|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 120i cab som jag är väldigt nöjd med. Tycker den brummar lite trevligt från mororn i vissa varvtal men jag vill ha mer ljud med minimal modifikation! Därför funderade jag på om det blir någon skillnad om man byter ut original luftfilter mot något sportigare? Hade tänkt mig behålla originalluftboxen! Renar sportiga filter luften lika bra som original? //Alex | |
| Om du vill förändra ljudbilden från avgasröret rekommenderar jag Performance-ljuddämparen. Kolla om den finns till 2,0i. Fast det är ju en utgift på 5-6000 kr, och du kanske tänkte nöja dig med några hundringar? | |
|
Visst kan det bli ett litet "mustigare ljud" med ett s.k. sportfilter typ KN eller liknande, men problemet som jag ser det är att med en del av dessa bomullsfilter indränkta med olja(i många fall) tenderar att dra in olja i lmm och det KAN störa/förstöra/försämra nämnda lmm i värsta fall.. Iaf på modernare bilar typ din vagn. JAG skulle tänka mig för både en och två ggr innan montage av liknande sportfilter.. Trimmar du rejält och minimerar oljan i filtret så kanske det finns vits med ett dylikt filter, men normalt har just BMW inga större begränsningar med luft till motorn med originalfilter och då med original luftfilterbox. Ljudet blir troligen aningen "mustigare", men annars finns som sagt lite att fundera över innan man monterar ett dylikt.. Ok, visst...jag har sett att det finns s.k. "performance intake" att inhandla företrädesvis i kolfiber och det är nog ett bättre sätt att få någon hk extra och lite bättre ljud...kanske vore bättre att satsa på ett sådant ? Vet faktiskt inte om performance intake också inkluderar ett sportluftfilter, men BMW har nog koll på exakt vilket filter som monteras i samband med detta kolfiberintag. Möjligen ett mera anpassat till lmm och det är isf troligen kollat så att det fungerar bra utan att lmm blir "drabbad".. Men återigen, BMW´s originalluftintag+filter brukar sällan vara en begränsning för motorn att andas.. Jaja, detta som är skrivet ovan är bara mina egna funderingar och kontroller + det jag läst i ämnet. Jag hade själv KN filter i bra många år i både mina fd E28:or och i min nuvarande 735:a och det jag kunde märka var att insugsljudet blev lite mustigare,men att lmm alltid innehöll en hel del olja och jag fick rengöra denna med jämna intervall... Också bytt en lmm pga fel där och troligen en orsak var för mycket olja i lmm som sedan slog ut funktionen delvis(min analys). Dock är lmm inte lika känslig på dessa motorer(m30), värre med lmm i nyare applikationer som sagt... Ser inte alls likadant ut i moderna lmm som mina med spjäll och en tempmätare bara..t.ex. Mvh Janne. |
|
|
Hej, tack för bra svar! Nej, allt det där låter som för mycket huvudvärk! Vill jag ha häftigare ljud får jag skrapa ihop till en 125i eller en 135 cab! :D //Alex |
|
|
Hej Det finns dom Supersport Exhaust till hela 1 serien. Tyskbyggt, finns på ebay de har nån kampanj just nu kostar runt 3000 kr. Har dock inte hört ljudet från en fyrcylindrig BMW 2,0. Men de verkar prisvärda. |
|
|
Sedan finns det också massor som kör runt med just CAI/öppetfilter utan att få några som helst problem. Länk Men på Autopower dugar bara org. annars är det skit. |
|
|
M34ever: Slappna av.. Börja med att djupandas in, sedan andas du ut långsamt...upprepa några ggr. Om du anser att det jag skrev är " Autopower", så begriper jag inte hur du resonerar. Det jag skrev är min åsikt och mina erfarenheter, inte hela forumets.. Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne T Jag är helt lugnt vart inte speciellt riktad till ditt inlägg mer överlag. TS frågade om det vart någon ide att byta ut filtret i sin bil mot ett eftermarknands filter för ett lite sportigare ljud. Och svarat på det är JA. Det går alldeles utmärkt att byta ut sitt filter, finns ju HUR många filter som helst på marknaden till i prinicip ALLA bilmodeller på marknaden. Allt kan skapa problem om man ser det så men sköter man det på rätt sätt är det nog ganska begränsad hur mkt skada det kan göra. Annars tror jag inte marknaden skulle svämma över av eftermarknads filtre. Vissa bilmodeller kommer direkt från fabrik med ett öppetfilter. Jag har också bytt en lmm på en X5 4,6is en gång men om det beror på filtret som satt monterad på bilen vid köpet eller annan påverkan skall jag låta vara osagt. Jag har däremot kört mkt trimmat genom åren och åkt med öppetfilter/insatsfilter jämt utan några som helst problem med ett häftigt ljud som följd och med tur lite bättre flöden/effekt på köpet. Mvh |
|
| Vad är lmm ?... | |
|
Jo.. Med lmm menas>>> luftmassemätare(luftmängdsmätare/luftmassesensor) som ger info om den luftmängd som sugs in i motorn under drift.. Detta värde skickas till "huvuddatorn" som beräknar och skickar rätt mängd bränsle som just då behövs för att motorn skall få rätt bränsleluftblandning.. Ungefär så...hoppas du förstod :) Mvh Janne. |
|
|
Aaah, okej. Vet vad en luftmassemätare är & nu även Imm. :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.