|
|
|
|---|---|
|
Efter ett års sporadiskt felsökande har jag äntligen hittat smygläckan. Enkelt nog, när jag väl sett den, men genom fläkt- och fartvind har servooljan funnits överallt längs vänstersidan utom just vid läckagestället. Felet fanns redan under den föregående ägarens tid, men eftersom läckan var liten, nöjde han sig med att fylla på olja. (Fast med tiden blev det väldigt söligt under bilen.) BMW hade (obs! andrahandsuppgift, kanske missförstånd) lokaliserat läckan till styrväxeln och kostnaden har förmodligen avskräckt. Detta som en inledning. Läckan finns i själva verket i det kombinerade rör och slang, som leder oljan tillbaka från styrväxeln till oljekylaren, nr 8, Länk? model=GJ01&mospid=48542&btnr=32_0694&hg=32&fg=20. Bilden visar det inte alls, men strax före kylaren är en slang inskarvad för att ta upp motorns rörelser. En av skarvarna har öppnat sig något p g a att slangen mjuknat av olja och värme. Lite konstigt, egentligen, att BMW/underleverantören gjort en sådan miss i valet av slangmaterial. Det i princip enklaste - och riktiga - vore att byta ut den aktuella delen. Men där kommer styrväxeln in med full kraft: röret försvinner in på växelns, som det verkar, oåtkomliga ovansida och jag misstänker att det inte är bara bara att få till det på ett korrekt sätt. Jag har i o f s konsulterat TIS och där nämner man bara "demontera returledningen", när styrväxeln skall ut. Men innan jag kryper under bilen igen, tänkte jag få lite input här. Alternativet är den *något* enklare vägen, att byta ut den lilla biten gummislang. Trångt och eländigt, men i samband med en planerad större operation på kylsystemet senare i år borde det kunna bli tillräckligt mycket svängrum för servojobbet. Mina frågor, alltså: Kan man på något smidigt sätt byta den kompletta delen eller blir det ett hästjobb? Och: Har någon råkat ut för detta fel och löst det med att bara byta ut gummislangen? Erfarenheter? /Lennart | |
|
Länken igen, förhoppningsvis komplett. Position 8, alltså. Länk /Lennart |
|
|
Om du kommer åt att kära upp den pressade kopplingen så borde du kunna montera en ny hydraulslang med slangklämmor/perma-quick. Med skära upp menar jag såga upp kopplingen längs med röret utan att skada röret som är intryckt i slangen.. |
|
|
Tack för snabbt svar! Jo, jag förstår hur du menar för så har tänkt själv också. :-) Att såga upp den pressade kopplingen med t ex en Dremel eller motsvarande. Det borde jag kunna få utrymme till, när lite andra grejer kommer undan. Intressant att du väljer laga-modellen. Är det av princip, eller ser du utbyte som svårare? /Lennart |
|
|
Eftersom det inte sagts så mycket i ämnet här, googlade jag. Mitt fynd kan kanske hjälpa någon annan som söker information här i framtiden. Länk Fast jag tvekar fortfarande om vilken modell, laga eller byta, jag skall välja. Att laga blir billigare, kanske bättre än original och borde ge mindre oljesöl. /Lennart |
|
|
Uppdatering/avslutning. Byte av den kompletta originaldelen, enligt beskrivningen i länken ovan, syntes mig för knölig, så långt om länge köpte jag hydraulslang av returtyp - den tål tio bar och är lite smidigare än den rena tryckslangen. Med (fläkten och) fläktkåpan borta fanns det gott om plats för Dremeln. Godset i den fabrikskrympta slang-skon, eller vad man skall kalla den, var oväntat tunt och det var lätt att skära upp och bända av den. Den nedre slangklämman var av den där sortens snabbmonterade och lätt att ta bort med en avbitare. Slutligen skar jag av en bit av den nya slangen, fäste den med två traditionella slangklämmor och fyllde systemet. Äntligen tätt! Ännu har jag inte kört någon längre sträcka, så att servooljan blivit het (tror jag åtminstone), men hållbarheten på denna lösning kan absolut inte vara sämre än originalet. Och betydligt enklare att få på plats. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.