AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.033

Tips billiga skivor+belägg bak e39!

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Köpte detta kit med skivor och belägg från Tyskland, kändes bra och allting hade perfekt passform. 68 euro inkl frakt alltså ca 590 kr. Löjligt billigt faktiskt. Man brukar ju få vad man betalar för så det blir intressant att se hur de håller.

Länk

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jo man brukar ju det! men intressant i alla fall. var e dom gjorda? har du köpt billiga länkarmar nånstans?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Står inte på var de är gjorda men bara tysk text på kartongerna.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
dd, länkarmar har jag också köpt på ebay. Finns massor till bra priser!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men man måste tänka på att ebay är en "handelsplats" och inte en säljare!

Det är ungefär som att säga att "Jag har köpt bra prylar i Stockholm, så där kan man handla bra prylar utan problem!"

På ebay finns allt från billigaste kinaskräp till OEM-prylar. Gemensam faktor är att man får vad man betalar för...

Däremot är prisbilden generellt extremt gynnsam om man jämför med t ex Dyronomens priser i Sverige. Normalt ligger priserna under halva priset på OEM-kvalitet om man köper via ebay-handlare eller annan internetbutik i t ex Tyskland, England eller Frankrike.

Personligen tycker jag att det skiljer för lite mellan "no-name" kinaskräp gentemot OEM-kvalitet hos utländska näthandlare, för att jag skall chansa på det billigaste tänkbara.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Johan du har självklart helt rätt, jag har köpt Meyle etc när det gäller länkarmar. Det är värt det lilla tillägget, precis som du sägerI det här fallet med bromskivorna var det ju så löjligt billigt så jag var bara tvungen att testa då jag ändå behövde byta. Skivor är ju ett snabbjobb så det gör mig inget att byta igen till våren om de är undermåliga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just bromsskivor är nog en av de produkter som är mest "low-tech" i en bil (om man bortser från mer sportbilsliknande produkter med flytande skivor etc.) det är ju i princip bara en gjutjärnsprodukt som är svarvad efter gjutningen. Så där är väl risken rätt liten att det blir fel även med billiga kinaskivor. Sedan blir väl risken ännu mindre med tanke på att det är de bakre skivorna i detta exempel, de utsätts ju för ganska lite bromsverkan då merparten (minst 75%) av bromsverkan genereras på framaxeln vid normal körning.

Lite dyrare skivor brukar å andra sidan ha lite bättre finish med t ex rostskyddsbehandling och balansering från fabrik mm.

Däremot är bromsklossar en enligt mig annan femma - billigt skräp slits snabbt, dammar och låter illa samt inte minst brukar de ha sämre bromsegenskaper.
Så om man vill köra budgetalternativ; satsa på bra belägg, de kostar oftast bara 200-300kr om man köper dem via internethandel.
Sedan kan man köpa billigare skivor om man så vill.

Mvh
Johan B

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hur e det med länkarmar? vilka märke vågar man köpa, vill ju inte riskera att dom går mitt av tex!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror inte att du behöver vara orolig för att en länkarm skall gå av, däremot är det stor skillnad i kvaliteten på bussningar/leder - billiga delar brukar bli sladdriga rätt snabbt.

Satsa på "kända märken" såsom Lemförder, Febi, Delphi, TRW, Moog etc.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.