AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.660

Bromsvibrationer e39 540 trots att mycket är bytt.

Sida 2 av 4
Jo, då har du bytt den stora bussningen också - den sitter inpressad i ena änden.

Om du har vibrationer endast när du bromsar så tycker jag ändå det låter som en dålig bussning någonstans - som inte orkar hålla hjulet still när det belastas hårt av inbromsningen. Vad var det för fabrikat på stagen du bytte - det är inte så att du haft otur och fått tag i stag med dålig kvalitet på bussningen - så att den redan är dålig? Bussningarna går att köpa lösa, man behöver inte byta hela dragstaget.

När jag lyfte upp bilen så att hjulen hängde fria (viktigt) så blev glappet i bussningen väldigt tydligt, men det gick inte att upptäcka med vikt på hjulen.

Skumt att det fortfarande skakar i ratten när du bromsar!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Köpte Meyle Heavy Duty, borde vara bra tycker jag.
Har också hört att de ska vara bra - så de kan man nog räkna bort som orsaken.

Hur skulle du beskriva Sachs stötdämparna - sväljer de ojämnheter i asfalten vid normal körning på normal svensk asfalt (som ofta är rätt dålig)?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, fel tråd men svaret är ja på frågan! Jag har powerpostat dig.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag går vidare med att renovera eller byta bromsoken fram. Börjar med vänster då pulseringen kom från den sidan på besiktningen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Uppdatering kring gränserna för "axial runout". Kunde inte hitta något för E39 men för E34 uppges de vara följande (gäller båda fram och bak)
max axial runout, rotor removed : 0.05 mm
max axial runout, rotor installed : 0.20 mm
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack slangen, ska köpa en klocka och mäta!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Johan B, mycket intressant artikel du länkade till! Han pratar om att man ska kunna åtgärda skivor där det fastnat rester från belägg genom att slipa dem med "garnet paper"? Skulle jag ju kunna prova men vad är "garnet paper"? Någon slags speciell sandpapper, jag försöker Googla men hittar inget klockrent.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jaha då har jag renoverat oken i fredags, ingen skillnad.
Fick tag i en kille som svarvade skivorna igår. Den högra var rak men vänster slog 0,22 vilket är ganska mycket tydligen. Tyvärr fortfarande bromsskakningar ändå! Skakningarna vid lätt broms har blivit mycket bättre men vid mellanbroms till hård skakar det eller snarare pulserar.

Hur går man vidare nu? Silentblock bak?

Har inga andra vibrationer förutom vid broms.
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
dragstag fram?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jalapan menar nr 5 nedan så är den bytt.

Jag har bytt 12 och 5 på denna skiss Länk
samt pendelstag på båda sidor. Har även bytt pendelstag bak samt hjullager vänster fram. Har nu beställt ett till hjullager till höger sida så kan jag utesluta det. Stötdämparna och fjädrar är också nybytta. Framvagnsinställning är gjord.

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Edit.
"Jalapan menar du nr 5 nedan så är den bytt." ska det så klart vara.
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Ja det är den jag menar, låter skumt med vibrationerna.. om du bytt så pass mycket!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Verkar faktiskt som jag blivit av med vibrationerna. Troligtvis är det så att när jag monterade tillbaks de gamla beläggen på nysvarvade skivor så behövdes en viss inkörning. Ville inte kassera EBC RedStuff som endast gått 400 mil, därför återmonterade jag dem. Otroligt skönt och bilen känns härligt fast och fin med nya framvagnsdetaljer etc. Den stora boven var alltså den ena skivan som "slagit" sig 0,22 trots att den nästan var ny och av vad jag tror hög kvalitet "EBC Turbo Groove".
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt att höra! Precis som du säger så kan gamla belägg behövas slitas in mot nya skivor (belägg och skivor matchas ju till viss del mot varandra under användning).

Men 0.22 är som du påpekade på tok för mycket - något har hänt med den bromsskivan helt klart. Bra att du fick det uppmätt och bekräftat.
Skönt - jag tyckte den var helt stabil, hoppas den fortsätter så!
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Jag har också haft problem med min 540 -02 vid bromsning och har bytt en hel del prylar i framvagnen. Även framnaven. För något år sedan brydde jag mig inte om det här längre, förutom att jag aldrig bromsade hårt och sedan stod stilla med bromspedalen nedtryckt. Efter ett tag försvann vibrationerna! I synnerhet blev det markant bättre när jag bytte från 235x17 sommardäck till 205x16 vinterdäck... I sommar har vibrationerna tills slut kommit tillbaka i begränsad omfattning. Helt klart efter kraftig inbromsning och sedan stått stilla med bromspedalen nedtryckt. Jag tror på teorin med bromsbelägg som gör ett "avtryck" på skivan. Och att 540 verkar vara ovanligt känslig. Min 740 har aldrig drabbats av detta problem.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Pappseriet, tack för input.
Grundproblemet med liksom vilda vibrationer vid lätt broms försvann med svarvningen. Jag trodde först att bilen var bra och höll på att slita in beläggen bara men nu när jag kört mer så är det ändå så att jag har ett ganska kraftigt pulserande när jag bromsar mellanhårt till hårt. Tyvärr. Jag provade att "köra in" belägg och skivor enligt Johan B:s länk och det blev en aning bättre kanske. Däremot mattades bromsarna av ordentlig på slutet av den operationen, lite läskigt faktiskt. Kanske dags för ny bromsolja? Kan det ge upphov till pulserande bromsar?
kan det ha med kass hjulinställning att göra? jag har problem med kraftiga vibrationer fram på min 850 vid medel/kraftig inbromsning i 100+ jag hör inga missljud från framvagn möjligtvis att det är någon liten bussning som e kass... vad kan det vara tro? kan tillägga att hjulinställningen e kass pga bilen spårar som fan.
bilen vibrerar alltså efter att man släppt foten från bromspedalen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.