|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
e39 540. Bytte bromsskivor i våras då de gamla var slitna och vibrerade. Vet sedan tidigare att det inte brukar räcka utan att länkarmar etc behöver bytas för att bli av vibrationerna. Mycket riktigt så återkom vibrationerna ganska snart. Har haft ett parallelt projekt med uppdatering av hela chassit så jag tänkte att jag blir nog av med vibrationerna på köpet. Icke. Följande är bytt: Stötdämpare runt om. Främre och bakre länkarm samt pendelstag båda sidor fram. Krängningshämmarstag (hundbenen) bak Skivor och belägg bak. Hjullager vänster fram. Framvagnsinställning. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare men det känns ändå som om jag måste prova skivor fram igen. Kan de nya ha "slagit" sig under den tid de användes innan framvagnsrenoveringen | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hur mycket 'runout' dvs skevhet mätte du upp på de gamla bromsskivorna och hur mycket är det idag på de nya? |
| Har inte mätt något. De gamla är slängda. | |
|
Inte glapp i styrsnäckan? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
deejaywasp, har inget som helst glapp i styrning och bilen känns superfast och fin när man kör. (Vore ju f-n annars med tanke på hur mycket jag bytt) Vibrationer endast vid bromsning. Kan det ändå vara glapp i styrsnäckan tror du? Hur kollar jag den? |
|
|
Hur mår hjullagret höger fram? Vad har du för fälgar och däck? Byttes "allt" i framvagnen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, jag missade i listan ovan att även yttre styrlederna byttes. Att jag bytte just vänster hjullager berodde på att på besiktningen såg man att det pulserade lite från vänster fram under bromsprovet. Detta gjorde jag nu sist då jag inte hade några andra ideer. Kan inte känna några som helst glapp i hjullagret höger fram. Fälgar style 42 18" med fräsha Pirelli P Zero. |
|
| Lite extra surt känns det då jag den här gången satsade på riktigt bra EBC skivor och redstuff belägg. Kanske kan man använda beläggen iallafall om jag byter skivor? | |
|
Blir skivorna onormalt varma? I så fall är det troligen oken som kärvar. Det är inte helt ovanligt att oken börja kärva när man pressar in en kolv som har lite rost längst ut och då hamnar rosten vid tätningsringen och fastnar. Gjordes allt ordentligt rent och smordes upp innan du monterade de nya beläggen och skivorna? Minsta lilla "korn" mellan nav och skiva kan göra att de det blir ett relativt stort fel längre ut vid friktionsytan. Tryckte du tillbaka klossarna ordentligt så de gick helt fritt med marginal mot bromsskivan innan du kollade ev. glapp i lagret? Personligen är jag tveksam till om det är själva skivorna som är slagna (vissa kännare påstår att en bromsskiva aldrig slår sig utan att det är friktionsmaterial från klossarna som förs över på skivan och som orsakar vibrationerna), utan att du har felet någon annanstans. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ta av skivorna o lämna till mekanisk verkstad med svarv. Kostar bara ett pAr hundringar o du kan köra vidare utan skeva skivor om det nu är så att de slagit sig. Har för mig att jag läst någonstans att om de svarvas efter att de slagit sig så är risken mycke mindre att det händer igen än med nya skivor |
|
| hall112, ska prova det. Värt ett försök! Någon som vet någon bra mekanisk verkstad i närheten av Sollentuna? | |
|
Bromsade du lugnt o försiktigt o körde in bromsbelägg o skivor när du bytte i våras ? Det är viktigt att man kör in skivorna i några mil när man just har bytt dom. Annars är det risk att dom slår sig. |
|
@olaO : Allt resonemang i din problembeskrivning bygger på att skivorna är skeva. Tanken med min fråga var att säkerställa om så är fallet. Troligtvis är de skeva men som i all felsökning så är det enklare att hantera fakta än antaganden. Om det tex nu skulle visa sig att skivorna INTE är skeva så ska du ju inte köpa nya skivor som ett led i din felsökning utan rikta blickarna någonannanstans (sen är det aldrig fel att veta vilken skevhet man mätte upp om vibrationerna framöver blir värre och man kan då mäta upp bromsskivorna igen och se om de är lika skeva som innan eller om de blivit skevare). |
|
Biltema har en lite sak för drygt 200:- för att mäta skevheten. Länk |
|
|
Lite intressant läsning om "skeva bromsskivor" eller rättare sagt att skeva bromsskivor är en myt: Länk Jag tror som sagt fortfarande inte att det är skivorna som är skeva, utan att du har problemet någon annan stans t ex. kärvande bromsok. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Indikatorklockan som stugsittaren länkar till fungerar alldeles ypperligt. Har själv mätt slaget på mina bromsskivor med den. Det var när jag jagade vibrationer som jag mätte upp med en sådan (VF hade totalt slag på 0.04 mm och HF hade totalt slag på 0.07 mm - dvs helt inom gränserna). Visade sig dock sen att det var två av däcken som hade havererat helt (något eller några lager hade tydligen börjat separera inuti däcket) och var orsaken till vibrationerna. |
|
Micro68, jag kör alltid lugnt! Avsteget från detta gjordes idag då jag ville provocera bilen lite och vibrationerna blir värre då skivorna blir varma. Stugsittaren, jag köper en sån klocka imorgon om jag hinner förbi Biltema! Johan B, oken ser ju inte direkt jättefräscha ut men det gör de ju aldrig på gamla bilar och jag har sett värre på bilar utan vibrationer. Men det skulle ju inte skada att renovera dem. Slangen, vad är inom toleransen för slag på skivan? En sak som inte är bytt i framvagnen är krängningshämmargummit som inte ser allt för fräscht ut, kan detta orsaka vibrationerna tro? 2:an på nedan skiss. Länk |
|
| Johan, jag har gjort rent allting och smort upp vid bytet av skivor och belägg men kolvarna trycks ju in lite vid beläggbyte såklart. Vad är onormalt varmt för en skiva? Idag när jag körde lite hårt en stund så brände jag mig på båda skivorna. Otroligt smart att känna på skiva nr2, men jag var ju tvungen ;-) | |
|
Om skivorna blir varma utan att du bromsar eller bromsar väldigt lite, dvs. kör en sträcka i lugnt tempo där du kan motorbromsa, är det troligen något knas med anliggande bromsar. Som sagt kan kolvarna vara rostiga långt ute och fungera som de skall när man kör med slitna belägg, men byter man till fräscha dito (särskilt i kombination med nya skivor som har full tjocklek) hamnar den rostiga delen av kolven längre in mot gummitätningsringen och då kan de kärva där. Man kan lyfta försiktigt på gummimanschetten mellan kolv och ok och kika om kolvarna är rostiga under tätningsmanschetten - är de det är risken överhängande att oken kärvar. Dåliga krängningshämmarstag brukar sällan ge vibrationer, men väl klonk och liknande vid körning över gupp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har haft samma problem och i mitt fall löste det sig med byte av bussningen till dragstagen i framvagnen - nr 6 (bussningen) på bilden här: Länk "Dragstagen" är BMW-språk för det kraftigaste staget i framvagnen. På min bil var bussningen slut på förarsidan, och ratten började skaka när man bromsade. Efter byte av bussningen är 99% av skakningarna borta. Jag tror det är denna bussing som är boven i många fall. |
|
| Lassed, jag har bytt nr 5 på din bild komplett med bussning på båda sidor, Har jag inte även bytt nr 6 då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.