AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.357

vit/blå rök efter avslutad körning på tomgång.

Sida 1 av 2
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Hej.

Har en skumt problem, har en 530D 2000 ( E39 ), som vit/blå ryker när man har vart å kört och sen låter den stå på tomgång, luktar "skunk" om avgaserna kan man väl säga.

Verkar inte ryka när man kör, utan enbart efter avklarad körning på tomgång?..

Finns det någon vänlig själ som kan ha en aning om varför?
Sa
440
Saij
X3 -12
Har du kollat vevhusventilationen - är inte den i ordning hamnar det lätt olja in i insuget och förbränns med blåvita avgaser som följd.

/Saij
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Ska ta å kika upp det.
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Får man fråga om nummer 11 är vevhusventilationen.

Länk
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
Jo - delvis - men 15 är visar själva "oljeavskiljaren". Det ser i mina ögon ut som den gamla versionen med ett sorts filter som "koksar igen" (kanske p.g.a. longlife bytesintervall på oljan) och ger då för högt vevhustryck. Finns en ny version med cyklonavskiljare (helt utan filter) som verkar fungera klanderfritt. Vill minnas att man bara köper en komplett enhet och monterar.

Blåröken kommer oftast om man "legat på" en längre sträcka och se'n låter bilen stå på tomgång ett par minuter - eller vid nästa start.

/Saij
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
OKej, tack.

Ska kolla på det ikväll.

Kan man rengöra den eller måste man köpa ny ?=)
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Nu har jag skruvat bort tex: nummer 11 på bilden, och allt runt, men vart tusan sitter vevhusventilationen, hittar inte eländet ?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
eftersom 15 är kopplat till 11 enligt OEM, så måste väl 15 sitta monterat i 11?
FAF
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Men är inte 15 filtret i 11 ?, det satt ett filter i 11 som var verkligen oljedränkt?
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Jag har tagit ett par kort, turbon ser ju inte vacker ut på vingarna iaf, men den glappar inget.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Jo - du är helt rätt ute - på bild Länk sitter det koksade filtret till höger - vänstra delen (skymtar lite "rött" i mitten) är till för att kontrollera undertrycket i vevhuset (membranstyrt).

(Vevhusgaserna ska passera filtret och styrs sedan via ventilhuset till vänster till insuget.)

Köp ny "filtersats" komp. med packningar - försöka rengöra filtret är inte värt arbetet - du åtefår ändå inte full funktion. Minns jag rätt är "filtret" utbytt om renare av cyklontyp - (eller var det på 320d, har bytt på båda så minnesbilderna kan vara mixade :-)).

/Saij
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Får tacka så mycket för hjälpen.

En sista fråga, vart hittar man ett nytt filter, kan det finnas på skruvat eller måste man hitta en bmw verkstad som säljer reservdelar ?
pl
45
plan_a
530xd Touring -16 F11
320i Sedan -87 E30
Kan finnas på skruvat. Kolla också på schmiedmann.se eller motornord.se. Eller ebay.
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Tack det ska jag göra.

Kan det vara den här jag ska ha?

Länk
Sa
440
Saij
X3 -12
Yes - det är det - fast jag hade nog valt originaldel - men för knappa 200:- kan man ju byta lite oftare :-).
Mvh/Saij
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Agree om that one :). ( har beställt )

såg du bilden på turbon ?...

jag tänkte om det nu inte är filtret ( som var dränkt i olja) ärligt talat, kan det vara turbon som är kapput, dock glappade den ju inget. men hade ju fina jack i sig ?

// Danne
Sa
440
Saij
X3 -12
Jo - såg bilderna!

Lite fult på "ingångsvingarna" (kanske nå'n gång körts med "öppet luftfilter") - skadorna ger kanske lite extra turbulens - men borde inte betyda så mycket. Behövs inte så stort "skräp" för att deformera vingarna med de varvtalen det handlar om!!

Testa nytt "filter" i vevhusventilationen och se om "röken" försvinner - det kommer att ta ett par da'r innan all olja har försvunnet ur systemet, men se'n borde röken avta.

/Saij
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Ska pröva filtret först, återkommer om inte röken slutar efter ett par dagar.

Jag såg att det var olje i sjävla "koppen" där filtret sitter också, ska allt vara snustorrt där inne ?
Sa
440
Saij
X3 -12
Nä - det brukar vara ganska "söligt" - vevhusgaserna innhåller ju en massa oljedimma/droppar som ska kondensera på "filtret" och droppa tillbaka för vbf till oljetråget. Blir filtret för tilltäppt blir gashastigheten för hög genom filterporerna och oljan följer med ut och in i insuget (jmf. oljeseparatorfilter på en skruvkompressor - filtret passerat livslängden = olja i tryckluften).

/Saij
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Har bytt filtret nu, och ska se om röken avtar, vet nån vart man hittar hela ersättningsdelen?, så man slipper byta filter?

Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Kan ju komma med en uppdatering att all rök på tomgång samt gaspådrag har försvunnit, tack vare Saij :)

Nu är det bara hitta ersättnings delen till kittet så man slipper byta det där filtret mer, problemet är att jag hittar inte eländet någonstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.