AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.517

Hur mycket påverkar RFT däck komforten?

Sida 2 av 2
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Däckfirmorna tokpumpar ofta däcken. Bättre ekonomimoch mindre slitage men sämre komfort. Dra ned trycket till det som står på dörrsidan så blir den lite mer komfortabel. Men som sagt sport med runflat är som det är..
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Hybris, jag har ingen sportfjädring men heller ingen adaptive drive. Kör med vanlig fjädring och runflat, tyvärr. Frpgan var ju om det blir avsevärt mycket bättre med vanliga däck eller ej.

Lufttrycket i mina rft ligger enligt rekommendationerna, 2 och 2,2.
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag har sportpaketet och hade runflat. När de var slut köpte jag nya Icke runflat och det var stor skillnad. Har sportfjädring. Ditt lufttryck låter lågt... btw sportfjädring etc mörks i rondell eller kurvor.,du kör ifrn nästan alla andra SUV.., BMW...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag bytte i kväll mina originalfälgar med 225/50-17 Dunlop Sportmaxx RFT mot Michelin Pilot Super Sport (ej RFT) i dimensionerna 225/45-18 fram och 245/40-18 bak.
Det är alltså ett byte till dimensioner som är sämre ur komfortsynpunkt och därtill ett däck som har en utpräglad inriktning mot sportig körning, men lägre prioritering av andra egenskaper.
En kort sväng indikerar att de nya däcken är minst lika bra ur komfortsynpunkt och klart bättre när det kommer till väguppträdandet vid hård körning. Det ska bli intressant att se hur intrycken är när de nya däcken har fått det yttersta skiktet bortnött.
Jag vägde också hjulen och ett komplett originalhjul med däck vägde 22,5 kg, medan det nya vägde 19,5 kg. Undrar hur mycket av den skillnaden som RFT-konceptet kan förklara.
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Tack för infon Nockenwelle. Återkom gärna då du provat några dagar och säg vad du tycker, hur har komforten ändrats osv.

Mvh,
Andreas
Karl-Hilding
Ang RFT så kan man läsa om det i Aftonbladet Bil avsnitt Test av fyra Kombis där de skyller den nervösa spårningen på RFT-däcken som sitter på BMW 520. Oberoende däcken så sopar BMW mattan med Volvo/Audi/Mercedes!
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Härligt Karl-Hilding. Inte så oväntat att BMW sopar banan mot Volvo dock :)

Ska gå in och läsa om RFT däcken där, tack för tipset!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag kan bekräfta intrycken jag skrev i inlägget 27/8. Bullret är detsamma med Dunlop SPortmaxx RFT som med Michelin Pilot Super Sport icke-RFT. Med tanke på att Michelindäcket har sportigare inriktning och sportigare dimension är i praktiken RFT-däcket bullrigare. I vilken utsträckning det beror på RFT eller på att Michelin helt enkelt är duktigare på att konstruera däck vågar jag inte svara på.
Spårning var inget problem med någotdera däcken.
De rullar ungefär lika mjukt och komfortabelt.
Grepp, balans och styrprecision är flera klasser bättre hos Michelin PSS. Det verkar tåla hårdkörning mycket bra. Som sportdäck är det överlägset allt annat jag provat förutom R-Däck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.