|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har läst på mycket om RFT däck och antingen tycks man hata däcken eller så tycker man det är skitsmidigt med att kunna åka på ett punkterat däck. Denna tråd ger mycket information Länk men jag har fortfarande funderingar kring komforten som jag önskar nån kan svara på. Jag har som sagt bara kört min X5 med RFT hittills eftersom jag precis köpte den. Jag har 19" BMW original fälgar under, med 255/50 Bridgestone däck. Jag bytte till X5 från en Audi A6 med luftfjädring och 17" 225/50 däck. Både jag och min fru tycker att BMW:n är otroligt stötig i jämförelse. Det kan jag förstå eftersom jag inte har adaptive drive, men min fråga är HUR mycket RFT däcken påverkar "mjukheten" i däcken och således komforten? Jag tycker bilen är extremt stötig som det är nu. Den är även väldigt tungstyrd (ingen servotronic). Jag kan absolut vänta tills det blir vinter och testa mina 18" vinterdäck som borde vara icke-RFT däck, men jag ser gärna att nån med erfarenhet svarar innan dess. Jag skulle kunna tänka mig att sälja dessa RFT däck vidare (nästan nya) och köpa vanliga däck om de ger mig mer komfort i bilen. Mvh, Andreas | |
Verdi |
Du kan aldrig jämföra med vinterdäck. Är så mycket mer som skiljer än bara RFT vs icke RFT. Mycket mjukare gummiblandning i vinterdäck bland annat så de blir mycket mjukare i vilket fall. |
Verdi |
ps. Du kan ju testa att minska lufttrycket i däcken och se om det hjälper lite. Det brukar det göra. Om däcket är styvare i sig så borde det kunna kompenseras lite med trycket. |
|
Kör man på bra vägar så fungerar RFT mycket bra ur komfortsynpunkt. Jag körde en 500-milatripp på kontinenten och på de fina vägarna besvärades jag inte det minsta av de RFT som min bil levererades med. Tyvärr är vägarna i Sverige försedda med asfalt som orsakar mer buller, har mer ojämnheter och spår. Det är dock inte så enkelt som att RFT alltid är ett visst antal procent sämre. Det varierar mellan fabrikat och dimensioner. Jag misstänker att effekterna av RFT är värre med mer extrema dimensioner, men det är som sagt en gissning. |
|
|
Verdi: Ett RFT däck har ju så jäkla lågt lufttryck från förr, BMW rekommenderar ju 2,0 fram och 2,2 bak vilket jag tycker känns väldigt lågt! Så att minska från 2,0 känns väl sådär? Eller? Nockenwelle: Precis som du säger så är vägarna i Sverige inte dom bästa. Vet inte hur det är överlag i resten av Sverige men i Stockholmsområdet finns det inga bra vägar. Extrema dimensioner på däck påverkar ju absolut komforten, både på RFT och icke-RFT däck. Jag har ju dock ingen extrem dimension då jag kör på 255/50/19. Jag förstår att ett vinterdäck är av mjukare blandning, det jag är på jakt efter är bara att få veta om det skulle lönas för mig att sälja bort min RFT däck och ersätta med vanliga. Är på jakt efter komforten som sagt. Eller så ÄR X5 såhär jäkla stötig som min är? Har provkört två andra X5 innan jag köpte min och jag kan inte minnas att jag skulle ha reagerat på stötigheten på dom. Kommer dock inte ihåg vad det var för däck under dom bilarna. |
|
Verdi |
antto777, Så lågt? Har du ballongdäck på X5:an? ;-) Ska kolla vad jag har på F31:an. På E91:an sänkte jag till 2,8 på 18" RFT. Tyckte den gick relativt tyst. Var tvungen att ta en Volvo V60 D3 som hyrbil igår och den dundrade också den hel del på den ojämna asfalten som det är bitvis mellan Stockholm och Uppsala trots att den hade 16" eller 17" icke RFT. Svårt att jämföra om man inte åker samma sträcka direkt efter varandra dock. |
|
Jag har 20" RFT på min 730D (har adaptive drive) och den är inte det minsta stötig i normal läge. I sport+ är det förstås annorlunda. Brorsan har en X5 350D -08 med 20-tummare och den är otroligt stötig i jämförelse. X5 ÄR som biltyp mycket stötigare än "vanliga" bilar, speciell om du haft luftfjädring innan. |
|
|
antto777: Det är nog lite som Nockenwelle skriver. Våra vägar i Sverige skiljer sig en del ifrån vägarna på kontinenten. Det finns som sagt en hel del att läsa om just RFT här på forumet om andra personers erfarenheter. Personligen tycker jag att RFT är skit. Det blir stötigare, mer vägljud och de är mestadels dyrare. Jag köpte istället: Däck Mobility Set på BMW Nr: 71100415035 ifall olyckan skulle vara framme. |
|
|
Håller med Nockenwelle , vägarna i Sverige är ganska dåliga jämfört med ute i Europa. Körde t o r Kroatien med RFT på min X3:a, 225/60 17 Pirelli och upplevde inte att bilen är stötig eller tungstyrd (iofs så har jag servotronic) . Det var värre på X1:an jag hade tidigare, stötig och tungstyrd (OBS ! ingen servotronic) men å andra sidan den körde jag aldrig utanför Sverige. Att sänka lufttrycket i däcken tror jag inte på när man har RFT. Tanken är ju att du ska kunna köra med punktering och då bör trycket påverka komforten marginellt.. |
|
|
Har inte RFT däck på min x5a. Kan ångra det ibland just med tanke på risken för punka.. Har både kompressor och burk, men smäller däcket då är det inget att göra ändå. Där tror jag RFT är att föredra. Gillar mina Michelin och de går väldigt tyst. Är det inte sport paketet som är boven till stötigheten? Har inte sportpaket på min och upplever inte den stötig, inte heller svajjig som jag läst vissa upplever x5 utan sportpaket. Hade gärna haft sport ratten iaf, som är snyggare än den jag har. |
|
Karl-Hilding |
Stor skillnad på vår 116 med och utan RFT. Mao så blir det inte RFT vid nästa däckbyte. |
| Jag har RFT däck på min F10. Fick vanliga däck från fabrik av fel och bytte sen till RFT däck. Det funkar hur bra som helst. | |
|
Instämmer, tyvärr blir RFT skit på spåriga vägar av grovkornig asfalt. Funkar däremot fint på nyare vägavsnitt med sk "tyst" asfalt. Det där med lufttryck är intressant, har alltid kört med lite högre tryck men sänkte nyligen till rekommenderade 2,2 resp 2,0 som nämnts. Resulterade i mindre buller men mer spårkänslighet...hur man än vrider sig har man svansen där bak typ :-/ |
|
| Jag håller med Marin. X5 är stötig, jag tror tyvärr skillnaden mellan A6 med luft vs X5 är större än skillnaden mellan olika däck, även om den skillnaden självklart också existerar. Jag har själv testat både 19" och 20" och upplevde en viss skillnad men framförallt på vägljudet inte lika mycket på hur stötig bilen blev. | |
| Iggeman: Skulle jag ha sportpaketet skulle jag inte vara förvånad men jag har ju inget! Vilken årsmodell är din X och vad har du för däck under? Skulle vara jäkligt intressant att jämföra din och min, om du inte upplever din stötig! | |
| Har en 08a, 20" däck diamaris. | |
|
Var bor du Iggeman? Skulle vara kul att jämföra! Jag är lite halvmissnöjd med min X5 just pga stötigheten. Då jag provkörde den trodde jag att det berodde på dom 315/35 däck på 20" som satt under. Trodde absolut att det skulle bli bättre om jag satt "normala" fälgar under. Jag kanske borde skaffa 18" fälgar så jag får ännu lite högre profil samt normala, icke-RFT däck. Är den stötig därefter vete fan vad jag ska göra. Synd att man köpt en bil för 250k och inte är helnöjd! |
|
| Bor i Sthlm. Dock inte hemma på 5 veckor... | |
| Det är länge sedan jag ens satt i en X5, men en X1 körde jag för inte så länge sedan och blev förvånad över hur stötig den var. Kanske är det så att den högre tyngdpunkten hos X-modellerna tvingar fram hårdare fjädring för att inte vägegenskaperna ska bli för dåliga. Andra tillverkare av "höghus" har inte samma behov av att ge bilarna "sportiga" egenskaper som BMW och kan då låta fjädringen vara mjukare. | |
| Mycket! Skippa dem! | |
| Optimalt är en X5 där man valt bort sportfjädringen och inte har runflat... Eller adaptive drive ochninga run flat... Medsportfjödring och RTF blir det hårt. En annan detalj är att fundera på däcktrycket... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.