AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.849

Vilken olja till e28 535?

di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Har precis införskaffat mig en e28 535-87a som har rullat ca 35 000mil. Som jag ska byta olja på, min undran är vilken olja jag bör använda den har alltid blivit servad med delsyntet olja bör jag fortsätta köra på delsyntet eller gå upp till helsyntet? Samt vilken viskositet rekomenderar ni? Som jag har förstått det ska 5-40w vara det mest optimala till den motorn?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, 5W-40 är lämpligast för denna motor. Används bilen ofta i väldigt kalla delar av Sverige (tänker främst på de mest norra delarna av Sverige) så bör man överväga 0W-40 för att skona motorn vid kallstarter (här i Skåne är vi ju glada om nyfallen snö ligger kvar ett dygn).

Rekommenderar helsyntet då de har något bättre egenskaper överlag. Men vare sig märke eller typ är inte det viktigaste, leta efter en 5W-40 olja med lämplig klassning såsom API SL eller API SM så är du hemma.

Denna motor kräver ingen BMW LongLife olja (dock ingen nackdel om du hittar en billig sådan) utan det är bättre att köpa en bra men billigare olja och byta olja+filter oftare - tex två gånger om året. Brukar byta höst och vår i min M30B35.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett tillägg, oljan du väljer ska även ha ACEA A3 klassningen (man kan säga att API är ett nordamerikansk klassningssystem och ACEA är en europeisk klassningssystem). Finns numera även ACEA A1 och A5, men dessa oljor är till för moderna motorer designade för just denna bränslebesparande typ av olja och ingenting du ska ha i din M30-motor.
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Så jag behöver inte oroa mig för att den ska börja läcka olja lr dyl om jag lägger i helsyntet? Får nog bli castrol eller mobil 1 olja isåfall.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, angående läckage så är det kort och gott en myt - ingenting annat.

Castrol/Mobil1 fungerar fint (se bara till att den är 5W-40, har rätt klassning dvs ACEA A3 och sedan någotsånär hög API såsom API SL/SM så är du "hemma").
Annars fungerar i princip vadsomhelst lika bra, som tex Shell Helix Ultra 5W-40 (ICA Maxi brukar sälja detta billigt ett par gånger om året), Valvoline SynPower 5W-40, Biltema 5W-40 (art.nr 36915), Motor Gold Supertec 5W-40 och så vidare.

Köp det som är enkelt och billigt för dig, har du en affär i din närhet med humana priser på lämplig olja så är det ju absolut enklast att bara pinna in där och få oljan direkt (och köpa mer när du behöver). Angående priser, av någon outgrundlig anledning så är det i princip dubbla priser på den mesta typen av olja i Sverige jämfört med andra länder i Europa. Därför så lönar det sig ofta att beställa olja från Tyskland (mapado, levoil, öldepot24 osv). Även inklusive frakt fram till din dörr så lönar det sig oftast redan efter första 4-litersdunken. Helknasigt, men så är det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.