|
|
|
|---|---|
|
Hej, Den del av färddatormenyn som visar snittförbrukningen har helt plötsligt börjat visa knasiga värden. Från att ha visat mellan 7,5-7,7 l/100 km sedan jag nollställde sist för c a 1,5 år sedan, började den plötsligt visa 0,1 l/100 km och har sedan långsamt räknat uppåt och visar just nu 0,9 l/100 km. Det senare har skett under de senaste 200 milen. Alla andra delar i färddatormenyn funkar precis som vanligt. Någon som upplevt ngt liknande och/eller har någon idé om vad som är fel och om det går att fixa? Mvh /Magnus | |
|
Har du testat att nollställa den? Min visade helt plötsligt 0,0l/100km efter ca två år men det löste sig enkelt med en återställning. |
|
|
Du har helt plötsligt börjat köra extrem eco-driving...?! ;-) |
|
|
Epsilon: Jag har iofs inte testat att nollställa - provade att trycka lite här o där på de där "piggarna" i instrumenthuset men inget hände mer än att tripmätaren nollades. WGG: Hehe, ja jag är ju ingen tung gasare med den här bilen, men riktigt så ekonomiskt går det nog knappast att köra;)) |
|
|
Där har du lösningen. Du nollställer med BC-knappen på blinkerspaken. Samma knapp som du växlar mellan förbrukning, medelhastighet och räckvidd. |
|
| Finns en instruktionsbok om du inte lyckas ;) | |
| ;))) Tack för upplysningen ang instruktionsboken! Ska konsultera denna och se om tryck på rätt knapp kan få min extrema ecodriving att återgå till något mer normalt... | |
|
Du växlar ju vad du visar från färddator med knappen i blinkers. Du håller in knappen på blinkers 3s när du har en viss avdelning framme så nollställs den. Dock inte temperatur och klocka. |
|
| Bara som en återkoppling: Det som krävdes var en nollställning på BC knappen. Förbrukningsvärdena åter på realistiska nivåer:) | |
|
Har hänt mig flera ggr.. håller räkningen ett visst antal mil sen visar den 0,0 å du får starta om den.. vet inte sträckan emellan men gissar runt 500mil 0:ar snitt 1 varje gång jag tankar eller mellan 2 punkter å låter snitt 2 vara till den visar 0,0 För övrigt ungefär samma förbrukning på min 330d vid 70/30 motorväg/stad blandad körning "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
|
Har samma "problem" Dock inte brytt mig nämnvärt. Återkom gärna när du kört x antal mil och berätta vad förbrukningen är och hur du kört. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.