|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har haft ett mystiskt kyl problem på min e38, en 730 från 1994. Den blev varm när man körde i byar och på tomgång för att bli normal när man passerade ca 80 km/h. Kollade efter läckage i motor rummet men inte en droppe vare sig under eller runt slangar och topparna, ingen vit rök när motorn är varm, oljan ser kanonbra ut. Har kört omkring med detta i ett år och det ska sägas att det kommer o går, ibland kan bilen fungera klockrent i en månad sen kommer det o bråkar ett tag för att sen vara bra. Misstänkte viskokopplingen så den kollades och fungerar klockrent, byte avluftnings skruven ifall den smög in luft i systemet då den såg välanvänd ut. Byte även locket till expansionskärlet då jag såg att tidigare ägare satt på ett 1.4 bars lock istället för ett 2.0 bars som det skall vara, inspekterade expansionskärlet och kylet efter läcka och sprickor men fann inget. Sen upptäckte jag att det blev fuktigt på mattorna inne i bilen och då förstod jag att det handlade om värmepaketet (ursäkta en lång inledning men info är bra när man ber om hjälp). Ska ut och byta tätningarna till rören som går från värmepaketet nu då det var blöt vid ingången till värmepaketet och ber en bön att värme paketet klarat sig samt att jag har börjat undersöka vatten ventilerna. Så till min fråga. Jag började med att undersöka vatten ventilerna igår genom att sätta på tandningen och full värme och fläkt läge 1 och då ska dom gå enligt vad jag har läst. (Ska kanske nämnas att jag har den manuella kliman i bilen) Fanns ingen vibration eller surr i dom så jag knackade lite lätt på dom men inget hände. Jag tog isär kontakterna och försökte kolla om det fanns ström fram med en testpenna(två piggar med en skala från 6v och upp till 400v och en sladd i mellan, har ingen tillgång till en multimeter) och den visade inget. Jag satte den ena på jord och kollad sytstematiskt dom två kontakt donen(två sladdar i ena och tre i den andra) men inget utslag. Hur många volt ska ledas fram till ventilerna? Kan man ta bort dom och koppla ihop slangarna och ändå få ett fungerande värme system i kupe´n? Om man låter dom vara (jag har ju faktiskt både värme o kyla i kupe´n) kommer dom att orsaka nya problem och läckage hos värmepaketet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.