|
|
|
|---|---|
|
Hej! Går i planer om att byta insuget och spridare i min M52B20 motor till ett från en M54B30 från en E46 som jag har hemma. Min fråga är då, kommer det att fungera över huvud taget med tanke på elektroniken och passar det? Och är det någon mening med det? Svar uppskattas! Mvh | |
|
Bör fungera om du har friska lambdasonder men jag ser ingen mening med bytet. Risk att du tappar en del på låg och mellanregistret utan vinst däröver. Å andra sidan är det ju rätt snabbt testat. Prova! --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Om de andra spridarna är större och dina lambdasonder är friska nu kommer varken lambdasonder eller kat att vara det efter ett tag. Varje gång man startar kallt kör man ju utan lambdareglering och motorn kommer gå för fett då. /Martin |
|
|
Hmm, okej.. Så igentligen är det alltså en ganska dum ide att göra bytet över huvud taget? Vad finns det för andra sätt att få lite mera fart på Bmwn utan att lägga ut massa pengar på den? :) When innovation meets passion! |
|
|
Det finns inga genvägar att trimma en sugmotor. Förutom att höja varvstoppet. En 2,8-motor från skroten kanske? /Martin |
|
|
Och att höja varvstoppet ger väl inte mer effekt bara mer varv, ofta är dom klenare där uppe. Däremot kan det vara bra för att inte tappa för mkt varv vid växlingarna /M52B28 med höjt varvstopp till 7200rpm Johan S NordSchleife 8.19 |
|
|
Visst sjunker effekten lite men du får ut mer effekt i gensomsnitt så fortare går det. /Martin |
|
|
Byta till M54-insug på M52-motorer verkar vara en rätt bra pris/prestanda-uppgradering. Lite info här om en herre som testat M54B25-ans insug på en M52TUB25 Länk Och även lite inlånad info från en annan som testat M54B30-insug på M54B25: "Test vehicle E46 325 with M54B25 MY2001. FInal performance: 142kW/ 193hp following DIN70200 (Bosch LPS 02). Changes: Intake manifold from M54B25 exchanged for an intake manifold from a M54B30. (translated for you) *Final performance: 145kW/ 197hp following DIN70200 (Bosch LPS 02). Maximal perfomance difference compared to the standard intake is 6,5ps at 4300 RPM. Here are some comparisons between the two dyno charts: performance difference in hp at Rev: 4.5ps at 3300 RPM 2.0 3640 4.2 3980 6.5 4320 4.2 4660 3.7 5000 3.3 5340 3.5 5680 4.2 6020" Grenrör, insug.. kamaxlar? :P |
|
|
Tyvärr har ja ju bara insuget och spridarna. Kan ju vara värt att testa med tanke på att det inte tar någon speciell tid att byta.... When innovation meets passion! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.