AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.605

hur känslig är 4 hjuls driften?

mi
35
mikke530d
BMW 530 xd-09
Hej jag kör en 530 xd -09 o undrar hur känsligt det är med rull omkretsen på hjulen.Vad händer om jag får punktering o monterar dit ett reserv hjul med annan omkrets.
Hur mycket får det diffa mellan däcken "mönster djup " när dom blir nötta?.
Är det lika känsligt mellan alla 4 hjulen eller är det viktigare att omkretsen stämmer axel vis?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
BMW anger generellt att skillnaden får max vara motsvarande hälften av max tillåtet slitage på ett däck. Jag frågade BMW verkstaden detta för några år sedan med anledning av ett jag har olika dimensioner på sommar och vinterdäck på en av mina 4wd BMW men bara ett reservhjul. Ingen uppgift om hur det skiljer om du byter båda hjulen på en axel.

Exempel:
------------
Låt oss säga att mönsterdjupet är 8 mm på ett nytt däck och gränsen för max slitage är 1,6mm. Skillnaden i mönsterdjup skall max vara (8-1,6)/2=3,2mm. Du får då byta till ett däck om det har minst 4,8mm mönsterdjup.

Förtydligande:
3,2mm = ( 8mm [nytt] - 1,6mm [max slitet] ) / 2 [hälften]
4,8 mm = 3,2mm [slitage] + 1,6mm [max slitet]

Det är ok att sätta på olika dimensioner om skillnaderna mellan däcken på bilen och reserven håller sig inom gränsen angiven ovan. Ingen hänsyn är dock tagen till hur bilens egenskaper påverkas i övrigt.

Jag vet inte hur mycket marginal det finns på denna rekommendation från BMW.

//Göran
Ka
19
Kai-el
525Xi Touring - 06
Hej. Oh fasen är det så noga med det?! Jag köpte min 525xi -06 för tre månader sen. Min första 4wd. Inte bara köra bilen, måste tänka lite också tydligen.

Med vänlig hälsning: Kai
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.