AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.253

Färddator E46 – snittförbrukning

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej,
Den del av färddatormenyn som visar snittförbrukningen har helt plötsligt börjat visa knasiga värden. Från att ha visat mellan 7,5-7,7 l/100 km sedan jag nollställde sist för c a 1,5 år sedan, började den plötsligt visa 0,1 l/100 km och har sedan långsamt räknat uppåt och visar just nu 0,9 l/100 km. Det senare har skett under de senaste 200 milen. Alla andra delar i färddatormenyn funkar precis som vanligt.
Någon som upplevt ngt liknande och/eller har någon idé om vad som är fel och om det går att fixa?
Mvh
/Magnus
Har du testat att nollställa den?

Min visade helt plötsligt 0,0l/100km efter ca två år men det löste sig enkelt med en återställning.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Du har helt plötsligt börjat köra extrem eco-driving...?! ;-)

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Epsilon: Jag har iofs inte testat att nollställa - provade att trycka lite här o där på de där "piggarna" i instrumenthuset men inget hände mer än att tripmätaren nollades.

WGG: Hehe, ja jag är ju ingen tung gasare med den här bilen, men riktigt så ekonomiskt går det nog knappast att köra;))
Där har du lösningen.

Du nollställer med BC-knappen på blinkerspaken. Samma knapp som du växlar mellan förbrukning, medelhastighet och räckvidd.

Finns en instruktionsbok om du inte lyckas ;)
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
;))) Tack för upplysningen ang instruktionsboken! Ska konsultera denna och se om tryck på rätt knapp kan få min extrema ecodriving att återgå till något mer normalt...
Ni
966
Nip
320i-04
Du växlar ju vad du visar från färddator med knappen i blinkers.

Du håller in knappen på blinkers 3s när du har en viss avdelning framme så nollställs den. Dock inte temperatur och klocka.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Bara som en återkoppling: Det som krävdes var en nollställning på BC knappen. Förbrukningsvärdena åter på realistiska nivåer:)
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Har hänt mig flera ggr..

håller räkningen ett visst antal mil sen visar den 0,0 å du får starta om den.. vet inte sträckan emellan men gissar runt 500mil

0:ar snitt 1 varje gång jag tankar eller mellan 2 punkter å låter snitt 2 vara till den visar 0,0

För övrigt ungefär samma förbrukning på min 330d vid 70/30 motorväg/stad blandad körning

"... tygsäten e för veganer :o) "
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Har samma "problem" Dock inte brytt mig nämnvärt.
Återkom gärna när du kört x antal mil och berätta vad förbrukningen är och hur du kört.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.