|
|
|
|---|---|
|
Hej alla motorkunniga! Har nu blivit tokig på min 2007års E60 535d som jag bland annat fått byta generator till för knappt en månad sedan då jag fick alla möjliga felmeddelanden på färddatorn. Så sent som för några veckor sedan började jag känna bränd lukt i kupen. Stängde då av motorn och öppna huven för att undersöka. Visade sig att AC-remmen hade gått av. Åkte till verkstaden där man kunde konstatera att Remskivan börjat slira och den gummipackning som sitter mellan nav och yttrehjuldel på remskivan krakelerat. Så jag beställde en remskiva från bildelsbasen (begagnad) och fick sedan denna utbytt samt ny fläktrem. Nu knappt tre veckor senare hände exakt samma sak igen!!! Bränd lukt och trasig AC-rem. När jag besökte mekken igen så sa han att AC-kompressorn behövde bytas... och troligen Remskivan igen eftersom den slirar och Styrservon är trög till o från p.g.a. slirandet. Min fråga: Kan AC-kompressorn förstöra remskivan ifall den låser sig och isåfall orsaka slirande Remskiva?? JAg körde i o f några km utan AC-rem och med ACn avstängd men ställer mig fundersam till ifall remskivan kan ha tagit skada av den körningen.. Vill bara göra allt rätt en gång för alla nu. Alla svar är uppskattade. Vänligen Sam | |
| Märkte du ingen innan att ac kompressorn tjärvar ? tror min ac kompressor är kass med får kall luft och allt men på tomgång så har jag vibrationer i bilen ac kompressorn jobbar tungt och tar kraft från motorn . | |
| inget strul med AC...kylde bra tills remmen gick upp i rök.. | |
|
Min fråga: Kan AC-kompressorn förstöra remskivan ifall den låser sig och isåfall orsaka slirande Remskiva?? Min kyler också bra men kompressorn jobbar tungt , märker när bilen går på tomgång , har tagit av multiremmen och snurrat på ac kompressorn den känns tung så i teorin kan den gå sönder och låsa sig....... |
|
|
Tack BABA för svar.. Det är exakt så bilen känns nu.. När bilen står stilla och det krävs mycket rattutslag då slirar remskivan, alltså snurrar inte riktigt som den ska. Jag har tagit bort fläktremmen så AC-kompressorn är alltså inte kopplad till remskivan på något sätt nu. Vibrationerna finns där också.. lite ryckigt. Jag tror min AC-kompressor är pajj som i sin tur förstört remskivan, men jag vet inte om remskivan kan förstöras ifall man fortsätter köra utan AC-rem och trasig AC-kompressor?. Det finns ju också en chans att den blev förstörd när remmen fortfarande satt på AC-kompressorn som kanske stoppade upp remskivan eftersom den var pajj? Om det är så, ska du försöka få AC-kompressorn utbytt så fort som möjligt innan den möjligtvis också pajjar din remskiva. Skulle behöva lite råd från de andra ägarna här på forumet men min tråd verkar inte vara så populär.. /Sam |
|
|
Problemet är nog att jag inte tror att det är så många som råkat ut för just det du beskriver - jag kan inte dra mig till minnes att frågan varit uppe på forumet tidigare... Har du "googlat" problemet och sökt på amerikanska forum? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Citat Jag har tagit bort fläktremmen så AC-kompressorn är alltså inte kopplad till remskivan på något sätt nu. På min är det en multirem till allt jag kan inte koppla bort ac kompressorn , har den separat rem till ac kompressorn ? vet att m54 har det men inte min n52 |
|
|
I min bil drivs AC-kompressor av EN rem som också går till Remskivan på vevaxeln.. alltså snurrar remmen bara mellan dessa två hjul. Remskivan som också styrs av generatorremmen verkar enligt min uppfattning också driva vattenpumpen och styrservot. I och med att AC:n först la av misstänkte jag givetvis AC-kompressorn men då upptäckte mekanikern att remskivan hade slirat och eftersom den bl.a. driver vattenpumpen och styrning så var det vitalt att byta remskivan. Sen gick bilen bra i två veckor.. vilket fick mig tro att problemet var fixat eftersom AC: fungerade och allt... tills exakt samma sak hände igen (bränd lukt) remskivan slirar och remmen bränns.. men jag misstänker att allt beror på AC-kompressorn. Det har inte konstaterats därför försöker jag nu förstå ifall det scenariot är möjligt..? Har fått köpa ny remskiva IGEN som jag tänker få installerad på måndag. Frågan är då ifall jag måste byta AC-kompressorn samtidigt för att undvika att samma sak händer igen, (Den är beställd och kommer på måndag om jag har tur) kanske kan hända även om remmen inte är på plats mellan dessa hjul?... Oavsett så hoppas jag bara att det inte kan vara ytterligare nåt annat som orakar att remskivan börjar slira...därför ville jag rådfråga lite här. Baba..tror våra motorer verkar ha olika remuppsättningar? Jag trode väl att alla var experter här och varit med om samma sak som hänt mig nu:) självklart uppskattar jag alla svar även från er som inte varit med om nåt liknande. väldigt tacksam Sam |
|
| Ja vi har olika remuppsättningar jag har enbart EN rem som styr allt ! har du beställt en ny ac kompressor är SVINDYR vad fick du betala för den ? , hade jag varit dig hade jag tagit av bägge remmarna och känt efter alla hjul och rem spännare och rörliga hjul om dom spinner fritt !! | |
| Detta hände på min 535a bara för några månader sedan jag köpte en ny remskiva och det har inte blivit något problem dessutom försvann vissa vibbrationer vid gaspådrag så skivan hade vart dålig i gummit ett bra tag, troligen köpte du en skiva från skroten som var i dåligt skick | |
|
Jo.. AC-kompressorn kostar 11000:- på Bavaria i Stockholm. Eftersom dom redan sugit musten ur mig (felsökningar, onödiga batteribyten mm) så har jag beställt en begagnad från bildelsbasen.se för 4000:- Remskivan kostar i runda svängar 5000:- ny och finns inte nån annanstans att få tag i än hos bavaria/BMW. om man inte räknar nätsajter och 5-7 dagars leveranstid.. Det är ingen som vill plocka loss den och sälja separat på begagnatmarknaden så vill man inte vänta..blir det BMW. Men nu har jag redan köpt den, helt enkelt för att jag inte har råd att ha bilen stående. Det är en Företagsbil och jag måste ha den i trafik. Det tråkiga med alla dessa kostnader (föregående månad fick jag också byta generator) är att man seriöst börjar fundera på att köpa annan bil. BMW är superfina bilar men när nåt går sönder så kostar det ordentligt! Nu har jag inte gett upp när det gäller BMW men den här bilen ska bort så fort den är fixad. Nästa bil blir nog en helt ny eller nästan helt ny.. |
|
|
Mrsammy. Ang pris 4000 lapp från skroten så ska du nog jämföra med detta.. Länk |
|
|
Tack gto80.. Jag har kikat på den tidigare. Det var nära att jag beställde. Det faktum att jag verkligen är i behov av delen snart gjorde att jag avstod från att beställa den, istället valde jag en begagnad från bildelsbasen. Den skickades i dag så jag har den måndag. Vetskapen om att jag kan ha båda delarna monterade och klara till på tisdag ..formade mitt val. Hade det inte varit bråttom så hade jag nog beställt båda delarna på nätet. Hittade en remskiva från continental för 1600:- vilket är bättre än 5000:-.... men nu är det som det är. Tack för tipset. |
|
|
mrsammy; Tror att du eventuellt kommer att bli sittande med en kompressor på hyllan, som sagt jag hade samma fel och trodde först också att ac-kompressorn blivit dålig, men felet var som sagt endast i svängdämpningen påfrestningen är rätt stor där. Ang köp av ac detaljer så har du även Celer i Hammarby är väl nästan halva pengen mot BMW www.celer.se |
|
|
gto80: Tack igen.. Eftersom jag redan bytt remskivan en gång p.g.a. just den orsaken som du nämner.. svängdämpningen blivit kass och slirar, blir man skeptisk när samma problem uppstår inom kort igen... Byter båda delarn i vilket fall så får vi se. Min oro nu är att det ska vara ytterligare nåt annat som spökar. Man vågar knappt köra bilen längre utan att inbilla sig att nåt mer ska braka :) |
|
|
Kan ju bara i sammanhanget nämna att just en ac kille sa direkt ang min bil att det är bara att byta ac pump..man så fel han hade. Ang verkstad du bor i sthlm använd dig av Blombergs på Lidingö eller RH Bil i Södertälje båda två fristående auktoriserade bmw verkstäder som sätter kund främst. Och om du ska lyckas få ac remmen att rasera vulkningen i svängdämpen utan att det är remmen som vissnar ..ja du..*S* |
|
|
Hej, Jag har samma problem. Servo slutar fungera då och då, och batteri lampa tänds. Såg att remskivan "vibrerar" när motorn är i gång. Köpte alla remmar spännrulle och styrrulle. Tror att eftersom remskivan skevar lite när den är i gång, tror att jag behöver byta den också. Det luktar även bränt gummi. Vad är svängdämpning? Jag har en 530d LCI2007, och har två remmar där AC drivs själv av en rem. Den andra rem som driver servo, generator och vattenpump, går på samma remskiva som AC. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.