor och bilen känns helt fantastisk tight och stabil. Det vara detta som jag tänkte mig när jag började byta grejer i framvagnen. Tycker med facit i hand att V8:ornas framvagnar och stötdämpning är väldigt lättmeckat. Har en bekant med en F11 som är ett halvår gammal och hon tyckte att "Din bil Ola känns mycket tightare och fastare på något sätt" Då skiljer det ändå 25000 mil mellan bilarna. Ett bra betyg tycker jag. Tack för glada tillrop!/Ola Min bil: Länk |
|
|
Kul att höra att det löst sig för dig! Lite överraskande att dyra bromsskivor visade sig vara det som "förstörde" framvagnen. EBC är väl rätt dyra grejor som säljer på kvalitet? |
|
| Skönt!! Nu kan du sova gott om nätterna :) Inte kul att ha problem med bilen. | |
| Lasse, jo det ska vara hög kvalitet och på min frus 530 så har ett kit med EBC Turbo Groove skivor och Redstuff belägg gått klanderfritt och det är ca 60% kvar av beläggen efter 7000 mil! Detta senaste kit köpte jag på blocket splitternya av en privatperson men de hade legat i ett par år så det går ju inte att reklamera tyvärr. | |
|
Jaha, nu var det min tur att ha vibrationer i ratten. Trots att allt är nytt (leder, bärarmar, skivor, belägg) sedan 1.5 år bara, så vibrerar det nu kraftigt i ratten när man bromsar i 50-40. Snyft, den som var helt stabil för ett år sedan. Det lutar åt bromsskivorna, hur nu det har gått till? Själv kör jag mjukt som en kubbe - värsta jag vet att förstöra saker, saker som glappar och gnisslar och skakar - det ska vara TYST och STABILT. :) Hur mycket tog din svarvare för att svarva om skivorna Ola? |
|
|
Tror han tar 5-600 kr. Sollentuna Verkstads industri fråga efter Micke hälsa från Ola Länk Påminner mig om att jag har ett par EBC skivor som ligger där färdiga. Hade glömt dem. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jag beställde nya skivor, de där ATEC var oemotståndligt billiga och tydligen bra också, och det gick snabbt att få dem. Bytte till Mintex-belägg samtidigt. Min bil är helt vibrationsfri med de nya skivorna -- skönt! |
|
|
Härligt att höra Lasse! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Dock har Atec-skivorna nu slagit sig för mig igen, efter ca 400 mil. Har skaffat BMW originalskivor istället men inte fått på dem ännu. Måttligt kul detta. Jag antar att det ofta beror på dålig härdning som gör att det finns spänningar i materialet. När det hettas upp så expanderar metallen olika på olika ställen, och drar ihop sig när det kyls av - och slår sig. |
|
|
Finns det ingen mekanisk verkstad som kan svarva skivorna åt dig? När de väl har slagit sig en gång, skall det mycket till för att de skall göra det igen efter svarvning! Ford hade stora problem med detta på originalskivor för några år sedan - botemedlet var att de svarvade skivorna med specialverktyg som gjorde med skivorna kvar på bilen. Kanske kan vara läge att fråga hos en ford-verkstad om vad de tar för jobbet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipset. Jag hade faktiskt räknat bort det alternativet som att kasta pengarna i sjön. Jag har trott att besvären kommer tillbaks direkt eftersom grundproblemet fortfarande inte är åtgärdat. Har nämligen läst om folk som låtit svarva och haft samma problem efter några hundra mil igen. Men det kanske stämmer som du säger, att om skivorna "slagit sig färdigt" så slår de sig inte mer? De förra skivorna har jag kvar, och de var okej ett halvår ungefär, sedan slog de sig gradvis mer och mer i ett års tid. Till slut var inbromsnings-vibrationerna vid 40-50 så allvarliga att det knappt gick att hålla i ratten. Men de kanske har "slagit sig färdigt" nu? :) Jag ska kolla vad det kostar att få dem svarvade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.