|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har efter 8 månaders velande om ny bil fastnat rejält för Z4 Coupe. Men min glädje över att äntligen tagit ett beslut dog idag efter att min kompis som jobbar på BMW på min begäran kollade upp motorn just i Z4 3.0si och lämnade mig svaret: " det sitter N52-motorn i den bilen, KÖP INTE. Toppras och tändningsproblem m.m. Bmw´s näst sämsta motor genom tiderna, tråkigt men sant" Som ni förstår så blir man lite skraj om man som jag är rädd för att köpa något som bara ger en massa huvudbry och problem. Min fråga riktar sig däför då er som äger eller har ägt en Z4 Coupe 3.0si med N52-motorn. Stämmer detta min kompis pratar om? Har ni haft sådana problem? Vilka problem har ni haft? Vad har ni för råd i största allmänhet när det gäller denna fantastiskt vackra bil? Mvh Calle | |
|
Varför inte köpa en M istället, S54 motorn är ju ganska säker nu. Visst lite dyrare men driften blir nog det samma. Försäkrings premien blev samma för mig på 3.0si eller en M. |
|
|
Kör en Z4 M Coupe -07 som jag köpte 2010 är supernöjd med allt som har med bilen att göra. Hade med tankarna på en 3,0 först. / Gustaf |
|
| "Bmw´s näst sämsta motor..."....vilken är den sämsta, vill man ju veta då? | |
|
Ekdahl: Vad menar du med "ganska säker nu" när det gäller s54-motorn? Har den uppdaterats och utvecklats när den kom till Z4an eller? Angående försäkringspremien tror jag inte den blir lika på en 3.0si och en z4M för min del. Har ifs inte hittat någon svensksåld Z4M att jämföra med men hos trygghansa till exempel kostar en svs 3.0si 13.500:- för mig med 3000:- självrisk medan en importerad z4m kostade 25´med 3000:- självrisk och 20.000:- med 6.000:- självrisk. Grejen är att jag kör bara 600-700 mil/år där max 150 mil är på vintern. Jag behöver därför ha en bil jag kan ha året runt. Kändes som att 3.0is var bättre lämpad för det än z4M? Tvekar inte en sekund på att z4M är helt fantastisk dock. Ett annat problem är batteriet i bakluckan på z4M. Då jag främst använde bilen till golfbanan på sommaren så äter batteriklossen en del utrymme hehe |
|
|
Har haft min i 1,5 år och helt underbar bil. Lite gokartkänsla eftersom man sitter lågt och bilen går enormt bra. Motorn känns alldeles lagom för mig i alla fall. Jag har inga problem med knackningar och ryckig gång utan allt känns bra. Efter ditt inlägg surfade jag runt en del och det som kan vara problem är att man byter olja enligt intervall på kanske 2 år vilket bör göras med max 1 års intervall. Dessutom skall inte bilen köras på låga varv (eller tomgång) länge när den är kall. Den skall dras ur rejält med jämna mellanrum, men det är inget problem för det gör man hela tiden. Dessutom skall den inte förvaras i kyla om den skall användas dagligen. I övrigt anser jag att denna bil är en sommarbil som man byter olja på när man ställer av den och kör något helt annat på vintern, sen är det bara att längta att få ta fram den igen till våren. Så jag tror inte du behöver vara rädd för att köpa denna, din polare på BMW är säkert bara avundsjuk.... Hälsn Peter |
|
|
Tufva: Den motorn har ju varit med ett tag, kom ju i E46 M3. Länk När jag jämförde på orginalförsäkringar så skulle en 3.0 eller M kosta lika mycket ca 10k. En M på trygghansa med max 500 mil låg på runt 8k. Får se i slutet på september när jag besiktigat vad jag får för premie på min. Visst batteriet är lite störande men golfbagen får lätt plats, åker nämligen till banan nästan dagligen ;) Sen är Z4an inte särskilt lämplig på vintern. De är ju ganska låga, samt att rutorna eftersom de går ner lite varje gång du öppnar dörren kan fönsterhissarna gå sönder. |
|
|
ekdahl: Tack för svar! Kul att höra att golfbagen får plats bra :) Hade inte behövt bil om det inte var för golfen och intresset för bilar. Det låter som att du inte bor i stockholm eller haft körtkort betydligt längre än vad jag har med tanke på försäkringspremien hehe. Jag är 33 bor i sthlms innerstad, bostadsrätt och har haft körkort i 11 år utan olyckor. Ingen bra kombo! Angående fönsterhissarna på vintern. Tänker du på då bilen stått kallt ute ett taf och man öppnar bilen att det kan bli problem då? Har annars varmgarage i huset men det är ju inte alltid man bara står där inne. |
|
|
Har du bilen i varmgarage så är det nog inget problem. Bor inte i sthlm så kanske därför, är 28 så premien är hög ändå ;). Lite därför det blev en M när det inte skiljde så mycket mellan en 3.0 och M. Sen att veta att man har det värsta är inte fel det heller. |
|
|
Lite OT, men det var inte jag som började ;-) Z4:an är imho en snynnerligen trevlig vinterbil mht viktfördelningen och bakhjulsdriften. Och det är inte bara jag som tycker det. Utsedd till sveriges tredje roligaste vinterbil av AutoMotorSport 2004-02 (delad plats med Porsche 911 Turbo). Jag har alltid smort in fönsterlisterna med siliconfett på höstkanten och aldrig drabbats av fastfrusna rutor trots utomhusuppställning. Kör man bara halva året har man ju bara hälften så kul ;-) |
|
|
Länk Hittade testet. Fast det skiljer ju mellan en 2.5 och en M ;) 343hk på vintern kanske inte är så lättkört,, |
|
|
Ekdahl: Du ska vara glad att försäkringspremien inte är något som behöver styra bilköpet i ditt fall. Det är stor skillnad på 8´ och 25´/ år när man slår ut det per månad hehe. WGC: Intressant! Sen behöver man ju kanske inte åka ut och köra på vintern när det är 3m snö. I Stockholm är det ju mest slask hehe Angående smörja in. Var mer exakt menar du att du smörjer och med vad har du smörjt? En sak jag tänkte på angående N52-motorns problem som vissa haft med knackande ljud osv. Är det något som kan gå på försäkringen under "motorskada" om det händer? |
|
|
"Listskydd" finns hos ex. Feltema: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.