|
|
|
|---|---|
|
Det viner lite (nästan brummar) när jag bromsar halvhårt eller hårt i farter över 70-80 med min tysk. I lägre farter hörs inget alls, det blir helt tyst när man passerar den farten under inbromsning. Jag känner inga som helst vibrationer vare sig i ratt eller stol. Släpper jag ratten håller den sig helst stilla utan att skaka. Däcken är nästan nya och utan skador (har rullat ca 200 mil sedan de monterades och balanserades). Skivorna är inte rostiga. Det låter inget när man svänger, så jag tror inte det är något hjullager. Tips på vad det kan vara? | |
|
Har du slitsade bromskivor ? Om du har det så kan dom låta som du beskriver det. |
|
| Tack för ditt svar! Nej, jag har inte slitsade bromsskivor. | |
|
Vad är det för bil? Hur nya är skivor och klossar? Vad är det för däck? Vilken dimension är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Slitagevarnaren visar inget, men kanske är det så att skivorna börjar bli tunna och det tvingar kolvarna att pressas ut så långt det går? Bilen ha rprecis slagit över till 13* och jag tyckte mig inte se att skivorna är bytta när jag kollade igenom serviceprotokollen. Verkstaden sade inget om att det var dags heller när den var inne på stora servicen i våras (passade på att byta de främre drivknutsdamaskerna (fyrhjuldrift), så då borde de ha sett om skivorna var slut). Tittade på skivorna i igår kväll och alla fyra är helt rostfria, jag känner ingen rostkant eller grad på någon av dem. Beläggen ser kraftiga ut, men jag har ju lärt mig att även "centimentertjocka" klossar kan vara "slut" på tyskarna. Däcken är tre månader gamla Continental 205/55/16, så det är inga breda saker som bullrar mycket normalt. Däcktrycket är OK, brukar köra rekommenderat + tio procent. |
|
|
Fråga på Bmw efter min mått på tjocklek på skivorna , eller kolla runt å nätet. När du fått reda på min mått kan du mäta dina skivor med skjutmått. Tror ej skivorna är slut redan om dom är så fina som du beskriver dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.