AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.434

Är bilskatten betald på bilen?

Köpte nyligen en bil som va avställd. Nån dag senare när jag kollade på TS-hemsida så står det.

Årsskatt, kr: 2995
Återbetalning vid avställning, kr: 2994
Betalningsmånad/er: augusti

Jag har inte betalat någon skatt, men idag fick jag en räkning på skatten.
Är den redan betald av förra ägaren då? Är den inte betald borde det inte stå någon summa vid "Återbetalning vid avställning" tycker man.. kan dock ha fel.

mvh
Du skall betala den och du har fått en "skatterabatt" och den klassas som "skattad" fram till sista betalningsdagen på skatteinbetalningskortet

Det är för att du skall kunna köra den från påställningsdagen och ändå ha 3 veckor på dig att betala in skatten och under dom tre veckorna står den registrerad som "skattad" så att du inte blir stoppad av t.ex polisen för att köra runt med en oskattad bil

Skulle du inte betala skatten inom 3 veckor står den igen som "oskattad" och du får krav med påminnelseavgift från Transportstyrelsen etc
Bra svar som känns korrekt. Tackar!
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Det är ju lite lurigt när man köper en avställd bil.
I normalfallet ska den som äger bilen den 1 i betalningsmånaden betala skatten.
(Men är bilen avställd behöver man ju inte betala nån skatt.)
När en avställd bil ställs på ska den som just då står som ägare, betala skatten.
Så frågan är i vilken ordning påställning / ägarbyte gjordes ?

Om påställning och ägarbyte gjordes samtidigt på ägarbyteslappen så blir nya ägaren skattskyldig MEN om påställningen gjordes via telefon eller internet INNAN ägarbyteslappen kommit in till transportstyrelsen med snigelpost så är den gamla ägaren skattskyldig.
Får ringa dom på Måndag och kolla så man inte betalar in i onödan.
Om du står som adressat på inbetalningslappen är det ganska solklart vem som är betalningsansvarig
gO
1.407
gOry
335i Touring
precis,, bara pröjsa och se glad ut..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.