AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.044

Ryckande 530d e39.

Hallå.
har i dag införskaffat mig en 530d 02:a med 17500 på mätaren.
under färden hem upptäckte jag att bilen ville rycka lite vid lätt gaspådrag i motorvägsfart.
hade också innan upptäckt att en liten elak kcr box satt i motor rummet.
Tänkte först på automaten kan det vara den som strular?
Väl hemma så tog jag bort boxen. Provade bil och vet inte riktigt om det inte blev mkt bättre.
bilen är import 04 men i grymt fint skick och rikligt utr. Så köpet var väl ok ändå. Va tror ni om saken? Vet ju att gm lådor inte var det bästa. Kanske ska byta olja iallafall?
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Har precis rasat lådan i min 530dA (den tyckte inte om 1800kg husvagn) och den for och ryckte mellan 1200 och 2000 rpm innan den slutade driva helt och hållet. Kändes ungefär som om den misstände på en eller två cylindrar. Enligt firma som renoverar min låda så är det de första tecknen på att lådan håller på att ge upp. Ta bilen till nån som är duktig på automatlådor för att få ett utlåtande!

//David
Ok. Men min pendlar inte i varv.
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Finns symtom liknande detta beskrivet i BMW TIS:

”Kraftiga vibrationer/tvättbrädeseffekt och eller ett kraftigt brummande ljud i 4:e och 5:e växeln i varvtalsområdet från 1300 till 2000 v/min vid körning med lätt last, i synnerhet i 5:e växeln i hastighetsområdet från 100 till 130 km/h.”
För bilar efter produktionstid augusti 2000 skulle ny optimerad programvara laddas ner – på föregående produktion skulle momentomvandlaren bytas.
17 K mil på en -02 låter otroligt lite i ”mina öron” – men det är klart att sådana finns – har du nå’n uppfattning vad den hade gått vid importtillfället? Totala milantalet är ju ganska väsentligt för att kunna ställa en korrekt diagnos på låda/momenomvandlare.

Kan väl nämna att momentomvandlaren på vår 530dA -02 packade ihop vid drygt 30 K mil (finns beskrivet i annan tråd) - hustruns beskrivning av symtomen (i begynnelsen) liknar dina - men låt oss hoppas på nå't billigare :-)!!

Mvh/Saij
7 000 ungefär
Sa
440
Saij
X3 -12
Hmm - OK. Utan att på nå't sätt vara negativ - dubbla miltalet på samma tid är mera vanligt...... och kreativiteten stor hos säljare eller importör.

Skulle ju vara höggradigt intressant att veta OM din bil har den optimerade prg.varan eller inte.

Utan att veta eller ha belägg för gissar jag att den optimerade prg.varan "bara flyttar" problemen X K mil framåt i tiden (förbi garanti och goodwill-tid), sen Är det ju himmelsvid skillnad för lådan om den levt sina mil som taxi i Hannovers innerstad eller varit ett Autobahnlok med dagsetapper om kanske 100 - 150 mil på högsta växeln och lockupen låst.

Du märker inga missar eller ojämn motorgång vid andra tilfällen - fins ju massor som kan spela in - spridare osv.

Mvh/Saij
Nej det är bara vid lätt gaspådrag.
skulle nog inte tro att den gått som taxi bil.
är grymt fint skick.har haft en massa bilar och vet hur fejkade miltal kan se ut på sina rätta ställen.
Sa
440
Saij
X3 -12
Bara att gratulera till en trevlig bil!! (Men jag menade inte taxi när jag skrev om körsträcka per år i Tyskland för större fullutrustade dieselar... :-)).

Lite grinigt att kolla vad som verkligen strular för dig - om inte en felkodsavläsning inter ger nå't tecken på andra fel. Enl min erfarenhet får man inga felkoder från den här typen av växellådeproblem - iofs borde man kunna köra live data och kolla OM lockupen slirar när den är utanför sitt reglerområde.

/Saij
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Pendlade i varvtal gjorde inte min heller, utan precis som Saij skriver, så hade jag ryckningar i det varvtalsintervallet. Däremot så drev den på bra över 2000 rpm innan den rasade totalt.

//David
Pratade med bmw om problemet. Dom rekommenderade en vekstad som utförde riktikga spolningar av lådan. Dom brukade göra detta åt bmw.
lämnade in bilen där och dom tyckte att bilen växlade som ny.
sp ingen spolning tyckte dom. Läste av felkoder och hittade något mee luftmassemätare samt egr .... kan detta ha med detta att göra?
Provade en annan luftmätare men med samma värden. Fans även en annan felkod som var något om glödningstyrning. ...
bilen växlar gudomligt men vid viss belastning så hugger det till vet inte helt säkert om det kommmer från lådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.